van der Horst

Geneva motor show: Koenigsegg onthult Regera superhybride met 1500 pk (+ Foto's)

Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Koenigsegg staat niet gekend om kleine stadswagens, maar met de meest recente onthulling overtreffen de Zweden zichzelf evenwel. Koenigsegg haalde vandaag namelijk het doek van de Koenigsegg Regera, een superhybride die naar 400 km/u spurt in minder dan 20 tellen en slechts één versnelling heeft. De wagen is bovendien op te laden via het stopcontact en zal slechts geproduceerd worden in 80 exemplaren.
Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Regera, Zweeds voor "heersen" en dat is wat de jongste telg uit de Koenigsegg-familie moet gaan doen. De cijfers zijn in elk geval duizelingwekkend te noemen en de nog niet vermelde verkoopprijs zal dat ongetwijfeld ook zijn. Hoe Christian von Koenigsegg en de zijnen het klaarspeelden, mag een raadsel zijn; de bolide zit tsjokvol technologie waar grote constructeurs enkel jaloers op kunnen zijn. Koenigsegg weigert de wagen evenwel een hyrbide te noemen, vanwege de gevolgen die andere hybrides hebben op vlak van gewicht, complexiteit en kost.

Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Waar de standaard 5 liter biturbo V8, geleend uit de Agera, 1500 pk levert, beschikt de bolide ook over een drietal elektromotoren die elk de trekkracht van 700 paarden leveren. Bij snelheden lager dan 50 km/u rijdt de wagen overigens elektrisch, waarbij de batterijen gewoon via het stroomnet kunnen worden opgeladen via een plug achter de nummerplaat; ongetwijfeld een belangrijke troef voor de milieubewuste toekomstige eigenaren van deze bolide...

Koenigsegg Regera
Koenigsegg Regera
Moet de Regera bij een spurtje van 0 naar 100 nog zijn meerdere erkennen in bolides als de Lamborghini Veneno, Ultima GTR, Porsche 918 Spyder of Bugatti Veyron, dan ontploft de wagen figuurlijk bij een spurtje naar 400. De laatstgenoemde bolide doet er overigens met 54 tellen meer dan dubbel zo lang over dan de Koenigsegg Regera; heersen doet de wagen wel op dat vlak. Vanzelfsprekend kan ook de beweegbare achtervleugel tegenwoordig niet meer ontbrekend en dus vinden we ook dergelijk bodywerk terug in de Regera die droog aan de haak 1420kg weegt. Aan de buitenkant vallen ook de deuren op, die 90° kantelen en de LED-dagrijlichtjes die een sterrenconstellatie voorstellen. Zoals vermeld wordt de oplage van de hypercar beperkt tot 80 stuks, een getal dat "het principe van dominantie, controle en prestaties symboliseert uit de Pythagoriaanse numerologie."



Foto's: Koenigsegg



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons