Italië: Gasly wint thuisrace voor Alpha Tauri
In de zesde ronde vloog een remschijf van Sebastian Vettels wagen in brand waardoor hij zonder remmen de eerste bocht miste en vervolgens zonder remmen moest opgeven in de pits. Vervolgens kregen we enkele ronden zonder noemenswaardige acties te zien tot Kevin Magnussen in ronde twintig zijn wagen moest parkeren na een motorprobleem. De Deen probeerde nog de pits te halen, maar moest uiteindelijk net voor de pitingang zijn Haas in het gras achterlaten. Dit bracht de safety car op de baan en de pitlane werd ook gesloten. Mercedes en Alfa Romeo merkten dit niet of te laat op en lieten Lewis Hamilton en Antonio Giovinazzi een pitstop maken. Drie ronden later, toen de Haas weggeduwd was, werd de pits terug geopend en iedereen die nog geen stop gemaakt had - met de uitzondering van Stroll - dook de pits in. Zo kregen we bij de herstart Hamilton nog steeds op P1, gevolgd door Stroll, Gasly, Giovinazzi, Raikkonen, Leclerc, Latifi, Sainz, Norris en Bottas.
Amper twee ronden na de herstart moest de safety car alweer uitrukken, deze keer omdat Charles Leclerc zwaar gecrasht was in de Parabolica. Het bracht uiteindelijke zelfs de rode vlag naar buiten omdat de bandenmuur moest hersteld worden. Tijdens de rode vlagperiode werd ook duidelijk dat Hamilton en Giovinazzi allebei een stop and go-straf van tien seconden kregen. Na de stilstaande herstart vanop de grid kon Gasly opschuiven naar P2, gevolgd door Raikkonen. Hamilton dook al na één ronde de pits binnen om zijn straf uit te voeren, Giovinazzi wachtte nog twee ronden langer, het maximum toegestaan. Zij vielen uiteraard terug naar de laatste posities. Max Verstappen kwam diezelfde ronde ook de pits binnen om op te geven. Red Bull had een motorprobleem ontdekt en besloot de Nederlander te laten opgeven alvorens de motor helemaal de geest gaf.
Vervolgens kregen we te zien hoe Raikkonen elke ronde een plaats verloor aan de snellere achterliggers tot hij op P7 terechtkwam. Daarna was het een jacht van Sainz op Gasly en de strijd van Hamilton om in de punten te raken. Uiteindelijk kwam Sainz één ronde tekort om een inhaalpoging te kunnen ondernemen op de Fransman, waardoor Gasly zijn eerste F1-overwinning behaalde. Carlos Sainz kwam met gemengde gevoelens als tweede over de lijn, gevolgd door Lance Stroll. McLaren deed goede zaken in het constructeurskampioenschap met Norris die als vierde finishte. Bottas raakte niet verder dan P5 wegens oververhittingsproblemen, terwijl Riccardio vrede moest nemen met de zesde positie. Hamilton kon in de laatste ronde nog Esteban Ocon verschalken om de zevende plek in te palmen, én de Brit haalde ook het extra punt voor de snelste ronde. Het was duidelijk dat Mercedes de wagen niet afgesteld had om in verkeer te rijden, wat voor beide rijders het inhalen bemoeilijkte. Ocon, Kvyat en Perez sloten de top tien af.
Foto: AlphaTauri
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Italië 2020
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Pierry Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:47:06.056 |
2. | Carlos Sainz Jr. | McLaren Renault | +0.415s |
3. | Lance Stroll | Racing Point BWT Mercedes | +3.358s |
4. | Lando Norris | McLaren Renault | +6.000s |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +7.108s |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | +8.391s |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | +17.245s |
8. | Esteban Ocon | Renault | +18.691s |
9. | Daniil Kvyat | Scuderia AlphaTauri Honda | +22.208s |
10. | Sergio Pérez | Racing Point BWT Mercedes | +23.224s |
11. | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | +32.876s |
12. | Romain Grosjean | Haas | +35.164s |
13. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Ferrari | +36.312s |
14. | George Russell | Williams Mercedes | +36.593s |
15. | Alexander Albon | Red Bull Racing Honda | +37.533s |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | +55.199s |
17. | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | DNF |
18. | Charles Leclerc | Ferrari | DNF |
19. | Kevin Magnussen | Haas | DNF |
20. | Sebastian Vettel | Ferrari | DNF |
Tweet