van der Horst

Koenigsegg verbaast met vierpersoons-GT genaamd Gemera

Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg trok naar Genève met de belofte het hypercar-segment te laten daveren op zijn grondvesten en we moeten bekennen dat de Zweden daar aardig in gelukt zijn. Ontmoet de Koenigsegg Gemera: een hybride GT die comfortabel plaats moet bieden aan vier personen.
  • Prospeed Competition
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera
De niche die de Gemera invult (of creëert zo u wil) noemt Koenigsegg de Mega-GT. En of dat een niche is... een GT die kon bogen op een aandrijving van 1.27 MW (een slordige 1700pk) en een duizelingwekkende 3500 Nm koppel. Een sprint naar honderd? Zodra u "retesnelle Mega-GT" hebt uitgesproken bent u er ongeveer... 1,9 tellen om precies te zijn. De top, die  ergens voorbij de 400 km/u ligt, voor zoverre relevant. En toch... de wagen heeft "maar" een driecilinder verbrandingsmotor, Tiny Friendly Giant of TFG gedoopt. Wel eentje van 2000cc met twee turbo's die 600pk leveren en gekoppeld worden aan drie elektromotoren: één op elk achterwiel en één aan de motor, waarbij die combo de vooras aandrijft.

Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg maakt zich sterk dat de Gemera even CO2-neutraal kan zijn als een zuiver elektrische wagen die met groene energie werd gevoed. Daarvoor moet de Mega-GT op ethanol rijden, maar de krachtbron lust ook E85 of normale benzine. De Gemera kan dankzij de 800V batterij overigens ook zuiver elektrisch rijden, al is dat beperkt tot 50 kilometer en is de top beperkt tot 300 km/u.

Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera
De vierwielaangedreven Gemera is opgebouwd rond een monocoque van koolstofvezel en beschikt eveneens over vier sturende wielen en... Isofix. Voor het geval u de kroost tegen 400 km/u naar de creche wil voeren. Hoeveel de eerste Mega-GT op deze planeet moet kosten, is niet geweten. Wel is de productie beperkt tot slechts 300 stuks.

Foto's: Koenigsegg



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op dinsdag 3 maart 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons