van der Horst

Jumbo Racedagen: Voorbeschouwing van de organisatoren (Porsche GT3 Cup Challenge Benelux)

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Het is een drukke seizoensstart voor de rijders van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Amper tien dagen nadat ze het circuit van Spa-Francorchamps hebben verlaten mogen de deelnemers aan de snelste monomerkencup van de Benelux zich aan een vergelijkbare omgeving verwachten: een immens populaire meeting (de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen) en een goed gevuld peloton, mede dankzij de aanwezigheid van de Porsche Carrera Cup France. Enige, maar niet onbelangrijke wijziging: het decor. De beroemde Ardense omloop moet plaats ruimen voor Circuit Zandvoort, uitgetekend in de duinen aan de Noordzee. Met veertig Porsche 911 GT3 Cup aan de start op het Nederlandse circuit, waarvan 21 uit de Benelux, zou de hiërarchie wel eens grondig overhoop kunnen worden gehaald…
  • Hamofa Performance
De eerste leider van het seizoen, de jonge Turk Ayhancan Güven (Attempto Racing) werkte een zo goed als perfect weekend af in Spa: een pole positie, een zege, een tweede plaats en twee keer de snelste ronde in de race. Zo kan hij met acht punten voorsprong richting Zandvoort trekken. Maar opgelet! De laureaat van de tweede race in de Belgische Ardennen, de Nederlander Xavier Maassen (DVB Racing) rijdt een ‘thuisrace’, op een omloop die hem in het verleden goed bleek te liggen… Eén van zijn landgenoten, de jonge Max Van Splunteren (GP Elite) wist in Spa twee podiumplaatsen te veroveren en net zoals de Belg Glenn Van Parijs (Belgium Racing) wist hij zo zijn wagonnetje meteen aan de goede trein aan te haken, want hij telt amper negen eenheden achterstand op Ayhancan Güven. Voor de Belgen Jurgen Van Hover (Speedlover) en Didier Van Dalen (Kronos Porsche Centre), die tijdens de eerste meeting van iets te dichtbij met het decor kennis maakten, is Zandvoort een uitstekende gelegenheid om een grote puntenoogst binnen te rijven, en zich zo opnieuw in de titelstrijd te mengen.

De Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen zijn het grootste evenement van het Nederlandse autosportseizoen geworden. Vlak na zijn recente podiumplaats in de Grand Prix van Spanje zal Ne’erlands Hoop in bange F1-dagen aan het stuur van zijn Red Bull-bolide enkele indrukwekkende F1-demo’s afwerken, net zoals Daniel Ricciardo en David Coulthard. Verder zijn er voor de fans nogal wat animaties voorzien, geen wonder dus dat heelder gezinnen naar Zandvoort afzakken om deze autosporthoogmis bij te wonen. Met de steun van tienduizenden landgenoten zullen de Nederlandse rijders allicht een streepje voor hebben!
 
Twee van die Nederlandse Porschisten domineren voorlopig de rangschikking in Klasse B, ofwel de “gentlemen drivers”. Menno Van de Grijspaarde (GP Elite) wist in Spa een tweede plaats en een zege te veroveren, waardoor hij aan de vooravond van ‘zijn’ meeting de tussenstand aanvoert. De Amsterdammer, die op een dertigtal kilometer van zijn woonst in actie mag komen, krijgt evenwel te maken met Roger Grouwels (RaceArt), die zijn comeback in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux niet heeft gemist. De winnaar van de eerste race in België wil maar wat graag de kloof van vijf punten die hem van de leider scheidt weten te dichten. Naast de Belg Pierre Piron (Kronos Porsche Centre), voorlopig derde, zijn er nog een pak scherprechters voor dit duel voorhanden. Naast de Nederlanders Sandra Van der Sloot (Squadra Aragosta), Bas Barenburg (RaceArt), Edwards Grouwels (RaceArt) en Ziad Geris (GP Elite) zal ook de Belgische delegatie wel iets in de pap te brokken hebben. Yves Noël (Car Tuning Lease) en Nicolas Saelens (zijn Porsche werd na de crash in Francorchamps helemaal hersteld door het team van Belgium Racing) zijn van de partij, maar ook Koen en Kris Wauters. De twee broers, frontmannen van muziekgroep Clouseau en allebei presentator op de Vlaamse televisie, maken hun comeback in de Challenge aan het stuur van een wagen van DVB Racing. Zeker te volgen!
 
De rijders komen op vrijdag in actie voor twee vrije trainingen van elk 40 minuten, waarna op zaterdagochtend (10u30) de kwalificaties volgen. Het eerste deel van de sessie bepaalt de startgrid voor 30 minuten lange Race 1, die op zaterdagnamiddag vanaf 17u25 wordt verreden. Zondag staat het veertigtal Porsches om 10u35 op de grid, klaar om zo snel mogelijk naar de Tarzan-bocht te stormen. Spektakel gegarandeerd!

Porsche GT3 Cup Challenge Benelux

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op dinsdag 15 mei 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons