van der Horst

Johan Kristoffersson reeds zeker van de titel met vijf zeges op rij

Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
De manche in Letland, de op twee na laatste wedstrijd voor het World RX 2017, was meteen ook de laatste manche van het European RX. De Volkswagens vertrokken opnieuw als favoriet en dat Johan Kristoffersson wereldkampioen zou worden, daar twijfelde niemand nog aan; de vraag was wel wanneer. Dat dit reeds afgelopen weekend in Riga zou gebeuren hadden weinigen verwacht en Anton Marklund had in de laatste meeting van het European RX genoeg aan een score van 12 punten om zijn titel te pakken. De Zweedse VW-rijders Kristoffersson en Marklund, vorig seizoen nog samen onder één dak, wonnen beiden hun wedstrijden en pakten de titels.
Kristoffersson oververdiend
Start met Kristoffersson
Start met Kristoffersson
Met vijf maximale scores op rij heeft Johan Kristoffersson zich definitief in de geschiedenisboeken gereden. Iedere generatie heeft zijn uitschieters zoals destijds met Martin Schanche en Kenneth Hansen en sinds het opwaarderen van het Europees kampioenschap naar een wereldkampioenschap ervaren mannen zoals een Petter Solberg en Thomas Ekström die hun neus aan het venster komen steken. Maar er is een nieuwe generatie met zeer snelle jongelingen die zich komen nestelen in rallycross met Andreas Bakkerud en  Johan Kristoffersson als uitschieters. Het zal uiteraard ook wel te maken hebben met de structuur, het merk Volkswagen en het Team PS RX die achter de jonge Zweed staan, maar wat hij heeft gerealiseerd is gewoonweg niet te evenaren.

Johan en Tommy Christoffersson
Johan en Tommy Christoffersson
Vijf zeges op rij en tijdens die vijf weekends heeft hij ook telkens de kwalificaties en de halve finales gewonnen. Hij heeft dit seizoen amper een wagen voor zich zien uitrijden. Vijfmaal op rij het maximum van de punten pakken is pure waanzin. Daarbij pakte hij tijdens de reeds tien verreden wedstrijden zes zeges, twee tweede en een derde plaats. Hij stond dus negen maal op het podium. En hij reed dit seizoen tienmaal op rij de finale. Als we de lijn doortrekken naar vorig seizoen toen hij nog ploeg vormde met Anton Marklund in de VW Polo stond hij zeventien maal op rij in de finale terwijl hij in 2016 vice kampioen werd na zijn landgenoot Thomas Ekström die dit seizoen in de Audi S1 startte met drie zeges op rij, maar vanaf de wedstrijd in Mettet werd voorbij gestoken door die andere Zweedse TGV. Ekström gaf forfait in Zweden wegens een kalenderoverlapping met de DTM, maar dat zou Kristoffersson niet hebben gehinderd om de titel te pakken. Zijn landgenoot staat derde op 67 punten achterstand.

Kristoffersson - Ekström - Loeb
Kristoffersson - Ekström - Loeb
Niets dan lof dus voor Kristoffersson al heeft zijn ploegmaat Petter Solberg het hem afgelopen weekend iets makkelijker gemaakt dan voorzien. Tijdens de start van de halve finale ging de Noor van de baan en moest naar het ziekenhuis voor verzorging. Hierdoor pakte de tweevoudige wereldkampioen geen punten en had Kristoffersson het iets makkelijker. Hij moest wel de race winnen voor mathematische zekerheid inzake de titel. Maar indien het niet lukte in Letland had de zoon van ex rallycrosser Tommy Kristoffersson nog twee wedstrijden om de nog enkele resterende puntjes te sprokkelen. Ook de titel bij de teams is reeds zeker voor PS RX of Volkswagen.

Volkswagen was opnieuw de snelste wagen op de piste, maar ook Audi met vier wagens in de halve finales en Peugeot met drie wagens in de halve finales deden het uitstekend. Maar de Polo’s zijn merkbaar de snelste bolides van het moment. Ekström en Loeb vervolledigden het podium in Riga en deze zullen met Solberg nog een robbertje moeten uitvechten voor het vice kampioenschap. Solberg staat nog steeds tweede, maar door zijn puntenverlies vandaag is Ekström opnieuw genaderd tot op vijf punten terwijl Loeb met een achterstand van vijftien punten ook nog niet is uitegteld met nog twee races te gaan.

Marklund pakt de Europese titel
Anton Marklund - VW Polo Supercar
Anton Marklund - VW Polo Supercar
De Europese jongens reden afgelopen weekend hun laatste race van het seizoen en net als zijn land- en merkgenoot Kristoffersson ging Anton Marklund met de volle puntebuit lopen. De Zweed stond reeds voor de start aan de leiding en had aan 12 punten voldoende indien Bryntesson de volle puntenpot pakte tijdens deze seizoensafsluiter. Door 16 punten te pakken tijdens de kwalificaties en 14 voor Bryntesson was de Zweedse VW rijder reeds voor de halve finales zeker van de titel. Maar hij wou het seizoen afsluiten in schoonheid. Hij won de halve finale en de finale voor Larsson en Kiss.

Michaël 'MDK' De Keersmaecker
Michaël 'MDK' De Keersmaecker
Geen geluk opnieuw voor Michaël 'MDK' De Keersmaecker die nochthans in natte omstandigheden de tijden reed voor een plaats in de halve finale. Maar problemen met de ophanging deden hem uiteindelijk op zondag en op een droge piste de das om en hij mocht vroeger opladen dan gehoopt. Moelijke tijden voor onze landgenoot, maar de snelheid en de motivatie zijn nog steeds aanwezig. Eens die problemen van de baan moet Michael in staat zijn om opnieuw halve finales en finales te rijden met de Ford Fiesta.


Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 18 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Letland.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons