van der Horst

Johan Kristoffersson pakt in extremis wereldtitel in World RX1

Johan Kristoffersson: Audi S1
Johan Kristoffersson: Audi S1
Na een onwaarschijnlijk slotweekend met veel drama en straffen heeft Johan Kristoffersson zijn vierde wereldtitel te pakken. Meteen het laatste wereldkampioenschap voor wagens met een verbrandingsmotor. Kristoffersson moest een quasi onmogelijke achterstand van 17 punten overbruggen en werd hierbij geholpen door ploegmaat Enzo Ide en de leider Timmy Hansen zelf die tot driemaal toe straftijd aan zijn broek kreeg. Stof tot nadenken bij Hansen World RX Team of de ingrepen van de koersdirectie al dan niet gerechtvaardigd waren. Geen wereldkampioen, maar toch de wereldtitel bij de teams voor Hansen World RX Team.
Audi-KYB EKS JC doet beste zaak
Audi-KYB EKS JC doet beste zaak
Een achterstand van 17 punten overbruggen zonder dat de concurrentie pech kent is quasi onmogelijk. Johan Kristoffersson had het zelf niet meer in handen en kon alleen maar het uiterste vragen van zichzelf, het team en zijn Audi S1. Wat het Audi team van KYB EKS JC realiseerde in de double header die afgelopen weekend het World RX seizoen afsloot is fenomenaal.

Hansen World RX Team pakt titel bij de teams
Hansen World RX Team pakt titel bij de teams
Zoals je eerder kon lezen in het stuk over de eerste race op zaterdag was drievoudig wereldkampioen Johan Kristoffersson op zaterdag outstanding en lukte een volle puntenoogst. Leider Hansen verloor reeds tijdens de kwalificaties drie punten en moest er nog een inleveren na een aanvaring met Enzo Ide. In de finale werd de Zweed dan nog eens uitgesloten na een contact met Grönholm. Hierdoor moest hij zijn tweede plaats in de finale inleveren en verloor de daaraan gekoppelde vijf punten. Kristoffersson zag zodoende zijn achterstand van 17 punten smelten tot 4 punten en dat deed de spanning stijgen voor de tweede race op zondag die het seizoen definitief afsloot.

Enzo Ide wint kwalificatieheat op de Nürburgring
Enzo Ide wint kwalificatieheat op de Nürburgring
Tijdens de kwalificaties op zondag pakte Kristoffersson opnieuw de volle punten. Eén puntje meer dan Timmy Hansen die in de tweede heat zijn meerdere moest erkennen in onze landgenoot Enzo Ide die de snelste chrono van het ganse veld achter zijn naam zette. En net op het moment dat Kristoffersson een minder goede heat realiseerde. Zodoende mag onze landgenoot achteraf gezien zeggen dat hij mee timmerde aan de weg naar de vierde wereldtitel van ploegmaat Kristoffersson.

Start finale Nürburgring
Start finale Nürburgring
Timmy Hansen ging in de halve finale nog eens in de clinch met Grönholm waardoor de koersdirectie de Zweedse Peugeotrijder voor de derde maal afgelopen weekend een tijdstraf geven. Hierdoor moest hij zijn overwinning in de halve finale uit handen geven en werd naar de derde plaats verwezen. Opnieuw met twee puntenverlies tot gevolg.

Grönholm pakt leiding over van Kevin Hansen
Grönholm pakt leiding over van Kevin Hansen
Met een voorsprong van nog amper één puntje mocht Timmy Hansen dan plaats nemen op vijfde plaats van de startgrid na polesitter Kristoffersson en Kevin Hansen die de eerste startrij deelden voor de Audi S1 van Enzo Ide en de Hyundai GRX van Niclas Grönholm. De Fransman Chicherit sloot af op de zesde startplaats met zijn Renault Mégane RS. Voor Kristoffersson en Timmy Hansen was het duidelijk. Wie van de twee het eerst over de finish reed werd wereldkampioen. Kevin Hansen pakte tijdens de start de leiding voor Kristoffersson terwijl Ide na een tik van de baan ging. Timmy Hansen ging van vijf naar drie en alleen de Audi voor hem van Kristoffersson scheidde de Zweedse Peugeot-rijder van zijn tweede wereldtitel. Beiden gingen vroeg jokeren en ondertussen was Grönholm vrij makkelijk aan de leiding gekomen. Waarschijnlijk kreeg leider Kevin Hansen de opdracht van zijn spotter om vroeg te jokeren om zodoende zijn
Verdiende zege voor Niclas Grönholm
Verdiende zege voor Niclas Grönholm
broer mogelijks nog te helpen in het gevecht voor de wereldtitel. Maar hij werd bestookt door Kristoffersson die er een hels tempo op nahield. Ondanks het defensief rijgedrag van Kevin kon Timmy niet de ultieme aanval plaatsen op Kristoffersson die derde werd na Grönholm en Kevin Hansen. Na de puntenverdeling kwamen Timmy Hansen en Johan Kristoffersson zodoende ex aequo aan de leiding, maar Kristoffersson won tijdens het seizoen een wedstrijd meer dan Timmy Hansen. Bij een ex aequo zegt het FIA reglement dat het aantal zeges dan prioriteit krijgt. Kristoffersson behaalde er drie tegenover twee voor Timmy Hansen en zodoende boekte de Audi-rijder zijn vierde wereldtitel.  

Foto's & info:Johnny Loix / Frieda Loix
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 30 november 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Germany.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons