Indy 500: Takuma Sato wint achter safety car
Iemand die ook vrij onzichtbaar was in de race, was Fernando Alonso (Arrow McLaren SP). De Spanjaard vond nooit het goede ritme en had al moeite met volgen van na zijn eerste pitstop. Op een moment kwam hij zelfs een ronde achter te liggen. Hij beëindigde de race als 21ste, net achter Rinus "Veekay" Van Kalmthout (Ed Carpenter Racing), die ook terugviel ondanks een goede start. De Nederlander lag lang mee vooraan in de beginfase van de race, maar reed een van zijn monteurs aan en kreeg daarvoor een stop en go-penalty, waarna hij niet meer uit de achterste gelederen weg geraakte. Vooraan werd er vooral tactisch gespeeld, vooral met name door Dixon. De Nieuw-Zeelander reed constant vooraan - maar liefst 111 ronden - en als hij niet vooraan lag, reed hij in tweede positie om brandstof te sparen. Iets wat hij volhield tot de laatste stop.
Hoewel deze laatste stop wat minder ging, kwam hij toch nog als leider naar buiten, maar stond zijn leiding af aan Sato met het oog om hem later in de race terug in te halen. Waar hij niet op rekende, was de verbetenheid van de Japanner. Sato werd tijdens de race al aangeklaagd voor zijn agressief rijgedrag tijdens herstarts en liet nu ook zien dat hij Dixon niet zomaar voorbij wou laten gaan. Alles leek nog uit te draaien op een spannende eindstrijd in de laatste vijf ronden tot Spencer Pigot - teamgenoot van Sato - de controle verloor over zijn wagen en vrij hard de bandenmuur invloog aan de pit-ingang. Gezien deze crash en de opgelopen schade besloot de wedstrijdleiding de race te beëindigen onder safety car, waarbij de Japanner de twintigste piloot wordt die de Indy 500 voor een tweede maal achter zijn naam mag schrijven.
Foto's: IndyCar SeriesA bizarre end to James Davison's chances of an #Indy500 win.
— Indy 500 on NBC (@IndyCaronNBC) August 23, 2020
Watch on @NBC: https://t.co/THKlb49aWTpic.twitter.com/sdWWPBX1bO
Tweet