van der Horst

Knappe maidentrip voor Nicolas Vandierendonck met SRT-Corvette ZR1 in Blancpain GT Sports Club

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck, vorig seizoen nog samen met Jeffrey Van Hooydonk vice kampioen in de Divisie Super GT van de Supercar Challenge, verandert het geweer van schouder en komt dit seizoen met de SRT-Corvette ZR1 GTE in actie binnen de Blancpain GT Sports Club. Een competitie van gentlemen drivers met topmateriaal die elkaar geen duimbreed toegeven op diverse omlopen in Europa. Tijdens het eerste raceweekend in het Italiaanse Misano, in het kader van de Blancpain Sprint Series, liet de West-Vlaamse zakenman reeds in zijn kaarten kijken en scoorde een knappe vijfde plaats in de main race.
Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck: “Zowel het team van SRT als ikzelf waren na de twee wedstrijden bijzonder tevreden over het resultaat. We zijn nieuwkomers in dit schitterend kampioenschap voor AM-rijders en wisten niet goed wat ons te wachten stond. Ik kende het circuit van Misano totaal niet, terwijl inzake de Balance of Performance de Corvette hoger moest worden geplaatst, de kleinst mogelijke brides moesten worden gemonteerd en we een extra balast van 48 kg moesten bijleggen. Ook het type Pirelli kenden we niet. Zodoende was het zoeken naar de ideale set up. Het was niet ideaal, maar we zitten in de goede richting. Een GT2 wagen op het niveau brengen van een GT3 is door technische ingrepen mogelijk, maar niet eenvoudig voor team en piloot, want de Corvette is niet gebouwd om GT3 te rijden. Er is dus nog werk aan de winkel, we gaan binnenkort trouwens trainen met Curbstone op Paul Ricard omdat daar geen geluidslimiet is”.

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Desondanks wist Nicolas Vandierendonck tijdens het weekend constant progressie te boeken. Met een startveld van 27 wagens, wat een verdubbeling betekent tegenover vorig seizoen, ging het crescendo voor de Shipex rijder naargelang het weekend vorderde. Met een 11de chrono tijdens de kwalificatie werd de ingekorte kwalificatierace aangevangen op een natte ondergrond. Deze werd in tiende positie afgesloten na amper 18 minuten wedstrijd.

“Geen makkelijke wedstrijd, want we hadden de wagen in full wet configuratie gezet. De piste droogde op, de regenbanden werden te warm en smolten als sneeuw voor de zon. Ik heb geen onnodige risico’s genomen en was tevreden met een plaats binnen de top 10”.

Tijdens de main race over 40 minuten lukte Nicolas een goede start en wist op te klimmen richting top 5. Nadien ging hij mooi buitenom voorbij Martin Lanting, maar deze kon nadien Nicolas terug naar de vijfde plaats verwijzen nadat de bandentemperatuur vooraan te hoog opliep en de Corvette zwaar onderstuurd werd.

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
“Ik vond het een fantastische ervaring en ik ben zeer blij dat ik heb gekozen voor de GT Sports Club. In vergelijking met de Supercar Challenge vorig seizoen heb ik nu geen snelle ploegmaat meer die het verschil kon maken. In de GT Sports Club moeten we het alleen doen en trappen van start tot finish. We zijn iets langzamer dan de AM rijders binnen de Blancpain Sprint & GT Series, maar er zijn veel meer inhaalbewegingen en de strijd is intenser. Het is nu aan SRT en mezelf om de wagen verder te ontdekken en te ontwikkelen in zijn huidige configuratie. Er is nog marge en we kunnen nog sneller”.

“Dit zijn echte sprintraces en geen endurance waarin je een afwachtende houding kan aannemen. Ik besef nu ook dat de kwalificatie van kapitaal belang is. Het is moeilijk aanpikken vanop de vijfde of zesde startrij en veel tijd is er niet om een gat dicht te rijden”.

Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
“Met Misano is voor mij de moeilijkste wedstrijd achter de rug. Dit was het enige circuit waarop ik geen ervaring had en we weten nu hoe de wagen reageert op de opgelegde Balance of Performance.  Ik sta nu op de vijfde plaats in het algemeen klassement en dat gaan we met hand en tand verdedigen. De vijfde plaats betekent ook de eerste Belg, maar dat is relatief, want de concurrentie is zwaar. Jean-Michel Baert is bijzonder snel in de Audi R8 LMS Ultra, terwijl Patrick Van Glabeke pech kende tijdens de trainingen en achteraan moest starten. Ook Patrick is sneller onderweg dan vorig seizoen en zal een taaie klant worden. De GT Sports Club krijgt nu alle prioriteit en zodoende blaas ik mijn deelnames aan de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux af. Ik ga wel twee wedstrijden rijden in de Supercar Challenge met de Porsche 991 Cup. Een met Manu Vanderyse in Francorchamps (Spa Euro Races) en met Jeffrey Van Hooydonk op Circuit Zolder (Zolder Superprix). En ook nog enkele wedstrijden in de VW Fun Cup staan op het programma”, besluit een enthousiaste Nicolas Vandierendonck.

De volgende afspraak binnen de Blancpain GT Sports Club is op Brands Hatch op 7 & 8 mei in het kader van de Blancpain GT Series. De wedstrijden worden telkens live uitgezonden via   http://www.blancpainsportsclub.com

Thems Racing Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Sports Club op donderdag 14 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Misano.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons