van der Horst

InterClassics viert de 100e editie van de 24 uur van Le Mans tijdens 8ste editie Classic Car Show Brussels

Classic Car Show Brussels 2022
Classic Car Show Brussels 2022
24 historische en hedendaagse Le Mans racers, gerenommeerde auto-importeurs, de première van Koen Wauters zijn nieuwe Dakar-bolide én honderden classics, young- en oldtimers.
  • STX Motorhomes
Classic Car Show Brussels 2022
Classic Car Show Brussels 2022
Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 november 2023 kan men terecht in de Brusselse Heizelpaleizen 4, 5, en 6 voor de 8e InterClassiVan vrijdag 17 tot en met zondag 19 november 2023 kan men terecht in de Brusselse Heizelpaleizen 4, 5, en 6 voor de 8ste InterClassics Classic Car Show Brussels. Autoliefhebbers kunnen op 40.000 vierkante meter oppervlakte genieten van honderden unieke classic cars, young- en oldtimers. Op de beurs is er dit jaar speciale aandacht voor de 24 uur van Le Mans, waarvan dit jaar de 100ste editie plaatsvond. Verder zijn diverse auto-importeurs voor het eerst vertegenwoordigd op de beursvloer waaronder Aston Martin, Lotus en Donkervoort. Op de gevulde beursvloer vindt men naast automobilia, diensten en zelfs particuliere aangeboden auto’s tig van eet- en drinkgelegenheden om er een compleet dagje uit van te maken.
 

100 jaar Le Mans

Peugeot 905
Peugeot 905
Het centrale thema van de 8ste InterClassics in Brussels Expo is dit jaar de viering van het 100-jarige bestaan van Le Mans. Beursmanager Erik Panis vertelt: “We trekken alle registers open en bouwen in de Patio van Brussels Expo het wereldberoemde circuit na, inclusief de tribunes en de startgrid. Ik heb al foto’s gezien en kan je verzekeren dat het er echt fantastisch gaat uitzien. Het Le Mans-gevoel komt gegarandeerd bovendrijven. Onze bezoekers kunnen aan de hand van professionele simulatoren, tijdens een virtuele race op het circuit van Le Mans, zelf uitzoeken of er een carrière als professionele racepiloot voor hen inzit. Zo leuk wordt het dus!”.

 

Howmet Turbine
Howmet Turbine
In de patio van Brussels Expo presenteert de organisatie een indrukwekkende collectie uit de historie van deze race. De oudste Le Mans klassieker van de tentoonstelling stond aan de start van de eerste editie in 1923: een Vinot Deguinand. In totaal staan er 24 Le Mans racers geëxposeerd, ieder met een uniek verhaal. Racewinnaars zoals de Jaguar D-Type (1957) en Peugeot 905 (1992) maar ook historisch significante modellen. Denk aan de Howmet TX, een experimentele racer uit 1968 met gasturbineaandrijving. Publieksfavorieten zoals de Porsche 917 (1970) en Audi R18 TDI Ultra (2011) zullen niet ontbreken.

 

Dit is slechts een greep uit de imposante verzameling raceauto’s die de organisatie voor deze gelegenheid leent uit de collecties van diverse internationale musea (o.a. Porsche Museum, Matra Museum, Le Mans Museum en het Louwman Museum) en privécollecties. Erik Panis bevestigt dat de gezamenlijke (verzekerings)waarde van deze line-up veruit de hoogste is uit de InterClassics geschiedenis. Zie de voorlopige showcar lijst onderaan dit persbericht.
 

Handtekeningensessie

Emmanuel Pirro met  diens  vrouw Marleen
Emmanuel Pirro met diens vrouw Marleen
Indrukwekkende raceauto’s zijn één ding maar de coureurs die deze – vaak beestachtige – auto’s in bedwang moesten houden hebben evenzo een legendarische status. Daarom dat Emanuele Piro, Jürgen Barth en Christine Beckers op de vrijdag van InterClassics aanwezig zullen zijn voor een handtekeningensessie. Samen zijn de coureurs goed voor zes Le Mans overall overwinningen en zes klasse winsten. Piro heeft zijn winsten behaald met de diverse iteraties van de Audi R8 en later de R10 TDI. Barth reed diverse modellen maar bleef altijd trouw aan het merk waar hij als ingenieur startte: Porsche. Beckers oogde opzien door als eerste vrouwelijke Belgische coureur aan de start van Le Mans te staan.

 

Importeurs maken opwachting op beursvloer

Porsche op Classic Car Show Brussels 2022
Porsche op Classic Car Show Brussels 2022
“Met meer dan 400 exposanten, verspreid over een beursoppervlakte van meer dan 40.000 vierkante meter groeide InterClassics de voorbije jaren uit tot ‘de grootste indoor autohappening van de Benelux.’ Dat zijn we zeker nu het Autosalon is verdwenen. Met bijna 30.000 autoliefhebbers, kopers en geïnteresseerden is het een unieke beleving die jaar na jaar blijft groeien. Op de beurs vind je niet alleen de allermooiste oldtimers, supercars, youngtimers. Heel wat auto-importeurs hebben al de stap gezet en zich aangesloten. Bentley, Lamborghini, Porsche, Aston Martin, Lotus en Donkervoort zijn bij ons vertegenwoordigd. We werken dit jaar ook intens samen met D’Ieteren Luxury Performance, dé grootste importeur van luxe- en sportauto’s in België. Het is mooi om te zien dat ook dergelijke importeurs hun weg naar InterClassics weten te vinden. Daarnaast is de beurs ook écht interessant voor de liefhebbers van al dat blinkend moois want vrijwel alle geëxposeerde auto’s staan te koop.  Uniek is ook de Belgische première van de Donkervoort F22. Al dit moois maakt dat InterClassics voor menig autoliefhebber het hoogtepunt van het jaar is”. zegt Erik Panis.
 

Première Dakar-auto Team Feryn

Koen Wauters en Pascal Feryn
Koen Wauters en Pascal Feryn
Jarenlang waren Koen Wauters en Pascal Feryn van Team Feryn de vertrouwde gezichten in de Dakar Rally, maar na 12 deelnames met 10 aankomsten trokken ze in 2012 een streep onder hun rallyavontuur. De gepassioneerde rallyrijders ondernamen in 2021 al een poging met een herstart en namen in 2022 aan Dakar Classic deel. In 2023 werd hun wagen finaal afgekeurd waarna het team besloot om de Franse organisatie de rug toe te keren. Nu is er wel goed nieuws, want Koen Wauters en Pascal Feryn nemen met Team Feryn in januari 2024 voor het eerst deel aan de Africa Eco Race met een gloednieuwe wagen. Die stellen ze officieel voor in Paleis 6 tijdens de Classic Car Show van InterClassics. Naast de voorstelling van hun nieuwe rallywagen pakt het team uit met een mini-bivak, een racetruck en nog diverse zaken waardoor beursbezoekers meteen een bijzondere inkijk krijgen in de rallywereld.

 
MECC Maastricht




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autosalon op woensdag 15 november 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons