van der Horst

JC Raceteknik in 2018 actief met twee ex EKS Audi S1 RX Quattro

Bakkerud versus Ekström - Audi S1 RX Supercar
Bakkerud versus Ekström - Audi S1 RX Supercar
JC Raceteknik van de 27-jarige Zweed Joel Christoffersson heeft twee Audi’s S1 RX Quattro 2017 overgekocht van EKS, het team van Mattias Ekström. Een exemplaar voor de Zweed Robin Larsson die het Euro RX gaat combineren met het RallyX Nordic en een tweede exemplaar voor Öhman die ook het RallyX Nordic zal rijden. Naast de twee wagens die in België in de ateliers van Comtoyou staan, zijn er nu opnieuw twee die boven water komen. Niet voor het WorldRX, maar wel eentje in het EuroRX voor de fel ondergewaardeerde ex Europees kampioen Robin Larsson die in 2018 een slecht seizoen kende.
Thomas Bryntesson - Ford Fiesta Supercar
Thomas Bryntesson - Ford Fiesta Supercar
Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Christoffersson reeds vele waters doorzwommen en was ondermeer reeds aan de slag bij Hansen, Doran, Pastrana en Block. In 2017 won JC Raceteknik met een Ford Fiesta en Thomas Bryntesson het RallyX Nordic Supercar en Supercar Lites met William Nilsson. Hij werd met diezelfde Bryntesson datzelfde jaar tweede in het Euro RX achter de VW Polo van Anton Marklund. Ook onze landgenoot Guillaume De Ridder maakte deel uit van zijn team in 2017 en werd derde in World RX2.

Robin Larsson - Audi A1 SuperCar
Robin Larsson - Audi A1 SuperCar
Naast zijn Supercar Lites-programma met Sondre Evjen, Ben-Philip Gundersen en Jimmie Walfridson wordt vooral gefocust op de twee Audi’s S1 voor ondermeer Robin Larsson, Europees kampioen 2014 bij de Supercars en winnaar in het World RX van de Argentijnse manche in 2015. Belangrijk ook is het feit dat de zoon van meervoudig Europees kampioen Lars Larsson vier jaar op rij onderweg was met een Audi A1 Supercar om dan in 2018 een grijs seizoen af te werken in een Ford Fiësta van Olbergs MSE.

Mats Öhman in gesprek met teamchef Joel Christoffersson
Mats Öhman in gesprek met teamchef Joel Christoffersson
Vijf jaar na zijn Europees succes gaat de Zweed opnieuw voor de titel in het Euro RX en krijgt daarbij opnieuw een Audi, ditmaal een S1 ex EKS, onder de bips geschoven. Dit kampioenschap zal hij combineren met het RallyX Nordic kampioenschap dat hij samen zal betwisten met zijn landgenoot Mats Öhman die ondanks zijn zware handicap opnieuw aan de start verschijnt en alle respect verdient.


Mats Öhman in zijn aangepaste wagen
Mats Öhman in zijn aangepaste wagen
Mats Öhman is geen onbekende voor JC Raceteknik en zijn wagen zal worden aangepast aan zijn handicap. De Zweed is geen onbekende in RX en rijdt reeds vele jaren. De voormalige snow cross kampioen kreeg een zwaar ongeval in 1998 tijdens een snow cross wedstrijd en is sindsdien voor 95% verlamd. Drie jaar na het drama debuteerde Öhman in rallycross met een aangepaste wagen zonder stuur of pedalen. De besturing van de S1 wordt gedaan met de linkerarm, terwijl de gasklep, versnellingsverandering, rem en koppeling worden bediend door de rechterarm. Schitterend wat het team van Christoffersson doet inzake de ombouw voor Öhman die op zijn beurt enorm veel respect verdient voor zijn doorzettingsvermogen.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op dinsdag 12 februari 2019.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons