Jong geweld: Hanne Terium, Nicolas Hermans in gesprek met mentor Davy Suffeleers
"Ik weet niet of ik die mening deel", onderbreekt Nicolas Hermans zijn teamgenoot. De Yokohama-rijder kan bogen op iets meer ervaring, want hij stond ook afgelopen jaar reeds aan de start in Belcar Endurance. "Het rijden op zich is misschien eenvoudiger, maar je hebt een heel aantal elementen die bij karting niet spelen. Strategie bijvoorbeeld, dat is ontzettend belangrijk, zeker in een etmaalrace. Eigenlijk is ons ganse seizoen één grote voorbereiding op de 24 Hours of Zolder. We proberen zoveel mogelijk te leren om vervolgens een zo constant mogelijk tempo te kunnen rijden, dat tegelijkertijd hoog ligt. Daarnaast is het niet evident om je plaats te vinden in het peloton; enerzijds vanwege de prototypes, anderzijds net omdat we jonger zijn dan de gemiddelde Belcar-rijder en dat soms wel wat afgunst lijkt op te wekken."
"Zowel Hanne als ik hebben echter één duidelijk doel: de 24 Hours of Zolder zo goed mogelijk verteren en vervolgens voluit mikken op een topplaats in de tussenstand. Gelukkig kunnen we voor de 24 Hours of Zolder ook weer rekenen op Davy (Suffeleers n.v.d.r.), nadat hij de vorige race aan zich moest laten voorbijgaan toen hij net vader was geworden. Zijn ervaring is echter niet te miskennen; hij is ook redelijk recent beginnen racen, dus weet wat Hanne en ikzelf doormaken. Hij was er toen ik mijn eerste meters maakte in de auto, letterlijk naast mij, en tevens toen we de roll-out deden met deze wagen en een eerste maal met slicks reden. Dat zijn belangrijke ogenblikken om feedback te krijgen en ervaring op te doen."
Zelf voelt Davy Suffeleers zich wel in zijn nopjes in de rol van coach-rijder. "Het laat me toe om zelf te racen, terwijl je ook een goed gevoel aan een race overhoudt als je anderen kan helpen groeien. Ik heb de laatste jaren zelf grote stappen gezet, maar iedereen weet dat autosport een zeker budget vereist. Het is daarom belangrijk om de tijd op de piste zo efficiënt mogelijk te benutten. Bijvoorbeeld bij de openingsrace in Spa heb ik Hanne en Nicolas heel wat tips kunnen aanreiken over het rijden in regenachtige omstandigheden. De rijlijnen zijn bijvoorbeeld helemaal anders en ook het gedrag van de wagen is wat aanpassen. Door goed samen te werken kan je als team een voordeel opbouwen ten opzichte van de concurrentie en ik denk dat daar onze sterkte gaat liggen. Ik kan dus niet wachten om samen met Hanne, Nicolas, Olivier (Hertsens n.v.d.r.) en onze vijfde rijder Jan Sluis de 24 Hours of Zolder aan te snijden!"
Foto's: Niels Vaeck, Marnik Mouchaers, Martijn Wouters & EMG Motorsport
Tweet