van der Horst

Interessante statistieken na de 24 Hours of Spa 2019

24H Spa: Parc Fermé en verschillende podia in beeld gebracht
GPX Racing pakte zondag met zijn Porsche 911 met volledige Porsche-fabrieksbezetting de zege in de 24 Hours of Spa. Het was een memorabele editie, vanwege de tropische hitte doorheen de week en de contrasterende regen in het weekend, maar ook vanwege de vele neutralisaties en de felle strijd op de piste. Autosport.be analyseerde de race en noteerde enkele leuke statistieken.
Lees ook: Nog meer statistieken na de 24 Hours of Spa 2019

  • GPX Racing - Porsche 911 GT3 R
    GPX Racing - Porsche 911 GT3 R
    De zege van GPX Racing was uiteraard de eerste voor het team in de Ardeense klassieker, eveneens de eerste voor een team uit het Midden-Oosten. GPX Racing, een afdeling van GP Extreme, heeft namelijk haar thuisbasis in de Verenigde Arabische Emiraten, meerbepaald in Dubai. Saillant detail: het was donderdag in België warmer dan in Dubai...
  • De overwinning van Porsche was de eerste zege voor het merk uit het Duitse Zuffenhausen sinds de 24 Hours of Spa deel uitmaakt van de Blancpain GT Series-kalender.
  • BMS Scuderia Italia - Porsche 997 GT3-RSR
    BMS Scuderia Italia - Porsche 997 GT3-RSR
    Het was nog maar de derde zege voor Porsche dit millennium, na de triomf van BMS in 2010 met de Porsche 997 GT3-RSR (de tweede zege voor het team nadat het ook in 2004 won met Ferrari - de laatste zege van een vrouw) en de onverwachte overwinning van Freisinger Motorsport met de Porsche 911 GT3-RS in 2003 - toen ook in helse meteorologische omstandigheden. De intrinsiek tragere N-GT-Porsche klopte vorig decennium de veel krachtigere machinerie uit de GT-klasse.
  • Het was nog maar de vierde zege van Porsche in de 24H van Spa, of de zevende als u ook de edities op het oude - langere - circuit mee in rekening neemt.
  • De zege van dit jaar volgt meer dan een kwarteeuw na de eerste zege op het 7 km lange circuit. De overwinning van Uwe Alzen, Christian Fittipaldi en Jean-Pierre Jarier in 1993 daarentegen kwam er nadat ook die wedstrijd werd stilgelegd; toen natuurlijk niet vanwege de regen maar het overlijden van Koning Boudewijn.
  • Porsche 917 KH Coupé op het oude Spa-Francorchamps
    Porsche 917 KH Coupé op het oude Spa-Francorchamps
    De zege van GPX Racing was de eerste triomf in de 24 Uren van Spa voor een wagen in de iconische Gulf-kleuren. Het was ook de eerste zege in bijna vier decennia voor een dergelijke wagen in Spa-Francorchamps, want de laatste dateert al van 1971 in de 1000 km toen de Porsche 917 KH Coupé #21 van Pedro Rodríguez en Jackie Oliver zegevierde. Het jaar voordien won er ook een auto in de Gulf-kleuren overigens. De link tussen GPX Racing en Gulf? Roald Goethe, de steenrijke zakenman die al sinds kindsbeen af gefascineerd was door de blauw-oranje tinten.
  • De F1-pitlane, troosteloos tijdens de neutralisatie
    De F1-pitlane, troosteloos tijdens de neutralisatie
    De wedstrijd dit jaar was zwaar, maar werd ook vaak geneutraliseerd. De wedstrijdleiding hanteerde het ondertussen gekende principe van een Full Course Yellow om de snelheid op de piste meteen omlaag te halen, gevolgd door een Safety Car om de neutralisatie te beëindigen. In het totaal dienden de deelnemers net niet de helft van de race onder geneutraliseerde omstandigheden af te werken. Als je de gele vlaggen meetelt, naast de FCY- en de SC-situaties, dan kon minder dan de helft van de wedstrijd aan racesnelheid afgewerkt worden.
  • Frédéric Vervisch en zijn Saintéloc Audi-teamgenoten Markus Winkelhock en Christopher Haase besloten de wedstrijd op de meest ondankbare plaats: de vierde. Net als vorig jaar overigens. Toch toonde de West-Vlaming zich nog relatief tevreden, want voor de start van de race zag het er niet goed uit met heel wat technische averij en een gebrek aan ritme. Toch bleek de Nürburgring 24 uur-winnaar ook ditmaal de beste Belg...
  • Op een andere Audi was Charles Weerts de jongste deelnemer aan de start. In een jaar tijd ontpopte de jongeman zich van een F4-rijder naar een GT-piloot bij een van dé referentieteams in de discipline: WRT. Het werd een moeilijke race, maar niettemin haalde hij het einde van zijn eerste 24 uur race, en wel op een verdienstelijke 12e plaats.
  • Honda Team Motul - Honda NSX GT3
    Honda Team Motul - Honda NSX GT3
    Tussen alle gevestigde GT3-waarden prijkte op P6 plots de Honda van onze landgenoot Bertrand Baguette, Mario Farnbacher en Renger van der Zande. Op pure snelheid kon de NSX nooit wedijveren voor de zege (hoewel Farnbacher wel aangaf dat zonder rode vlag het podium mogelijk was), maar de zesde plaats kwam voor velen toch als een verrassing - zeker na de 33e kwalificatietijd, een kapotte airco en defect drinksysteem. Het team, dat kort de leiding in de race veroverde door het spel van de pitstops, had het geluk echter aan haar zijde. De neutralisaties in de knotsgekke slotfase voorkwamen dat de NSX GT3 Evo een extra keer langs de pomp moest passeren en zo uit de top 10 viel.
  • Voor het eerst sinds 2011 stond er geen Audi op het algemene podium. De incidenten tijdens de race waren daar deels mee verantwoordelijk voor, al had de #1 ook geluk met een SC-blunder waar het een kleine minuut mee won. Toch toonde Vincent Vosse zich allerminst opgetogen met de lange rode vlag-situatie 's ochtends.
  • We voorspelden voor de start van de race al dat Ferrari wel eens sterk voor de dag kon komen, mede ingegeven door het goede tempo van de turbo-488 in de hete omstandigheden. De Ferrari #72 pakte dan ook de volle puntenpot na 6 en 12 uur racen, tot een domme fout van Mikhail Aleshin op de middag de wagen deed terugvallen. Die fout zorgde er ook voor dat het team en de rijders nog niet mathematisch zeker zijn van de titel.
  • 24H Spa: Parc Fermé en verschillende podia in beeld gebracht
    Publiekslieving Nicki Thiim is aan een mooie reeks bezig dit jaar. Na zijn klasse-overwinning in de etmaalraces van de Nürburgring en Le Mans, stond hij ook in Spa op het hoogste schavot van het Pro-AM Cup-podium met de Oman Racing with TF Sport Aston Martin Vantage AMR GT3. Meer nog: sinds de opname van de 24H Spa in de Blancpain GT-kalender, is dit de eerste klassezege voor de Britse constructeur.
  • Geen enkele Bentley op de afspraak 100 jaar na de eerste zege
    Geen enkele Bentley op de afspraak 100 jaar na de eerste zege
    Net als voor Mercedes bij de F1 in Duitsland, werd het geen overdonderend succes voor Bentley, dat met een feestelijke bestickering op vier wagens de eerste overwinning 100 jaar geleden wilde vieren. De bolides van het Britse merk werden enkele dagen voor de race bedacht met een BoP-wijziging waardoor ze 10 kg ballast extra moesten meetorsen, terwijl Audi en Mercedes 10 kg mochten wegnemen. Bentley liet het dan ook niet na om te wijzen op die beslissing als aanleiding voor de slechte resultaten. De eerlijkheid gebiedt evenwel te zeggen dat de wagens ook hun schare technische problemen kenden. Brian Gush had zich zijn laatste race waarschijnlijk wel anders voorgesteld.
  • Er vielen deze editie van de 24 Hours of Spa ook weer heel wat sancties te noteren. Quasi alle wagens in de top 10 kregen wel een drive-through te verwerken, waaronder ook de winnende GPX Racing Porsche. Er stonden bij hen meer teamleden dan toegelaten rond de wagen bij een pitstop.
  • Hoewel de algemene consensus - zeker bij de topteams - is dat de Blancpain GT-reglementswijzigingen de laatste jaren de spanning en tacktiek wat uit de race haalden (bijvoorbeeld door de minimum pitstoptijd), werd het de laatste 2 uren toch nog nagelbijten. Zo mag een stint max - zonder neutralisatie - namelijk 65 minuten duren. Maro Engel moest in de Mercedes #4 even blijven stilstaan om te vermijden dat de slotstint die grens zou overschrijden; het team wilde met het oog op het kampioenschap geen risico nemen en kwam voor de zekerheid een ronde vroeger binnen. Bij GPX Racing had men het geluk aan de zijde: de Porsche kwam bij de laatste stop met nog een tiental tellen speling de pitlane binnen en vermeed op die manier zowel een extra stop als extra seconden stilstand...
  • Pirelli-infrastructuur in Spa
    Pirelli-infrastructuur in Spa
    Met 72 wagens aan de start van de 71e 24 Hours of Spa, wist ook unieke bandenleverancier Pirelli bij voorbaat al dat het geen rustige editie zou worden. De Italiaanse bandenboer voorzag een stock van maar liefst 15.000 banden, goed om 145 man personeel bezig te houden. Op de foto ziet u overigens ongeveer de helft van de containers die Pirelli had laten leveren...
  • Een etmaalrace van commentaar voorzien, is nooit eenvoudig. In Spa gaven 7 circuitspeakers afgelopen weekend de klok rond tekst en uitleg bij de gebeurtenissen. Naast de race werden uiteraard ook de voorafgaande sessies voorzien van informatie, dit jaar in zowel het Nederlands als het Frans. Onder hen ook the voice of Circuit Zolder, Guy Geurts - al meer dan een kwarteeuw de vaste circuitspeaker en sinds enkele jaren ook media delegate van Circuit Zolder.
  • De zege van Porsche dit jaar maakt dat de laatste tien edities allemaal naar een Duitse constructeur gingen. GT3 mag dan een mondiale formule zijn, als het op enduranceracerij aankomt, zijn de Duitsers dus voorlopig ongeslagen in de grootste GT-race ter wereld. In die laatste 10 edities zijn er echter drie Belgische triomfen, want tweemaal won een Team WRT-wagen (2011 & 2014) en eenmaal mocht Marc VDS juichen (2015). Greg Franchi, Laurens Vanthoor en Maxime Martin zijn de enige landgenoten die in die periode na 24 uur racen een beker omhoog mochten houden.
  • Welgekomen verkoeling bij 41° C
    Welgekomen verkoeling bij 41° C
    Ook voor Autosport.be was het een drukke week. Met een kleine 100 bijdragen en tientallen foto's - zowel in tropische temperaturen als in de gietende regen - zetten onze fotografen en journalisten hun beste beentje voor (al gebiedt de eerlijkheid ons te melden dat 2 van hen Spa verlieten met een beenletsel). In totaal waren er een tiental mensen betrokken om de coverage in goede banen te leiden. Veel rust krijgen zij echter niet, want over 2 weken is het tijd voor de 24 Hours of Zolder en drie weken later bezoekt de F1 de Belgische Ardennen.

Foto's: Geert Franquet, Martijn Wouters, Racing International Photography & Porsche AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op dinsdag 30 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons