van der Horst

Keert WEC terug naar 12H Sebring en 24H Daytona?

André Lotterer
André Lotterer
De laatste weken is er veel te doen rond de toekomst van het FIA World Endurance Championship. Iedereen lijkt wel zijn mening te willen spuien over de richting waar het kampioenschap moet naar bewegen en die meningen lopen zeer ver uit elkaar. Luisterde Autosport.be bij de Porsche piloten in Spa, dan klonken de meningen echter opvallend eensluidend...
Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
"De algemene toestand van het kampioenschap is goed", vertelt André Lotterer. "Misschien moeten we nog wat groeien op vlak van aantal wagens, maar het platform is fantastisch. De combinatie van enerzijds endurance-racerij en anderzijds het tonen van de nieuwste technologie maakt dat WEC het kampioenschap is dat het meeste steek houdt. Iedereen kijkt naar andere series en vergelijkt, maar voor constructeurs is dit simpelweg wat telt, wat het dichtst aanleunt bij de straatwagens met hybridetechnologie en nog steeds een verbrandingsmotor."

Start 24 Hours of Daytona
Start 24 Hours of Daytona
Er worden tevens vragen gesteld over de lengte van de races, 4H, 6H, 10H etc. "Ik vind het huidige format van 6H goed. Le Mans is fantastisch en vormt een groot stuk van de taart. Misschien zou het leuk zijn om Sebring op te nemen of enkele andere roemruchte circuits; waarom niet Daytona? Het zou zijn zoals in de goede oude tijd waar je met Groep C-wagens naar Daytona kon trekken. We zouden kunnen aantreden in races als Daytona en legendarische overwinningen kunnen scoren op circuits als Sebring, Daytona en Road Atlanta. Ik denk dat we die lijn ook in Monza zagen; de Prologue was een succes en de fans waren blij. Het zou goed zijn om Monza op de kalender te hebben, want het is ook een historische race, de 1000km van Monza."

Frédéric Makowiecki
Frédéric Makowiecki
"Laat ons vooral geen gekke dingen doen", valt Frédéric Makowiecki zijn collega bij. "6H is een mooi format, een goede balans. Natuurlijk is het belangrijk om de 24 Uren van Le Mans in het kampioenschap te hebben, laat ons daarover eerlijk zijn. Daarnaast was het niet slecht om in het ILMC (de voorloper van het WEC n.v.d.r.) Atlanta en Sebring opgenomen te hebben in de kalender. Dat was voor mij een zeer positief element, want het zijn grote races en dat maakt het mooi."

Het huidige pitgebouw in Le Mans
Het huidige pitgebouw in Le Mans
Gepolst bij de teamleiding bij zowel Toyota als Porsche naar de gesprekken rond de toekomst van het WEC, kregen we echter nul op het rekest. ACO had de deelnemers aan de vergaderingen gevraagd om geen informatie te verspreiden en tot dusver lijken alle partijen die vraag te honoreren. Off the record bevestigde iemand aan Autosport.be wel dat er gesprekken gaande zijn met Porsche, Toyota, Peugeot èn andere constructeurs.

Foto's:Niels Vaeck, Arne Simons, IMSA & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op maandag 15 mei 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons