van der Horst

Italië: Pakt Petter Solberg dit weekend reeds de wereldtitel?

Podium Lohéac SuperCar - Solberg-Nitiss-Hansen
Podium Lohéac SuperCar - Solberg-Nitiss-Hansen
Amper een week na de negende manche op de Estering in het Duitse Buxtehude staat komend weekend alweer de tiende WK manche op het programma op het Franciacorta International Circuit in Italië. Tevens de vijfde en de laatste wedstrijd voor het EK RX. De tiende van het WK op een totaal van twaalf wedstrijden kan zelfs reeds de eerste wereldkampioen opleveren. Petter Solberg kan immers een definitieve kloof slaan en zich als eerste wereldkampioen kronen in de geschiedenis van de Rallycross.
Petter Solberg kwam in het Belgische Mettet aan de leiding zonder deze wedstrijd effectief te winnen. In Mettet verloor MSE Olbergs Ford rijder Reinis Nitiss de leiding in het kampioenschap en nadien kenden de Fords van Nitiss en Bakkerud niet meer het succes van het eerste gedeelte van het kampioenschap.

Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Na Mettet kreeg de Noorse Citroën rijder en ex wereldkampioen rally vleugels en won maar liefst drie manches op rij in Canada, Frankrijk en Duitsland. De Viking telt nu een voorsprong van 52 punten en er zijn nog 90 punten te verdelen. Indien Solberg zondagavond zijn voorsprong kan uitspitten tot 60 punten is hij de eerste wereldkampioen RallycrossRX. Zijn grootste rivaal is niet langer de Ford van Nitiss, maar de VW Polo van Toomas Heikkinen die de Belgische manche op zijn naam schreef. Maar Nitiss staat maar twee punten verwijderd van Heikkinen en mag dus eigenlijk ook als een van de naaste belagers van Solberg worden genoemd. Ook Andreas Bakkerud, Timur Timerzyanov, Anton Marklund en Timmy Hansen maken nog een mathematische kans op de wereldtitel.

Nitiss & Solberg - RallycrossRX Supercar
Nitiss & Solberg - RallycrossRX Supercar
Maar in rallycross geldt een eigenaardig puntensysteem. Je hoeft niet perse de wedstrijd te winnen om met de meeste punten huiswaarts te gaan. Er worden tijdens de vier kwalificatieheats punten toegekend volgens de verreden chrono's. Wie het meeste punten verzamelt krijgt 16 punten, 15 voor de tweede en zo per punt afgaand tot de zestiende positie. De twaalf beste mogen naar de halve finales waarin de winnaar 6 punten krijgt en de laatste 1. De drie snelste van iedere halve finale rijden dan de finale waarin de winnaar acht punten krijgt, de tweede vijf en de laatste nog één punt. Winnen is dus geen must en dat zal Petter Solberg geweten hebben. Na vier zeges op negen wedstrijden kan hij perfect in de verdediging rijden terwijl de rest vol in de aanval moet. Maar dit woord staat niet in het woordenboek van de spektakelman. In Duitsland was een zege naar eigen zeggen ook geen must, maar na enkele ronden in de finale ging hij zwaar in de aanval op Larsson.

Makkerud versus Marklund
Makkerud versus Marklund
En niet te vergeten zijn er opnieuw de Europese toppers die zich komen mengen in het titeldebat. Zoals we reeds merkten in Duitsland waarin niet minder dan zes reguliere EK rijder in de halve finales terecht kwamen en zodoende titelpretendenten Nitiss en Marklund opzij zetten.





Robin Larsson in de voetsporen van vader Lars

Robin Larsson - Audi A1 SuperCar
Robin Larsson - Audi A1 SuperCar
Met de Zweed Robin Larsson zijn we aanbeland bij de leider in het Europees RX kampioenschap. Het Europees kampioenschap eindigt dit weekend in Italië en Larsson is de gedoodverfde favoriet. De zoon van tweevoudig Europees kampioen en begenadigd rijder Lars Larsson is tijdens zijn optredens in het IMG kampioenschap steeds vooraan te vinden. In Lydden Hill werd hij zelfs tweede in de finale. Ook in Duitsland was hij zeer snel onderweg in zijn Audi A1. Hij won de halve finale en werd derde in de finale na Petter Solberg en Mattias Ekström. Mede door het feit dat Henning Solberg niet goed scoorde in Duitsland kon hij zijn voorsprong van twee punten uitdiepen tot tien punten op de Noorse Citroën rijder.

Start Finale Estering SuperCars
Start Finale Estering SuperCars
Zuiver theoretisch gezien kunnen zowel Petter als broer Henning Solberg komend weekend de respectievelijke wereld- en Europese titel pakken. Maar hiervoor moet Petter zijn voorsprong tot 60 punten opdrijven en moet Henning niet alleen Larsson verslaan, hij moet ook elf punten beter scoren dan de Zweed en dat zal niet makkelijk zijn.

Super1600: Zagumennov quasi zeker van de titel

Zagumennov - Skoda Super1600
Zagumennov - Skoda Super1600
Ook de piloten binnen de Super1600 rijden in Italië de laatste wedstrijd van hun kampioenschap dat negen races omvat. Daarin is de Russische Skoda rijder Sergey Zagumennov quasi zeker van de titel. Met een voorsprong van 24 punten, terwijl er nog 30 te rapen zijn staat hij riant aan de leiding voor zijn land- en merkgenoot Nikita Misyulya die op zijn beurt 16 punten voorsprong telt op Baumanis die met zijn Renault Twingo het maximum van de punten scoorde in Duitsland. Het viel ons wel op dat Zagumennov in Duitsland met reserve reed en in functie van het kampioenschap. Baumanis sprong door zijn prachtige prestatie in Duitsland over de Peugeot van Linnemann naar de derde plaats. Linnemann volgt op twee punten van Baumanis en zodoende krijgen we nog een mooie strijd voor de resterende podiumplaats.

Lundh met de beste papieren bij de Touring Cars

Filip Baelus - Volvo C30 Touring Car
Filip Baelus - Volvo C30 Touring Car
Ook voor de Touring Cars eindigt het Europees verhaal in Italië en daarin heeft de Zweed Lundh in zijn Volvo C30 14 punten voorsprong op de Noor Torleif Lona in zijn Ford Fiësta. Ook Braten en Larsen komen mathematisch gezien nog in aanmerking voor de titel, maar deze staan maar gescheiden door één puntje en waarschijnlijk zal hun duel zich toespitsen op de resterende podiumplaats.



Foto's: Johnny Loix - RallycrossRX 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op donderdag 25 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Franciacorta.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons