van der Horst

Jürgen Van Hover: De man achter de piloot

Jürgen Van Hover
Jürgen Van Hover
Hoewel Jürgen Van Hover al een kwart eeuw een vaste waarde is in de autosport, zijn er weinigen die hem echt kennen. Nochtans is hij quasi de enige piloot die enkel met sponsors zijn budget rond krijgt. Tijd dus voor een nadere kennismaking van iemand die zijn leven in het teken stelt van de autosport, maar die nog veel meer te bieden heeft.
Jürgen, hoe kijk je aan tegen je autosportcarrière?

Jürgen Van Hover - Speedlover
Jürgen Van Hover - Speedlover
“Enerzijds met zeer veel frustratie, anderzijds met veel dankbaarheid. Met veel frustratie omdat ik al een kwart eeuw vecht tegen het grote geld. Zo heb ik in die 25 jaar totaal exact 7 testdagen afgewerkt en dan nog nooit in ideale omstandigheden met nieuwe banden, data-analisten, ingenieurs, coaches, enz. Eenvoudigweg omdat ik daar nooit de middelen toe heb gehad. Hiermee zet je jezelf ook altijd enorm onder druk, omdat alles zoals de set up quasi altijd moet gebeuren tijdens het raceweekend zelf, zonder naast de baan terecht te komen...  Het is voor mij dan ook een enorme uitdaging om te racen tegen jongens met een hele andere achtergrond. Maar ik ben liever eervol 10de in een merkencup dan eerloos te winnen omdat ik de snelste auto heb of omdat bijvoorbeeld het reglement in mijn voordeel speelt".

Podium Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Podium Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
"Dankbaar anderzijds, omdat ik ondanks alle hindernissen toch een aantal mooie resultaten heb kunnen neerzetten en uiteindelijk toch van racen mijn beroep heb kunnen maken, al moet ik mezelf betalen (lacht). In alle bescheidenheid denk ik dat weinig sportmensen zo diep zijn moeten gaan om dit te verwezenlijken. Ik heb jaren, terwijl ik racete, op de armoedegrens geleefd. Ik ging naar bedrijven op sponsorjacht met een gammele Renault 9 die nooit wou starten. Ik moest dus mijn motor laten draaien terwijl ik binnen bedrijfsleiders trachtte te overtuigen om te investeren in de autosport. Ooit heb ik eens deur aan deur stickers verkocht om mijn crashes te betalen...Ik ben zelfs eens stiekem gaan eten in de tent van Speedlover omdat ik zelf geen geld had om eten te kopen. Het is dan ook frappant  dat ik zoveel jaren later ben gaan rijden voor Speedlover, tot op de dag van vandaag.”

Heb je nog andere activiteiten buiten het racen?

"Ik ben vrijwilliger bij het Rode Kruis als ambulancier en beschik over een 112- badge. Ik werkte ook een jaar op de spoeddienst als vrijwilliger om bij te leren. In het kader van de dringende geneeskundige hulpverlening doe ik veel opleidingen en bijscholingen, dat boeit me enorm. Ik denk dat ik gewoon graag race met de ambulance… “(lacht)

Je bent dus een ijverige student?

Jürgen Van Hover - Speedlover
Jürgen Van Hover - Speedlover
"Tja, dat is een understatement. Ik zit ongeveer 5 uur per dag in de boeken, al 25 jaar lang. Nu wil ik eindelijk met wat ik geleerd heb iets doen en volgend jaar; als mijn nieuw kantoor klaar is, start ik een adviesbureau ‘Hovertronic’ met een spreekuur zoals bij de dokter, no cure no pay. Mensen mogen dan eender welk vraag stellen. Dat kan gaan over beleggen, gezondheid, noem maar op. Het is vooral de bedoeling om mensen advies te geven dat ingaat tegen alles wat mainstream is. Ik legde de laatste hand aan mijn eigen beurssysteem, dat momenteel minstens 30% per jaar oplevert. Ik heb ook het menselijk gedrag voor 99% in kaart gebracht op basis van ons evolutionaire verleden en kan veel mensen helpen die problemen hebben of antwoorden op vragen die mensen zich al jaren stellen en waar ze nergens voor terecht kunnen".

"Ik geef trouwens al enkele jaren coaching over sponsorwerving voor sportmensen, clubs en verenigingen (www.sponsorszoeken.com) en dat smaakte naar meer. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: ‘Had ik toen maar geweten wat ik nu weet…” Wel, dat is wat ‘Hovertronic’ zal aanbieden. Ik heb natuurlijk niet op alles het antwoord ,maar er is, als ik tussendoor eens iemand ontvang, nog niemand bij mij buitengegaan die niet geholpen is. Ik heb daar veel voldoening van".

Terug naar de autosport; hoe kijk je terug op het eerste raceweekend van de Porsche Cup Benelux?

Jurgen Van Hover
Jurgen Van Hover
“Het was een heel indrukwekkende ervaring. Niet alleen de organisatie en Vip- accommodatie van Porsche was top, maar ook met 30 identieke auto’s op de startgrid staan, geeft een ongelooflijk gevoel; dit is echte autosport! Het niveau was super hoog en ik moest, daar ik de eerste keer met een data-analist werkte, een aantal rijtechnieken in Raidillon, Blanchimont en Stavelot in een korte tijdsspanne leren toepassen. Dit maakte dat ik nog te traag was tijdens de kwalificatie, maar met de races wierp dit reeds zijn vruchten af. In race één had ik weliswaar geluk door een crash in La Source maar ik behield mijn positie en pakte nog 2 plaatsen en ging zodoende van de 18de naar de 10de plaats algemeen met de zege van de B-rijders en de 2de plaats in de Benelux algemeen als bonus. In race 2 nam ik opnieuw een goede start, maar had ik jammer genoeg een leeglopende achterband, waardoor ik mijn 2de plaats algemeen moest afstaan aan Yannick Hoogaars. Gelukkig werd ik toch nog opnieuw 1ste in de B klasse, waarin dit jaar zich iedereen heeft ingeschreven, ook de snellere piloten. Enkel Dylan Derdaele en Yannick Hoogaars, die zich last-minute inschreven, opteerden voor de Pro-klasse".

"Ik verwacht zeker dat ik met de volgende race, die opnieuw in Spa wordt betwist, sneller zal zijn. Dit zal ook nodig zijn, want de rest zit ook niet stil. In een merkencup gaat het nooit trager…”

Volgende afspraak voor de Porsche Cup Benelux: 11-12 juni Spa

Jürgen Van Hover Press
Foto's: Georges De Coster - Martijn Wouters - Ronald Janssens



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op dinsdag 17 mei 2016.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons