van der Horst

Jarama: Jake Hughes en Maximilian Günther toppen de sessies

Maximilian Günther - DS Penske
Maximilian Günther - DS Penske
De tweede testdag voor de Formule E in Jarama zit erop, met ditmaal twee testsessies van drie uur waarin ook Nissan en Jaguar hun eerste meters konden maken. Het was echter DS dat vandaag de toon zette. In de ochtend klokte Jake Hughes de snelste tijd in zijn Maserati, terwijl Maximilian Günther in de middag met een 1:28.408 bovenaan de tabellen eindigde in zijn DS Penske. Voor sommige teams en piloten verliep de dag minder soepel, wat aangeeft dat er nog volop gewerkt wordt aan het optimaliseren van de nieuwe Gen3EVO-wagens.
Tijdens de voormiddag waren er enkele kleine problemen, waarbij twee wagens stilvielen: Sam Bird (McLaren) en Nick Cassidy (Jaguar). Dit bracht de rode vlag op de baan om de stilgevallen wagens op te pikken om daarna de testsessie voort te laten zetten. Ondanks deze onderbrekingen werd er in de ochtend al vooruitgang geboekt, met rondetijden onder de 1:29. Hughes, Jake Dennis (Andretti), Dan Ticktum (Kiro), Pascal Wehrlein (Porsche) en Stoffel Vandoorne (Maserati) behoorden tot diegenen die als eerste deze tijdsgrens doorbraken.

In de namiddag waren er inmiddels elf bolides die hun snelheid lieten zien, waarbij vooral Ticktum indruk maakte met zijn rondetijd. Hoewel hij lang de snelste tijd noteerde, dook Günther in het laatste uur daar nog net onder. Opvallend was dat McLaren en Maserati, in tegenstelling tot andere teams, niet op de maximale 350 kW hun snelste ronden reden. Vandoorne eindigde daardoor met een achterstand van zeven seconden op Günther, zijn opvolger bij DS Penske, en bijna drie seconden op de McLarens. Dit lijkt te wijzen op een testprogramma gericht op energieverbruik tijdens races.

Dit testprogramma kan wellicht morgen in de praktijk worden gebracht. In de ochtend staat opnieuw een reguliere testsessie op het schema, terwijl in de namiddag de jaarlijkse testrace gepland staat. Tijdens deze race zullen teams ook voor het eerst oefenen met pitstops inclusief de nieuwe snelladers, die dan misschien later dit seizoen voor het eerst tijdens raceweekenden zullen worden ingezet. Dat zou het afgelopen seizoen al gebeurd moeten zijn, maar gezien de gelimiteerde tijd om dit systeem echt te testen, werd daar toen van afgekeken.

Foto: Formula E



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons