van der Horst

Brands Hatch: Volvo heerst - Jonckheere & Van Glabeke doen goede zaak in titelstrijd

Van Glabeke-Jonckheere - Ferrari 458 GT3
Van Glabeke-Jonckheere - Ferrari 458 GT3
Ook de tweede dag van de Supercar Challenge powered by Pirelli in Brands Hatch werd een succes. Opnieuw kregen we mooie races, met strijd op alle fronten. De Belgische hoofdrol was weggelegd voor Patrick Van Glabkeke en Frédérique Jonckheere die in de Curbstone Ferrari 458 GT3 een prachtige inhaalrace reden en strandden op één tiende van de tweede plek in de Divisie GT. Patrick Van Glabeke en Frédérique Jonckheere doen een prima zaak in het kampioenschap en onderstrepen eens te meer hun titelambities. Ook Steve Vanbellingen en Ward Sluys hebben een degelijk weekend achter de rug en schuiven op richting de tweede plek in de Divisie GTB.

Super GT, GT en GTB: geen maat op Volvo, sterke prestatie Frédérique Jonckheere


Kelvin Snoecks - Volvo S60 V8
Kelvin Snoecks - Volvo S60 V8
Na het jammere forfait van de Mosler van Martin Short, ging de strijd vooraan in eerste instantie tussen de beide Volvo S60 V8 en de McLaren van onder meer Peter Kox. Halverwege de race verliet de Von Ryan McLaren MP4-12c weer het strijdveld en zo lag de weg open voor een Zweedse dubbel. Kelvin Snoeks (Day-V-Tec) won, voor zijn teamgenoot Henry Zumbrink. De derde plaats ging in extremis naar de Dodge Viper van Roger Grouwels en Arjan Van der Zwaan. In het kampioenschap krijgen we een trio bij elkaar: de Martino Rosso Ferrari 458 van Martin Lanting en Bob Herber, de Volvo van Henry Zumbrink en de Dodge Viper van Team Raceart. Spa belooft op 4 en 5 oktober!

Henk Thuis - Radical RXC
Henk Thuis - Radical RXC
In de Divisie GT ging de zege zonder tegenspraak naar Henk Thuis in de Radical RXC 2.7 V8. De strijd voor de tweede plaats was ongemeen spannend, met een verschil van 0.152 seconde tussen de Ginetta van Colin White en de Curbstone Ferrari 458 GT3. Frédérique Jonckheere reed in zijn stint als een bezetene, lukte net als in de eerste wedstrijd de snelste ronde in koers en strandde op enkele centimeters van de tweede plaats.


Van Glabeke-Jonckheere
Van Glabeke-Jonckheere
Patrick Van Glabeke: "We zijn tevreden met de tweede en derde plaats en eens temeer eindigden we op het podium. We hebben de meeste successeconden achter onze naam tijdens de pitstop en daar gaan er nu enkele vanaf voor de volgende wedstrijd in Spa. Het verschil in punten blijft status quo en we pakken extra punten door tweemaal de snelste chrono te draaien in koers. Het was niet makkelijk op een nieuwe omloop en met amper 30 minuten vrije training. We zijn dan ook de enigen die tijdens de races onze kwalificatietijden verbeterden en tijdens de tweede race onze beste chrono van het weekend reden. We hebben constant pregressie geboekt gedurende het verloop van het weekend".

Frédérique Jonckheere: “Ik heb met het mes tussen de tanden gereden om zoveel mogelijk plaatsen goed te maken en uiteraard om onze concurrenten in de titelstrijd in de Divisie GT weer in te halen. Het lukte allemaal, maar ik strandde wel nipt in de strijd om de tweede plek. Nu goed, we doen een prima zaak in de strijd om de titel en dat is vanaf nu ons doel. Ik heb hier echt wel van genoten en wil Patrick (Van Glabeke) bedanken voor de kansen die ik krijg.”

Na Sam Dejonghe op zaterdag, was het nu dus aan het Curbstone duo om de Belgische eer hoog te houden.

Vanbellingen-Sluys - BMW M4 Silhouette
Vanbellingen-Sluys - BMW M4 Silhouette
Last but not least was er de Divisie GTB met een dramatische start voor Steve Vanbellingen in de JR Motorsport BMW M4 Silhouette. Vanbellingen moest na de problemen tijdens de kwalificaties uit de pitlane starten, maar daar was niet alles mee gezegd. Steve Vanbellingen: “Ik dacht dat het achterwiel loskwam en kwam na een ronde binnen. We lagen meteen een ronde achter op het veld. Ik heb dan enkele plaatsen goed gemaakt en het stuur aan Ward (Sluys) overgegeven.”

Ward Sluys reed vervolgens de ene snelste rondetijd na de andere van de BMW en schoof nog op naar de vijfde plek, net achter Marcel van Berlo in de Porsche 997. Door de opgave van Daan Meijer doen de Belgen echter een goede zaak in het kampioenschap en de strijd om de titel van vicekampioen.

Vandereyt-Detavernier - Porsche 997 Cup
Vandereyt-Detavernier - Porsche 997 Cup
Vooraan won Fiona James voor eigen publiek een tweede maal voor eigen publiek en dat voor Max Koebolt in de Corvette, die zo bijna de titel op zak heeft. Simon Atkinson werd in een andere Lamborghini derde. Tot slot kwamen Miguel Vandereyt en Angelique Detavernier als zesde over de meet.


Supersport en Sport: ereplaats voor Belgen in spannende race


Net als gisteren zorgde de wedstrijd van de Supersport en Sport 2 Divisie opnieuw voor een onvoorspelbaar en spannend scenario. De zege was er voor de BMW E46 M3 GTR van gastrijders Mark van der Aa en Bas Schoeten, voor de Brit Martin Webb (BMW E46 GTR), die in eigen land weer nipt naast de overwinning grijpt, en de BMW E92 M3 van Ruud Olij, die zo voor een volledig Beiers podium zorgt.

Jonas De Kimpe - Seat Leon Supercopa
Jonas De Kimpe - Seat Leon Supercopa
Door het forfait van Sam Dejonghe en Luc De Cock in de Lotus 2/11, werd Jonas De Kimpe (Seat Leon Supercopa) de Belgische hoofdrolspeler van de wedstrijd. De Oost-Vlaming verkocht zijn huid erg duur en tikte uiteindelijk als negende aan.

In de Sport 2-klasse werd Huub Delnoij (Lotus Exige), de winnaar van gisteren, slechts negende door schade, maar de zege ging uiteindelijk toch naar het Britse merk dankzij Erwin van Dijk. Maurits en Wesley Caransa werden in de BMW 130i tweede, voor de Renault Clio van Dennis de Borst en Martin de Kleijn.

Voet-Van den Broeck - Renault Clio
Voet-Van den Broeck - Renault Clio
De Belgische Renault Clio van Chris Voet en Bart Van den Broeck kwam als vijfde over de meet. Het Antwerpse duo wacht nog steeds op hun eerste podium, maar ze zijn vastberaden om te schitteren in Spa begin oktober.



Superlights: pechweekend voor David Houthoofd


David Houthoofd
David Houthoofd
De West-Vlaming David Houthoofd, in Brands Hatch de Belgische vertegenwoordiger in de Superlights-klasse, keek met veel ongeduld uit naar de Britse afspraak van de Supercar Challenge. Houthoofd viel echter uit in de eerste wedstrijd en bleef ook in de tweede manche niet gespaard van technische problemen.

De overwinningen bij de kleine prototypes gingen twee keer overtuigend naar de Gibson GH-19 van Daniel Gibson en Tom Bradshaw.

SCC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 14 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Brands Hatch.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons