van der Horst

Japan: Hamilton op pole terwijl Ferrari blundert

Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton - Mercedes AMG
Lewis Hamilton vertrekt morgen de Grote Prijs van Japan vanop de felbegeerde pole positie. Naast de WK-leider staat zijn teamgenoot Valtteri Bottas. Max Verstappen mag vanop de derde plaats vertrekken nadat Scuderia Ferrari tijdens Q3 een blunder van formaat maakte om zowel Kimi Räikkönen als Sebastian Vettel op de intermediate banden te laten starten. De Fin zette een vierde tijd neer, terwijl de Duitser zich moest tevreden stellen met een povere negende plaats. Romain Grosjean zette zijn Haas op P5, gevolgd door beide Toro Rosso's van Brendon Hartley en Pierre Gasly. De Force India-rijders - Esteban Ocon en Sergio Perez - werden respectievelijk achtste en tiende. Stoffel Vandoorne eindigde als negentiende.
Stoffel Vandoorne - McLaren
Stoffel Vandoorne - McLaren
Met nog tien minuten te gaan in Q1 kregen we opeens code rood. Marcus Ericsson maakte met zijn Alfa Romeo-Sauber een fout in de snelle linkse Dunlop-bocht en knalde in de bandenbuur. De Zweed kon dus vroegtijdig onder de douche en start morgen als laatste. Stoffel Vandoorne zette met zijn McLaren de negentiende chrono neer. Teamgenoot Fernando Alonso deed het echter niet veel beter en kwalificeerde zich met zijn MCL33 op de achttiende stek. Ook Williams-rijder Sergey Sirotkin haalde geen plaats in Q2, en toch wel verrassend moest ook Nico Hulkenberg zijn dag vroeg beëindigen nadat hij nipt uit de top 15 werd geknikkerd door Lance Stroll. Vooraan was Hamilton het snelst, gevolgd door Vettel, Bottas, Verstappen, Räikkönen en Leclerc.

Pierre Gasly & Charles Leclerc
Pierre Gasly & Charles Leclerc
Tijdens Q2 ondervond Daniel Ricciardo problemen en meldde aan zijn team een verlies van vermogen. Zijn crew deed er alles aan om zijn bolide wederom vertrekkensklaar te maken. Een race tegen de klok die zij uiteindelijk wonnen maar de weergoden zagen het anders. Op het einde van Q2 begon het te regenen en de baan was te nat geworden om nog een snelle tijd neer te zetten. Getuige hiervan was een traag rijdende Leclerc, die op een natte wegdek met zijn Sauber rondtolde. Ricciardo stapte gefrustreerd uit zijn wagen en brulde een kleurrijke metafoor uit, iets wat waarschijnlijk de leden van het censuurteam bij de FOM deden slikken. Leclerc, Magnussen, Sainz en Stroll haalden Q3 ook niet. Vooraan was Bottas die het pak aanvoerde, voor Hamilton, Vettel en Räikkönen.

Bottas, Hamilton & Verstappen
Bottas, Hamilton & Verstappen
Bij de start van Q3 besloot Ferrari om hun rijders op de intermediate banden te laten starten. Een tactische blunder omdat de baan terug droog was geworden. Terwijl de rest van het veld op slicks aan hun run begon, keerden beide rode bolides terug naar de pits voor nieuw schoeisel. Nadat Hamilton en Bottas beslag legden op de eerste twee plaatsen begon het aan de Spoon-curve terug te regenen. Iceman maakte aldaar een kleine fout en zette slechts een vierde tijd neer, achter Verstappen. Vervolgens ging Vettel op dezelfde plek van de baan en moest zich tevreden stellen met een negende plaats. De weergoden openden de luiken van de hemel en niemand kon zijn tijd nog verbeteren. Hamilton behaalde zijn tachtigste pole en zet een stap dichter richting die vijfde wereldtitel.

Uitslag Kwalificatie F1 Grote Prijs van Japan 2018

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedes1:27.760
2.Valtteri BottasMercedes1:28.059
3.Max VerstappenRed Bull1:29.057
4.Kimi RäikkönenFerrari1:29.521
5.Romain GrosjeanHaas1:29.761
6.Brendon HartleyToro Rosso1:30.023
7.Pierre GaslyToro Rosso1:30.093
8.Esteban OconForce India1:30.126
9.Sebastian VettelFerrari1:32.192
10.Sergio PérezForce India1:37.229
11.Charles LeclercAlfa Romeo Sauber1:29.864
12.Kevin MagnussenHaas1:30.226
13.Carlos Sainz Jr.Renault1:30.490
14.Lance StrollWilliams1:30.714
15.Daniel RicciardoRed Bull1:29.806
16.Nico HülkenbergRenault1:30.361
17.Sergey SirotkinWilliams1:30.372
18.Fernando AlonsoMcLaren1:30.573
19.Stoffel VandoorneMcLaren1:31.041
20.Marcus EricssonAlfa Romeo Sauber1:31.213


Foto's Racing International Photography



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons