Interview Mark Webber: "Ik was beter af geweest zonder F1-ervaring"

Je bent in Spa op vertrouwd terrein, want je reed hier in het verleden reeds meermaals. Zijn er parallellen of is het eerder aanpassen geblazen?
Mark Webber: Het is toch wel aanpassen, zowel op vlak van auto als op vlak van voorbereiding. Het blijft vreemd om alles op twee dagen te hebben, met de trainingen op één dag en de race de volgende. Voor mij is dat nieuw, maar ik ben blij hier te zijn. Ik rij hier al sinds 1996, toen als een jonge kerel in een Formule Ford, en heb altijd getracht de beste te zijn en zo snel mogelijk te gaan; de inhaalbeweging op Alonso in Eau Rouge is ondertussen vrij bekend geworden. Spa is ook één van die omlopen die me bij blijft, ik racete hier in de F1 steeds op mijn verjaardag en ook mijn vader en moeder kwamen dan op bezoek vanuit Australië. Mijn moeder genoot vooral van het uitzicht, je weet wel de koeien en de weilanden (lacht).Hoe groot is het verschil met de Formule 1 dan, op vlak van wagen?

Had de overstap naar FIA WEC en Porsche ook merkbare gevolgen op persoonlijk vlak?
De timing is perfect voor mij, het voelde als het juiste ogenblik om de stap te zetten. Ook met acht races per jaar zou de balans met mijn privéleven een stuk beter moeten zijn, al heb ik daar nog niet veel van gemerkt eerlijk gezegd. Ik ben bezig geweest met allerhande zaken en heb nog maar weinig kunnen relaxen, ik ben daar overigens ook niet goed in. Daarnaast ben ik tevreden de kleuren van een mooi merk als Porsche te mogen verdedigen. Ik ben iedereen dan ook zeer dankbaar, het zijn echt allemaal goede, capabele mensen.Wanneer begon je te denken aan een nieuwe carrière?

Wat denk je over de wijzigingen in de F1?
Als je kijkt naar de F1, dan waren de motoren de laatste jaren vrij oud. Bij wijze van spreken is men dit seizoen van vijf jaar achterstand naar vijf jaar in de toekomst gesprongen. Op dat vlak zijn er parallellen met de wagens in het FIA WEC want ook hier kijkt men naar efficiëntie en energierecuperatie. We werken met de technologieën van de toekomst zeg maar.Wat is jouw visie over de commentaar op het geluid van de F1-krachtbronnen?

Je spreekt over Audi, de concurrentie. Hoe ver staat Porsche momenteel in vergelijking met Toyota en Audi in een race als de 6 Hours of Spa?
In een weekend als dit, alle sessies in twee dagen, gebeurt alles zeer snel. De ervaring die Toyota en Audi hebben, telt dan echt door. Als je namelijk dit weekend tegen een probleem aan loopt, kan het echt hectisch worden. Wagen #20 reed in de trainingen niet zo vlot als we gewild hadden. We hopen dat we die problemen kunnen oplossen, maar de volgende keer dat er gereden wordt, is het al meteen raceday. Geloof me, de wedstrijden zijn voor ons zeker en vast geen verlofperiode. Ze vragen veel van je om ze te betwisten en de wagen vlot te laten rijden.Is Le Mans jullie enige doel?

Hoe verrast was je echt door het podium in Silverstone?
Het podium zelf kwam als een complete verrassing! De wagen had een downforce set-up voor Le Mans en gecombineerd met de regen was dat niet eenvoudig. Het was niet de beste aanpak voor die individuele race, maar we wilden absoluut ervaring opdoen voor Le Mans. We hebben namelijk nog geen data voor Le Mans, geen enkele referentie. Het gat met de winnaar was wel een verrassing voor mij... We spoten champagne, maar er is nog een pak werk te doen. Als we in Spa dichterbij de winnaar zitten, is dat voor mij goed ook al pakken we geen podiumplaats.Silverstone was dus een goed weekend?

24 uur racen betekent ook kunnen vertrouwen op je team; hoe verteer je de switch om opnieuw teamgenoten te hebben in eenzelfde wagen?
Een wagen delen is nieuw voor mij, maar ik hou veel van het teamaspect. Je helpt mee om te verbeteren, om het leven van het ganse team eenvoudiger te maken. Er zijn zoveel facetten, ook op vlak van set-up. In de F1 werkte je altijd met je ingenieur, hij was die ene vriend die een gans jaar bij je was. Hier is het veel rustiger; Brendon (Hartley nvdr.) heeft wat info, Timo (Bernhard nvdr.) heeft wat info en Mark heeft nog wat andere info. Het is een verhaal van compromissen.Een goede wagen is niet alleen een snelle wagen, maar ook één waarmee je kan inhalen. Wat denk je van het verkeer in een race als de 6 Hours of Spa?

Is het fysiek hard aanpassen?
Neen helemaal niet. In de Formule 1 heb je constant een hartslag van 160 slagen/minuut; hier is dat maar 110. Zo veel relaxer, alleen al door de G-krachten. Als je lichaam grote G-krachten trotseert, verhoogt je hartslag automatisch.Is het fysiek dan hard aanpassen op vlak van voorbereiding?

Terug naar je dagtaak hier, voel je jezelf op je gemak wanneer iemand anders jouw wagen kwalificeert?
(lacht) Dat zullen we merken tijdens de kwalificaties. Neen serieus, het is inderdaad een aspect waaraan ik me moest aanpassen, maar zoals gezegd spreekt net die teamgeest die belangrijk is mij hard aan. Het is een kwestie van afspraken maken en compromissen bouwen.In welke mate stemt jouw set-up overeen met die van je teamgenoten?

Is dat de reden waarom je naar de F1 wilde?

Had jij helden in de F1?
Ik had veel helden! Wanneer je arriveert in de F1 zijn het allemaal jouw helden, wanneer je klaar bent is niemand nog je held (lacht).Ben je verbaasd over wat Ricciardo momenteel doet?
Neen, absoluut niet. Hij heeft de goede leeftijd en beschikt op het goede moment over het stuurtje. Het lijkt alsof hij zich echt op zijn gemak voelt in de auto.Interesseert de F1 je eigenlijk nog hard? Kijk je nog naar de Grote Prijzen?

Foto's: Georges De Coster, Vincent Wouters, Arne Simons & Martijn Wouters
Tweet