van der Horst

Indy 500: Takuma Sato wint achter safety car

Takuma Sato
Takuma Sato
Er mochten misschien geen 300.000 toeschouwers aanwezig zijn, maar de Indy 500 bracht naar jaarlijkse gewoonte gevechten op het scherpst van de snee. Helaas kregen we geen strijd tot aan het slot van de race, waardoor Takuma Sato (Rahal Letterman Lanigan Racing) achter de safety car zijn tweede Indy 500 in de wacht sleepte voor topfavoriet Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) en Sato's teamgenoot Graham Rahal.
Het duurde maar zes ronden alvorens we de eerste neutralisatie kregen wegens toch een vrij bizar incident. James Davison (Dale Coyne Racing) reed op het rechte stuk richting bocht drie toen de remmotor op zijn rechterwiel vooraan ontplofte. Het gevolg was dat het wiel vlam vatte, zoals u in het filmpje onderaan kunt zien. Voor het overige verloren we maar liefst zes piloten nadat zij de muur in vlogen. Een daarvan was Alexander Rossi (Andretti Autosport). De voormalige Indy 500-winnaar reed aanvankelijk goed mee vooraan, maar tijdens de voorlaatste reeks pitstops raakte hij Sato bij het vertrekken. De gevolgen waren zwaar: de Amerikaan werd helemaal achteraan gezet. Hij vocht nog terug, maar zijn gevecht eindigde op 65 ronden van het einde.

Fernando Alonso - Arrow McLaren SP
Fernando Alonso - Arrow McLaren SP
Iemand die ook vrij onzichtbaar was in de race, was Fernando Alonso (Arrow McLaren SP). De Spanjaard vond nooit het goede ritme en had al moeite met volgen van na zijn eerste pitstop. Op een moment kwam hij zelfs een ronde achter te liggen. Hij beëindigde de race als 21ste, net achter Rinus "Veekay" Van Kalmthout (Ed Carpenter Racing), die ook terugviel ondanks een goede start. De Nederlander lag lang mee vooraan in de beginfase van de race, maar reed een van zijn monteurs aan en kreeg daarvoor een stop en go-penalty, waarna hij niet meer uit de achterste gelederen weg geraakte. Vooraan werd er vooral tactisch gespeeld, vooral met name door Dixon. De Nieuw-Zeelander reed constant vooraan - maar liefst 111 ronden - en als hij niet vooraan lag, reed hij in tweede positie om brandstof te sparen. Iets wat hij volhield tot de laatste stop.

Takuma Sato - Rahal Letterman Lanigan Racing
Takuma Sato - Rahal Letterman Lanigan Racing
Hoewel deze laatste stop wat minder ging, kwam hij toch nog als leider naar buiten, maar stond zijn leiding af aan Sato met het oog om hem later in de race terug in te halen. Waar hij niet op rekende, was de verbetenheid van de Japanner. Sato werd tijdens de race al aangeklaagd voor zijn agressief rijgedrag tijdens herstarts en liet nu ook zien dat hij Dixon niet zomaar voorbij wou laten gaan. Alles leek nog uit te draaien op een spannende eindstrijd in de laatste vijf ronden tot Spencer Pigot - teamgenoot van Sato - de controle verloor over zijn wagen en vrij hard de bandenmuur invloog aan de pit-ingang. Gezien deze crash en de opgelopen schade besloot de wedstrijdleiding de race te beëindigen onder safety car, waarbij de Japanner de twintigste piloot wordt die de Indy 500 voor een tweede maal achter zijn naam mag schrijven.
  Foto's: IndyCar Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zondag 23 augustus 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Indy 500.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons