van der Horst

24H Barcelona: Indrukwekkend startveld

Startgrid 24H Barcelona
Startgrid 24H Barcelona
Over iets meer dan twee weken komen raceteams van over de hele wereld bijeen op het Circuit de Catalunya, de beroemde locatie van de Spaanse Formule 1-Grand Prix, voor de 24H BARCELONA. In de afgelopen jaren is de internationale uitstraling van dit evenement sterk gegroeid, wat leidde tot een veld met deelnemers uit 27 verschillende landen en teams met 14 verschillende nationaliteiten voor de race van dit jaar. De voorlopige inschrijflijst vermeldt in totaal 64 teams met een rijke variatie aan GT’s, toerwagens en 24H Specials, waarmee een spannende en afwisselende race lijkt te zijn gegarandeerd.
  • St. Paul
De 24H BARCELONA was jarenlang voornamelijk een nationale aangelegenheid met toerwagens en auto’s uit merkencups. In 2011 sloegen de Spaanse organisatoren van het Circuit de Catalunya en de Catalaanse automobielclub RACC de handen ineen met het Nederlandse bureau CREVENTIC, bekend als de initiatiefnemer en promotor van lange-afstandsraces als de Dunlop 24H DUBAI en de Dunlop 12H HUNGARY. In 2011 werden voor het eerst ook GT’s toegelaten en deze factoren droegen bij tot het vergroten van de populariteit van het evenement.

“Voor ons paste de 24H BARCELONA mooi in ons pakket naast onze overige wedstrijden in Dubai en Hongarije, terwijl we de Spaanse organisatoren konden helpen om meer teams van buiten Spanje aan te trekken”, zegt Gerrie Willems namens CREVENTIC. “De ontwikkeling van de race is vergelijkbaar met die in Dubai, een evenement dat nu een vast onderdeel van de internationale racekalender geworden is. Het lijdt geen enkele twijfel dat het met de 24H BARCELONA dezelfde kant uitgaat.”

Het concept met verschillende klassen, bekend van de races in Dubai en Hongarije, is ook van toepassing op de 24H BARCELONA. De klasse A6 is bedoeld voor GT3-auto’s, met momenteel een Aston Martin Vantage, een Ferrari F430 GT3 Scuderia, een Ferrari 458 GT3, een Porsche 911 GT3 R en drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s op de inschrijflijst. Er zijn speciale klassen voor Porsche Cup-auto’s van de modelgeneraties 996 en 997, terwijl de klassen SP2 en SP3 openstaan voor GT4-auto’s, silhouet-voertuigen en andere spectaculaire sportwagens. De klassen A2, A3T, A4 en A5 zijn bestemd voor toerwagens met benzinemotoren. Toerwagens met dieselmotoren kunnen terecht in de dieselklassen D1 en D2.

“Naast een groot aantal Europese teams hebben we ook teams uit Australië, Nieuw Zeeland, Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten. Rijders komen ook van over de hele wereld: Japan, Zuid-Afrika, Maleisië, de Verenigde Staten, Brazilië, Venezuela, Rusland, noem maar op”, aldus Gerrie Willems. “Een nieuw element voor dit jaar is de rijder-ID-transponder, waardoor op ieder moment gemakkelijk is vast te stellen wie er achter het stuur van welke auto zit".

"We hebben ook een live-website met diverse elementen als videobeelden, livetiming en het laatste nieuws, terwijl er ook regelmatig updates en foto’s zullen worden geplaatst op Facebook en Twitter. Daarnaast is er volop interesse voor de race van Spaanse en internationale media.”

De actie op het Circuit de Catalunya start op vrijdag 6 september met de vrije training van 16.30 tot 17.15 uur, gevolgd door de kwalificatie van 17.45 tot 19.45 uur en de avondtraining van 21.00 tot 23.00 uur. De 24-uursrace start op zaterdag 7 september om 12.00 uur.

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 20 augustus 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Barcelona.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons