Jerez de la Frontera: Nabeschouwing Bert Longin
‘Ik ben superblij met wat ik hier vandaag heb kunnen laten zien’, stelde Longin, die nog amper last had van het ontstoken middenrif waarmee hij naar Spanje was afgezakt. ‘Zeker als je weet dat we voor deze race bijna de handdoek hadden moeten gooien. Na de eerste wedstrijd bleek onze benzinetank immers stuk. Er nog mee racen zou onverantwoorde risico’s hebben opgeleverd. Gelukkig waren onze collega’s Rick Abresch en Jacky Camp bereid de benzinetank van hun Corvette af te staan, zodat die nog net op tijd in onze auto kon worden gemonteerd.’
Toch liep het van dan af nog niet allemaal van een leien dakje. ‘Net zoals het mij op de Nürburgring overkwam werd Diederik hier in de openingsfase wat weggedrumd’, legt Longin uit. ‘Dat heeft ons wel wat tijd gekost. Maar nadien zette Diederik een dijk van een eerste wedstrijdhelft neer en na de pitstop kwam ik als zesde opnieuw de baan op. Ik ben onmiddellijk beginnen jagen, maar werd ook op de hielen gezeten door de Ferrari van Montermini. Dat ding vloog opnieuw, zoals al het hele seizoen. Misschien moesten de organisatoren maar eens bekijken hoe ze de bordjes met de andere auto’s kunnen gelijk hangen. Ik verloor dus onvermijdelijk een plaatsje, maar heb mijn uiterste best gedaan om er nog een paar te winnen. Een vijfde plaats was het resultaat. Voor iemand die nog nooit eerder op deze technische omloop reed, mag ik superblij zijn, denk ik. Nu weten we wat we kunnen, voor de volgende wedstrijden moeten we nu vanaf het begin van het weekend de juiste afstellingen weten te vinden. Teambaas Patrick Selleslagh heeft me beloofd dat zoiets een haalbare kaart is. En dan behoren podiumplaatsen – of zelfs meer – zeker tot de mogelijkheden.’
Bert Longin press
Tweet