van der Horst

Interview: Neel Jani over zijn droomjob bij Porsche en het winnen van Le Mans

Voorstelling 6 Hours of Spa
De 30-jarige Neel Jani verdiende zijn strepen onder meer in de A1GP door voor Zwitserland op overtuigende manier de titel binnen te halen. Daarnaast was hij ooit derde piloot bij Toro Rosso in de F1 en kwam hij zelfs twee keer uit voor RSC Anderlecht in de Superleague Formula. Ook zijn prestaties in de endurance racerij bij Rebellion Racing zijn Porsche niet ontgaan en dat leverde hem een zitje op in het FIA WEC én de 24 uren van Le Mans.
Autosport.be zocht Neel Jani op voor een gesprek met hem over de overstap naar Porsche en zijn verwachtingen naar Le Mans.

Neel Jani
Neel Jani
Neel, je kreeg de kans om de stap te zetten van het privéteam Rebellion naar het Porsche-fabrieksteam, ik neem aan dat er een groot verschil is tussen beide équipes?

Zeker, bij Porsche alleen al werken meer dan 200 mensen aan het LMP-project, het is hier voor mij veel moeilijker om alle namen uit het hoofd te leren! Het belangrijkste verschil is dat het niet makkelijk is om binnen een groot team snel veranderingen aan te brengen. Ik vergelijk het met het schrijven van een tekst; als je 50 karakters tot je beschikking hebt is het makkelijker dan wanneer je keuze hebt uit 500 karakters. En dat is op dit moment voor ons nog een moeilijkheid, al zijn de mogelijkheden op termijn wel enorm.

Nu je bij Porsche aan de slag bent, heb je een wagen waarmee je kan strijden voor de algemene zege in de 24 uren van Le Mans. Hoe kijk je vooruit naar de belangrijkste wedstrijd van het seizoen?

ad4771db6fe1a6d57e70d7eb0b011b878e74989f.jpg
Het is altijd mijn doel en dat van Porsche geweest om zowel het FIA WEC als Le Mans te winnen. Dit eerste seizoen is eerder een leerjaar, dus het wordt uiteraard zwaar en moeilijk om nu al de eindzege te pakken; zelfs in een race als Le Mans waar vanalles kan gebeuren. We gaan evenwel zeker tot het uiterste gaan, dat staat vast. Anderzijds mag je ook niet vergeten dat de mensen die nu bij ons werken niet meer dezelfde zijn als het team dat 16 jaar geleden nog de dubbelzege voor Porsche binnenhaalde in Le Mans.

Hoe kijk je terug op de eerste manche van het WEC in Silverstone, zijn jouw verwachtingen ingelost of moeten er dingen veranderen of verbeteren?

Voorstelling 6 Hours of Spa
Wel onze wagen is niet gefinisht dus dat moet veranderen natuurlijk! Nee, even serieus, we hebben nog werk aan de set-up, maar anderzijds was Silverstone niet het meest geschikte circuit voor onze wagen. Onze Porsche 919 Hybrid is, vooral op aerodynamisch vlak, ontwikkeld met het oog op Le Mans. Dus de omloop van Spa gaat onze wagen komend weekend veel beter liggen dan Silverstone. Ik kijk er al naar uit!


Foto's: Georges De Coster & Arne Simons



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons