van der Horst

Italië: Titanenstrijd Mercedes vs Ferrari gaat verder in Monza

2017 F1 GP België
2017 F1 GP België
Autodromo Nazionale Monza, Italië: de dertiende manche van het wereldkampioenschap Formule 1 gaat dit weekend van start en de titanenstrijd tussen Mercedes en Ferrari is verre van voorbij. Iedereen verwachtte dat de Zilverpijlen de race in de Ardense bossen ging domineren maar dat was zeker niet het geval. Ook al won Lewis Hamilton de race, het feit dat hij gans de wedstrijd het vuur aan de schenen kreeg van WK-leider Sebastian Vettel geeft een indicatie dat het nog zeer spannend zal worden aan de top van de ranking.
Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas
Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas
Waar zij in Silverstone nog een seconde per ronde achterop hinkten, was het op Spa-Francorchamps wel wat anders voor de Italianen uit Maranello. Volgens Vettel werd er een grote stap voorwaarts gemaakt en dat stemt hem tevreden. “We hebben een grote stap gezet”, aldus de WK-leider afgelopen zondag nog. “We zijn op de juiste weg en vanaf nu is er geen circuit meer dat we moeten vrezen.” Hamilton dacht ook – ondanks zijn zege – dat het nog moeilijk zal worden dit jaar en geloofde zelfs dat de Ferrari afgelopen zondag sneller was.

Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso - McLaren
Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso - McLaren
Voor McLaren-Honda zal het wederom een moeilijke wedstrijd worden. De Spec4-motor is nog steeds niet klaar en in Spa werd er een “interim” specificatie gebruikt: de fase 3.5. Ook al werd de MCL32 een tiende per ronde sneller, hij hinkt nog steeds achter op de klant-Mercedes-motoren die worden gebruikt door Williams en Force India. Het verschil zou zo'n 80 PK bedragen. Deze keer zal Fernando Alonso Stoffel Vandoorne voorzien van een slipstream. “Het is mijn beurt om te helpen”, zei Alonso aan de BBC. De Spanjaard staat op het punt om zijn zevende krachtbron te gebruiken, waardoor hij de race achteraan zal aanvatten.

Max Verstappen - Red Bull RB13
Max Verstappen - Red Bull RB13
In de 'driverspen' - in de paddock afgelopen zondag - trof men ook Max Verstappen vroegtijdig aan. Aan de pers zei hij doodleuk dat hij in strijd was met Alonso voor de meeste opgaves dit seizoen. In de achtste ronde van de race verloor de Renault-krachtbron in de Red Bull RB13 heel wat vermogen, en moest hierdoor voor de zesde maal vroegtijdig aan de kant. “Het was een softwareprobleem”, vertelde Verstappen aan Ziggo Sport. “Met ‘fail one’ kun je bepaalde sensoren uitschakelen, alleen dat werkte niet.” De oplossing werd achteraf gevonden. Men draaide een bougie los, en daarna terug vast. De Franse motor werd zonder moeite terug gestart.

Rubens Barrichello - Bruno Senna
Rubens Barrichello - Bruno Senna
Het circuit van Monza telt twee DRS-zones. De eerste zone is op de start/finish-lijn richting bocht 1 en de tweede is op het rechte stuk richting Variante Ascari, bochten 8 en 9. De Autodromo Nazionale Monza meet net geen zes kilometer en de wedstrijd zal 53 ronden duren, wat gelijk is aan ongeveer 307 kilometer. Het ronderecord tijdens de race dateert nog uit 2004 en staat met 1:21:046 (gemiddeld 257km/h) op naam van Rubens Barrichello, die hier ook drie maal won. Dat record van de Braziliaan in de Ferrari F2004 zal waarschijnlijk verbroken worden dit weekend.

Pitstop Ferrari
Pitstop Ferrari
Voor deze race neemt de Italiaanse bandenfabrikant Pirelli de medium, de soft en de super soft banden mee. Veertien van de twintig rijders kiezen voor maar liefst elk tien sets van de meest zachte rubbers beschikbaar. De exacte allocatie van de coureurs publiceerden we eerder. Indien u dit weekend de F1-actie wil volgen, dat kan steeds. De kwalificatie op zaterdag is rechtstreeks te volgen op Play Sports 1 van Telenet om 13u45. En voor de race op zondag kan u afstemmen op dezelfde zender en dit vanaf 13u30. Ook bij de Franstalige zender La Deux kan u terecht voor de rechtstreekse uitzending op zowel zaterdag als zondag.

Foto's: Racing International Photography, Vincent Wouters & Georges De Coster




  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons