Het Halo protectiesysteem bestaat uit een soort beschermingsring die zich rond het hoofd van de rijder bevindt. Opgeschrikt na de ongelukken van Jules Bianchi en Justin Wilson zocht de FIA naar een middel om het hoofd van de piloten beter te beschermen bij een impact. Het Halo concept, aanvankelijk voorgesteld door Mercedes, alhoewel niet perfect werd door de FIA beschouwd als beste toepasbare oplossing. De Halo ring moet er voor zorgen dat het hoofd van de rijder niet geraakt wordt door brokstukken of ander materiaal bij een impact. Ferrari is nu het eerste team dat het systeem effectief in het openbaar testte, het werd geïnstalleerd op de wagen die Kimi Räikkönen donderdag bestuurde te Barcelona.
Räikkönen testte het Halo systeem gedurende de morgensessie op de zevende testdag te Barcelona. De Fin uitte zich positief over het systeem, volgens Räikkönen wordt het zicht er niet door belemmerd terwijl de veiligheid toeneemt. De FIA wil de extra hoofdbescherming volgend jaar al introduceren, ook in andere formule series zoals de IndyCar kan het systeem toegepast worden. Red Bull werkt aan een eigen beschermingssysteem dat bestaat uit een glazen koepel die boven de cockpit wordt geïnstalleerd.