van der Horst

John Steeghs: "Endurance racing vereist teamspelers geen individualisten"

John Steeghs - Toyota Motorsport GmbH
John Steeghs - Toyota Motorsport GmbH
Na de 6 Hours of Spa had Autosport.be de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan TMG (Toyota Motorsport GmbH). Daar spraken we onder meer met Team manager John Steeghs die bevestigde dat men bij Toyota klaar is om bij de 24 uren van Le Mans revanche te nemen op de tegenslag van vorig jaar. Voor die operatie stoomt men maar liefst 130 mensen klaar. Daarnaast bevestigde de Nederlander dat men absoluut niet zoekt naar F1-sterren om het team te vervoegen.
John Steeghs - Toyota Motorsport GmbH
John Steeghs - Toyota Motorsport GmbH
John Steeghs werkt nu al bijna 20 jaar voor TMG, nadat hij zijn racecarrière startte bij Schübel Engineering, maakte hij al snel de overstap naar Toyota. “Als teammanager ben ik verantwoordelijk voor alles wat logistiek aanbelangt”, laat Steeghs weten "van het plannen van het vervoer van alle materiaal en logeren van de mensen tot het doornemen van de sportieve reglementen. Normaal gezien vereist de inzet van twee wagens 58 mensen op het terrein, in Spa waar we met drie wagens aan de start kwamen, groeide dat aan tot 115 personen. Voor Le Mans hebben we nog wat extra volk nodig, zoals rainspotters en extra PR-mensen, dus daar werken minstens 130 mensen voor het team.”

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
“De voorbereiding in Spa verliep zeer goed, voor het eerst brachten we drie wagens aan de start en we kenden geen problemen en er werden geen fouten gemaakt.” Gaat Steeghs verder “Iedereen deed een fantastische job en we leerden veel bij. We wisten op voorhand dat de wagen in “low drag”-configuratie niet ideaal was voor de omloop, je wint tijd in de eerste sector, maar verliest dan weer tijd in de laatste sector van het circuit. In Silverstone bij de eerste race van het seizoen verliepen onze pitstops minder goed, wij verloren teveel tijd. Wij merkten dat na een intensief testprogramma de monteurs vermoeid waren en dus concentratie misten, voor Spa lieten we ze eerst goed uitrusten en we wonnen direct al 3 seconden per stop.”

José María López
José María López
John Steeghs: “Dat Jose Maria Lopez zich blesseerde aan de rug is een spijtige zaak, de fractuur aan de wervel is zo dun dat er geen chirurgische ingreep mogelijk is in tegenstelling met de blessure die Kazuki Nakajima in 2015 opliep. Een gevolg is wel dat het herstel zonder ingreep langer duurt. Het was belangrijk dat Yuji Kunimoto in Spa ervaring opdeed met de wagen, vooral leren omgaan met het verkeer was belangrijk voor hem. Toyota is tevreden over zijn rijders en is niet op zoek naar Formule 1-sterren of rijders uit GP2. Endurance racing vereist teamspelers geen individualisten, het rijden met een WEC auto is totaal verschillend van dat van een formule wagen. Men moet niet enkel snel zijn over een ronde en belangrijk is om geleidelijk te remmen voor de bochten om zoveel mogelijk energie te recupereren en niet bruusk op het laatste ogenblik zoals met een GP2 wagen.”

Foto's: Toyota Motorsport GmbH & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op woensdag 31 mei 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons