van der Horst

Ingrijpende wijzigingen aan Sportief Reglement WTCR voor 2022

Eurosport Events past WTCR-kalender aan
Eurosport Events past WTCR-kalender aan
Tijdens de meeting van de FIA World Motor Sport Council in Parijs werden vandaag verscheidene ingrijpende wijzigingen aan het sportief reglement voor komend WTCR-seizoen bekendgemaakt. Zo zal onder meer de omgekeerde grid niet langer in race 1 maar in race 2 worden toegepast, worden de wedstrijden langer en uitgedrukt in minuten ipv. kilometers. Ook komt er meer tijd voor herstellingen en wijzigingen aan de set-up tussen de wedstrijden in. De puntentoekenning wordt eveneens aangepast. Last but not least is de wijze waarop het compensatiegewicht wordt aangepast, herzien.
  • LTF
WTCR
WTCR
Het kwalificatie-format in drie fasen (Q1, Q2, Q3) blijft ongewijzigd, maar de puntentoekenning is kompleet nieuw.  Vanaf volgend jaar worden de snelste vijf rijders, ongeacht in welke fase van de kwalificatie zij hun snelste ronde hebben neergezet en ongeacht of ze al dan niet de shoot out halen, beloond met 10-8-6-4-2 punten.

De gedeeltelijk omgekeerde grid die voorheen in de openingsrace werd toegepast verhuist,niet geheel onlogisch, naar race 2. Vanaf komend seizoen wordt de grid voor race 1 bepaald door de gecombineerde kwalificatieresultaten en zal de openingsrace 30 minuten plus één ronde (35 minuten plus één ronde op stratencircuits in het geval dat de safety car wordt ingezet) duren. De eerste zeven krijgen ook meer punten dan voorheen, en wel als volgt: 1e = 30 punten; 2e = 23; 3e = 19; 4e = 16; 5e = 14; 6e = 12; 7e = 10; 8e = 8; 9e = 7; 10e = 6; 11e = 5; 12e = 4; 13e = 3; 14e = 2; 15e = 1 punt.

In Race 2 die 25 minuten plus één ronde duurt (of  30 minuten plus één ronde bij een safety car-interventie op een straatcircuit), wordt de grid gedeeltelijk (top 10) omgekeerd. De punten worden voortaan als volgt verdeeld: 1e = 25 punten; 2e = 20; 3e = 16; 4e = 13; 5e = 11; 6e = 10; 7e = 9; 8e = 8; 9e = 7; 10e = 6; 11e = 5; 12e = 4; 13e = 3; 14e = 2; 15e = 1

Aan de wijze waarop de startgrids worden samengesteld, wordt niet geraakt. De startopstelling voor plaatsen één tot twaalf voor Race 1 wordt bepaald door de eindresultaten van Q3 (posities 1-5) en Q2 (posities 6-12). het Q1-resultaat  bepaalt de rest van de Race 1-opstelling (vanaf P13).
Voor Race 2 zullen de gridposities 1-10 worden ingenomen door de eerste tien auto's volgens het  gecombineerd kwalificatieresultaat, maar in omgekeerde volgorde. Posities 11 en 12 worden ingenomen door de wagens die in Q2 buiten de top 10 vielen. De rest van de grid vanaf P13 wordt bepaald door de quali-resultaten in Q1.
 
Tom Coronel - DHL Comtoyou Racing Team Audi RS 3 LMS WTCR
Tom Coronel - DHL Comtoyou Racing Team Audi RS 3 LMS WTCR
Tussen beide races in krijgen de teams voortaan meer tijd om te tanken, herstellingen uit te voeren en de set-up van de wagens te verbeteren. Het tijdvenster hiervoor klimt van 20 naar 60 minuten. Hiermee beoogt men een correcter verloop van de afsluitende wedstrijd en zullen rijders meer risico's durven nemen in de openingsrace, wat het spektakel ten goede komt.

De regels voor het compensatiegewicht zijn herzien en vereenvoudigd. Alle auto's dragen nul
kilogram compensatiegewicht tijdens de eerste meeting van het nieuwe WTCR-seizoen. Voor het tweede evenement wordt het compensatiegewicht voor elk model gebaseerd op de beste kwalificatietijd tijdens het vorige evenement. Vanaf het derde evenement wordt het compensatiegewicht gebaseerd op de beste kwalificatietijd tijdens één van de vorige twee evenementen, in de plaats van een gemiddelde van de beste twee rondetijden van de drie evenementen, zoals tot dusver het geval was. Dit om het compensatiegewicht sneller te kunnen updaten en dus responsiever op de resultaten in te spelen.

Daarnaast is het maximale compensatiegewicht verlaagd van 60 naar 40 kilogram om al te contrasterende prestaties van race tot race te voorkomen. Een reductie die ook van toepassing bij race-by-race deelnames waarvoor de inschrijvingstermijn twee weken voor elke meeting sluit. Inschrijven voor het hele 2022-seizoen kan vanaf 31 januari tot 16 maart op FIA.com.

Foto's: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op woensdag 15 december 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons