van der Horst

Jean-Michel Baert (Comtoyou Racing) reageert op vertrek Lynk & Co

Jean Michel Baert - Comtoyou Racing
Jean Michel Baert - Comtoyou Racing
De terugtrekking door Cyan Racing uit de Word Touring Car Cup lokt vanzelfsprekend de nodige reacties uit, niet in het minst bij één van de rechtstreeks betrokken partijen, het Belgische Comtoyou Racing. Patron Jean-Michel Baert verwees reeds eerder naar politieke spelletjes die naar zijn mening in de WTCR-coulissen worden gespeeld. In een reactie tegenover het Franstalige SpeedAction TV was de werkgever van Gilles Magnus, Tom Coronel, Nathanaël Berthon en Mehdi Bennani niet mals voor het Zweedse team en de promotor van de serie.
  • STX Motorhomes
"Vooreerst vind ik het jammer dat het tot een situatie als deze, de terugtrekking van Lynk & Co, komt" zegt Jean-Michel Baert. "De FIA ​​WTCR had aan het begin van het seizoen een deelnemersveld van 17 auto's, en deze afvalligheid zal niemand helpen. Ook wij hebben in Vallelunga problemen met de banden gekend. In het kort komt het er op neer dat als je de band slecht behandelt, hij problemen geeft. We hebben de oorzaak van het probleem bij onze ingenieurs vastgesteld en tijdens Race 2 hadden we geen enkele lekke band meer. Dat betekent dat er een oplossing voor bestaat. Merk ook op dat Hyundai dit soort problemen niet is tegengekomen, en dat zowel de FIA ​​als Goodyear bevestigen dat er geen echt probleem is.

Ik denk vooral dat Lynk & Co zichzelf beschouwt als de Mercedes van het FIA WTCR, door druk uit te oefenen op de promotor en de FIA. Omdat niemand bewoog voelt Lynk & Co thans aan dat zij dit kampioenschap gaan verliezen. Ze hebben echter nog nooit een kampioenschap verloren. Door zich met onmiddellijke ingang terug te trekken, brengen ze zichzelf in een situatie waarin ze niet zullen worden verslagen, omdat ze verdwijnen. In hun communicatie begrijpen we ook dat de Balance of Performance een probleem voor hen is. Eigenlijk zijn het slechte verliezers die liever met pensioen gaan om niet de schande van een nederlaag te hoeven lijden. Het is nog niet zo lang geleden dat Audi kloeg over de Balance of Performance. Yvan Muller kwam me toen opzoeken en vertelde me dat als een auto een ballast van 60 kilo niet aankon, de fabrikant niets meer te zoeken had op dit niveau. Wat moeten we aan met zo'n bedenking, nu de fabrikant die Muller in dienst heeft besluit ermee te stoppen omdat een en ander niet zijn voordeel uitdraait?"


"De huidige situatie is delicaat", vervolgt Jean-Michel Baert. "We zijn bijna 15 augustus en het is op deze datum dat de FIA ​​World Council de laatste twee ronden zal valideren, één in Bahrain als voorprogramma van de FIA ​​​​WEC en één in Jeddah. Het was wachten op deze deadline om de kalender van 2022 te weten te komen! Ik denk daarom dat de FIA ​​​​WTCR dringend een andere promotor nodig heeft, Discovery Sport Events (Eurosport) is enkel geïnteresseerd in televisie-uitzendingen van het kampioenschap en toont weinig interesse in de teams. Wat we van een promotor verwachten, is dat hij voortdurend eenieders mening vraagt ​​en niet aarzelt om oplossingen te vinden om de komst van nieuwe deelnemers, zelfs tijdelijke, mogelijk te maken en het veld te versterken in het geval van een tegenvaller. Comtoyou Racing geniet de status van officieel Audi-team, wanneer het binnenkort nodig zal zijn om over de budgetten te onderhandelen voor 2023 zou het helpen de oplossingen voor de huidige problemen en de toekomstplannen te kennen. Het TCR-concept is briljant, de mogelijkheden met TCR-wedstrijden in Zuid-Amerika, Azië en elders zijn reëel. Maar men moet het belang ervan willen zien en zich niet alleen focussen op het probleem van de heruitzendingen op TV ..."

Foto: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 4 augustus 2022.
  • LTF

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons