van der Horst

Interview Stéphane Ratel: "De GT3 markt reguleert zichzelf"

Zandvoort: De races in beeld gebracht
Autosport.be had onlangs een exclusief gesprek met Stéphane Ratel, de man achter het gelijknamige SRO en de Blancpain GT Series. Meer dan ooit gaat het GT3 (wereldwijd) voor de wind en bovendien lopen beide Blancpain-kampioenschappen als een trein, net als British GT. De excentrieke Fransman is momenteel dan ook een tevreden man.
Hoe kijkt u terug op het voorbije seizoen. Voldeed het aan uw verwachtingen en evolueerden de Sprint Series zoals u wilde?
 
"We hebben een mooi seizoen gehad met een goede grid, zowel inzake kwantiteit als kwaliteit, en natuurlijk een fantastische 24 Hours of Spa. De grote uitdaging waren de Sprint Series, maar ik ben heel tevreden nu. We zijn van start gegaan met 20 wagens, vervolgens hadden we er 21, 22, 23, in Zolder 25 en we sluiten af met 30 deelnemers in Baku. We hebben geen gigantische doelstelling voor volgend jaar, we zijn tevreden als het deelnemersaantal zich stabiliseert rond de 24 à 26 wagens, want sprintkoersen hebben niet meer deelnemers nodig. Het voornaamste voor SRO is niet gewoon startgelden te verzamelen, maar om sponsors, veel TV coverage en goede evenementen te hebben".
 
Op welke manier heeft de ondergang van het WK GT1 een rol gespeeld bij de herlancering van het sprint kampioenschap?
 
"Het wereldkampioenschap was een moeilijke episode, in het bijzonder voor onszelf, meer dan voor de teams. We hebben de kalender zo goed als mogelijk afgewerkt aan het einde van het derde jaar. De mensen die er bij betrokken waren begrepen het, maar er was ook heel wat negativisme".
 
"Al vanaf het begin hoorde je dat het niet zou plaatsvinden en niet zou werken,… maar het is wel degelijk gelukt. Op het einde was het niet meer financieel levensvatbaar en zijn we ermee gestopt, maar het is niet failliet gegaan. Met de komst van het FIA WEC was er geen plaats meer voor twee WK’s met GT’s. We hebben ons gehergroepeerd in Europa en de FIA prefix laten vallen, daardoor werden we meer flexibel en dat heeft ons geholpen om snel te kunnen inspelen op de noden van het kampioenschap".
 
GT3 wordt almaar duurder, wordt het niet stilaan tijd om te zoeken naar mogelijkheden om de kosten te drukken?
 
"Je moet vergelijken wat vergelijkbaar is. In 2004 kostte een Maserati MC12 een miljoen euro en een Aston Martin DBR9 € 850.000; zelfs de GT2-wagens waren zeer duur. Neem nu een Aston Martin DBRS9 (GT3), in 2006 kostte deze wagen €300.000, vergelijk dat met een Vantage GT3 van vandaag met een prijskaartje van ongeveer €380.000. De prijzen zijn inderdaad gestegen, maar ik neem niet de kostenexplosie waar die andere mensen menen te zien".
 
"Men mag ook niet  vergeten dat GT3 in het begin uitsluitend een Europees gegeven was. Nu is het een globaal product en dat maakt het een fantastisch product. Europa verkeert in een moeilijke economische situatie en je ziet GT3 het moeilijk hebben op een nationaal niveau, voornamelijk omdat er meer goede internationale competities zijn. Er zijn ongeveer 180 GT3-teams, we houden ze allemaal in het oog. Ze zijn er nog steeds en dat aantal daalt niet; ze wisselen gewoon tussen verschillende series. In het algemeen is de GT3-beweging nog steeds heel sterk".
 
U zal dus ook niet tussenkomen als de grens van €500.000 wordt overschreden?
 
"Volgens de info waar wij over beschikken zal dat niet gebeuren. Het concept is customer racing en de constructeurs willen voornamelijk wagens verkopen. Het is een relatief grote markt, er is onderlinge competitie en als men te duur is, zal men simpelweg niet genoeg wagens kunnen aan de man brengen. Per definitie leveren alle wagens de zelfde prestaties (BoP, nvdr.), dus als je komt opdagen met een wagen die aanzienlijk duurder is dan die van de anderen, dan ga je moeilijkheden hebben om je product te verkopen. De markt zal zichzelf reguleren, sommige wagens mogen dan wel duurder zijn, maar teams kunnen een goede deal sluiten, ondersteuning krijgen, fabrieksrijders en ga zo maar door. De bolides hebben bovendien ook een echte restwaarde, men kan ze kwijt in Japan, Amerika,… en dat is ook niet onbelangrijk".
 
In welke richting zullen de technische reglementen evolueren in de komende jaren? Er is sprake van een nieuwe (‘accelerator’) restrictor methode?
 
"De constructeurs zijn daarover niet tot een consensus gekomen tijdens de gesprekken voor een eengemaakte GT-klasse. De homologatie van de wagens ligt bij de FIA en wij respecteren de FIA homologaties. We zullen zien wat er gebeurt, maar voor ons is het enkel een zaak van kosten. Als het kostenplaatje hetzelfde blijft, dan is het ok voor ons. Als de homologatie duurder wordt, dan zullen we evalueren hoe we eventueel kunnen ingrijpen. Momenteel zijn we tevreden, zeker nu de gesprekken over een eengemaakte GT-klasse van de baan zijn".
 
Zal SRO de nieuwe internationale eengemaakte rijdersklassering aannemen?
 
"Wij hebben het systeem ontwikkeld, de ACO heeft het vervolgens overgenomen en de FIA stelde uiteindelijk voor om het te harmoniseren. We zijn dus gaan samen zitten met de ACO en dat is prima verlopen. In essentie zijn het SRO en de ACO die de klassering opstellen onder het toezicht van de FIA. In principe zou het geen probleem meer mogen zijn, enkel misschien indien een rijder heel goed is in een prototype en gewoonweg slecht in een GT of andersom". 
 
Zijn er plannen voor een Blancpain serie in de Verenigde Staten?
 
"Neen, Amerika is al een zeer drukke markt met zeer actieve promotors. Dat zat er ook gewoon aan te komen, ik begrijp niet hoe IMSA zo lang blind is geweest. Ze hebben nu aangekondigd GT3 te zullen introduceren in 2016, niet door ons, maar ik denk dat ze het succes van de Pirelli World Challenge niet zo goed konden verdragen".
 
"Ik denk niet dat er nog ruimte zou zijn om nog een ander kampioenschap te lanceren naast wat er nu reeds voorhanden is. Als er nu niemand op de GT3-kar was gesprongen, dan misschien wel… op een gegeven moment heb ik het inderdaad overwogen en gesprekken gestart maar toen heeft de Pirelli World Challenge GT3 echt omarmd". 
 
Zijn er enkele recente ontwikkelingen geweest met betrekking tot een potentiële GT World Cup? 
 
"Ik ben naar voren gekomen met het idee van een bepaald concept. Als we het doen, dan moeten we het goed doen, het moet iets speciaals zijn. Het concept moet duidelijk zijn en opvallen, met een glamoureuze bestemming en met een mooie prijzenpot".
 
"Zo’n evenement organiseren in Paul Ricard zou volgens mij niet werken. Als het een groot project is en ik een promotor kan vinden die het geld op tafel wil leggen dan ben ik natuurlijk geïnteresseerd. Als iemand anders het op zich neemt dan zal ik als een tevreden toeschouwer komen kijken".
 
De Baku World Challenge is de facto een beetje een GT World Cup op zich geworden. De Blancpain Sprint Series keren volgend jaar normaal gezien voor derde keer terug, wat met de komst van de Formule 1 in 2016?
 
"ICE heeft een contract van drie jaar met de lokale autoriteiten en SRO heeft een driejarige overeenkomst met ICE, dus Baku staat weer op de kalender volgend seizoen. We moeten alles weer heronderhandelen voor 2015, maar ik heb er vertrouwen in. Het zal echter moeilijk worden eenmaal de Formule 1 zijn intrede maakt in 2016. GT’s en F1 rijden quasi nooit samen, toerisme wel maar geen GT. Dat is systematisch het geval als de Porsche Supercup present is".

Foto: Vincent Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Sprint op dinsdag 11 november 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons