Kampioenen gekend in Belcar Historic en Youngtimer Cup
François en Martens overheersen in de Belcar Historic Cup
In Klasse 1 was de strijd nog niet gestreden voor de algemene titel, maar door de twee zeges van leider Guy François in zijn Lotus Elan volgt de Gentenaar zichzelf op als kampioen in de klasse voor FIA-gehomologeerde wagens, voor de Porsche van Luc Geebelen en de Austin Healy van Robert-Jan T’Hoen. Deze drie heren waren ook de besten in de klasse 1B, 1C en 1E.In Klasse 2 moesten Xavier Martens, Michel Kowaleski en Dumont nog uitmaken wie met de grootste beker huiswaarts trok. Martens beschikte als leider over de beste papieren, maar verraste vriend en vijand door zijn Porsche tweemaal autoritair naar de overwinning te sturen. Kowaleski werd in zijn Ford Escort MK2 tweemaal tweede en wordt dus logisch vice-kampioen voor Dumont die de laatste race niet uitreed, maar toch nog scoorde via zijn hoogste schrapresultaat. Hierdoor bleef hij nipt uit de klauwen van de Ford GT40 van Guy De Baer die op de vierde plaats strandt op vier punten van de Nissan 240Z. Damseaux werd met zijn Austin Mini kampioen in 2A. Kowaleski en Dumont pakken de titel in 2C en 2D, terwijl De Baer het haalt van Martens in 4E door een meer regelmatige score in deze Groep.
Moortgat, Van Elderen en Kuijl te snel voor de concurrentie in de Belcar Youngtimer Cup
In Klasse 3 voor Youngtimer GT was het een gezondheidswandeling voor Luc Moortgat en zijn Porsche 964 Cup. De Real-rijder was reeds zeker van de titel voor de start van het laatste weekend. Hij won bovendien de afsluitende races met ruime voorsprong en sluit het seizoen af met een maximale score. Hij moest zelfs een overwinning inbrengen als een van de drie verplichte schrapresultaten. Klasse 3 lijdt een beetje aan bloedarmoede en we kijken weemoedig enkele jaren terug toen de eerste drie startlijnen steevast door Porsches werden ingepalmd. Aan Moortgat zal het zeker niet liggen, want ook met meer concurrentie was hij steeds favoriet. Hij heeft zijn titel dus zeker niet cadeau gekregen. Eric Nulens kon in de strijd voor de titel van vice-kampioen met zijn Porsche 964 Cup nog worden bedreigd door Pierre-Yves Paque met de tweede 964 Cup uit de stal van Real. Remproblemen en een aanrijding met de Mazda van Gust Van Haelst verknalde evenwel de kansen van de ervaren Paque. En met zeven tweede plaatsen was Nulens dus de meest regelmatige na Moortgat en werd hij verdiend vice-kampioen, voor Paque en Patrick Michiels die de enige was die afgelopen seizoen in staat was om Moortgat te verslaan.Eenzelfde verhaal in de Klasse 4 voor Youngtimers Toerisme waarin Jan Van Elderen in zijn pijlsnelle Ford Sierra Cosworth RS500 reeds voor het slotweekend de titel op zak had. Maar hier is er veel meer concurrentie dan in Klasse 3 en zijn er zeer geanimeerde races. Dirk Van Rompuy moest in zijn schitterende BMW M3 zijn tweede plaats verdedigen, maar merkgenoot Evertjan Alders dacht er anders over en won beide manches, voor Van Elderen en een schitterende Bruynoghe in diens supersnelle Peugeot 205. Hierdoor pakt Alders de vice titel en verhuist Van Rompuy naar een eervolle derde plaats tijdens zijn wederoptreden. De BMW van Alders beschikt wel over een zeer snelle zescilinder krachtbron waardoor Van Rompuy moet passen in snelle situaties. Ben Thaens werd vierde in zijn BMW voor Mario Potters die met zijn Peugeot 205 GTI via regelmaat en veel zeges in de onderbezette Groep 4B richting top kon wringen.
Potters wint dus in 4B voor merkgenoot Sofie Broekaert en de Citroën van Michaël Serwy. Ben Thaens is laureaat in 4C voor de Mercedes 190 Evo van ‘Gentleman’s Fair’ en de BMW M3 van Geert Dierckx. De titel in Groep 4D tenslotte is uiteraard voor de de Cosworth van Van Elderen voor de BMW M3 van Dirk Van Rompuy die iets regelmatiger scoorde in de Groep dan de BMW E30 van Evertjan Alders. De onfortuinlijke Gust Van Haelst werd in zijn Mazda RX3 wankel nog maar eens van Groep gewisseld na een debacle inzake de cilinderinhoud en werd uiteindelijk nog vierde.
BMW-rijder Tim Kuijl is de eindwinnaar geworden van het eerste seizoen waarin de Klasse 5 werd toegevoegd aan de Belcar Youngtimer Cup. Deze nieuwbakken klasse is voor wagens die ooit binnen het Belcar-reglement waren opgenomen en een bouwjaar kennen tussen 1991 en 2000. De maximale cilinderinhoud is 2500cc. Hier waren de BMW-rijders Kuijl en Vaessen de te kloppen mannen met de Alfa Romeo van Bart De Bakker in de rol van scherprechter. Met zeven zeges in de zeven laatste wedstrijden heeft Tim Kuijl in zijn BMW E36 duidelijk zijn draai gevonden en de leiding gepakt voor de BMW E30 van Robert Vaessen en de Alfa Romeo 145 van Bart De Bakker. De Bakker werd laureaat in de Groep 5B ondanks het aandringen van Steven Guillemijn met zijn pijlsnelle Honda Civic. Maar met vijf 0-resultaten kan je uiteraard geen kampioen worden waardoor De Bakker won op regelmaat. Kuyl pakte 5C voor Vaessen en Van Hool.
Foto's: Niels Vaeck - Ronald Janssens
Tweet