van der Horst

Kortnieuws in de aanloop naar de Grote Prijs van Australië

Max Chilton - Marussia MR03
Max Chilton - Marussia MR03
Manor, het voormalige Marussia, zou dan toch aan de start verschijnen van de eerste F1-manche van 2015. Het Britse team zou grote vooruitgang geboekt hebben in het homologeren van de wagen naar het reglement van dit jaar. Het team heeft zelfs al één rijder aangetrokken: Will Stevens. De Brit werd vorig jaar zesde in de Formule Renault 3.5 en reed de Grote Prijs van Abu Dhabi voor het ondertussen opgedoekte Caterham F1 Team. Manor zal Ferrari-motoren van 2014 gebruiken.
  • De Swert Opticiens
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Volgens Rémi Taffin, directeur van Renault F1, heeft het Franse merk zonder twijfel vooruitgang geboekt met de V6 hybride turbo maar hij voegt er meteen aan toe dat Mercedes de referentie blijft. De vooruitgang zou vooral geboekt zijn op het vlak van puur vermogen. Over de vergelijking met Mercedes of zelfs Ferrari is Taffin duidelijk: 'Om eerlijk te zijn hebben we nog steeds een achterstand zowel op het vlak van vermogen als wat betreft betrouwbaarheid maar Renault heeft in het verleden al eerder kampioenschappen gewonnen zonder de meeste performante motor te hebben. Tijdens de tests zijn we er in geslaagd om het potentieel uit de motor te halen maar we moeten nog werken om dat potentieel constant te maken. Op dat vlak hebben we ons testprogramma niet kunnen afmaken omdat niet alle onderdelen aanwezig waren. Dit gaan we testen in Melbourne. De afstelling van een motor is iets zeer complex dat niet met een paar testen is afgerond. Het neemt weken, zelfs maanden in beslag.' Opvallend is de kalme manier waarop Renault omgaat met zijn achterstand in vergelijking met de paniek van 2014. 

Toto Wolff
Toto Wolff
Volgens Toto Wolff ligt de gedaalde populariteit van F1 in Duitsland aan de jarenlange dominantie van Michael Schumacher en Sebastian Vettel. Het Duitse volk is verzadigd van F1, heeft er een indigestie aan overgehouden en kijkt naar andere sporten aldus de teambaas van Mercedes F1. Wellicht zal de Grote Prijs van Duitsland dit jaar toch kunnen doorgaan met dank aan datzelfde Mercedes. Als Bernie Ecclestone geen financieel akkoord kan vinden met Hockenheim of de Nürburgring, is Mercedes bereid om voor 'zijn' grand prix  een duwtje in de rug te geven.

Kimi Räikkönen - Ferrari SF15-T
Kimi Räikkönen - Ferrari SF15-T
Bij Ferrari blaakt men van vertrouwen na de positieve wintertests. Hoewel de titel er voor dit jaar niet zal in zitten, zal hij sowieso tegen 2018 binnen zijn en hopelijk vroeger, aldus teambaas Sergio Marchionne. Volgens de Italiaan staat Ferrari nu al op gelijk hoogte met Red Bull Racing en is de sfeer binnen de Scuderia in vier maanden tijd volledig omgeslagen in positieve zin. Marchionne: 'Sebastian en Kimi zijn gelukkig. Maar Mercedes mag niet onderschat worden. Vorig jaar hebben ze een fantastisch seizoen gereden en ze zijn klaar om dat te herhalen. We zullen proberen hen tegen te houden'. Dat Williams in 2014 vaak het enige team was dat Mercedes kon volgen is men al snel vergeten in Maranello. 

Lotus heeft een nieuwe testpiloot. Of beter gezegd: testpilote. De 26-jarige Carmen Jorda zal zich vooral richten op het werk in de simulator maar sporadisch zou ze een vrije training kunnen meerijden. De reacties over haar benoeming zijn allerminst positief bij haar collega's. Hoewel de Spaanse al veel ervaring heeft gaande van European F3 Open naar Indy Lights en zelfs de LMP2-klasse van de Le Mans Series heeft zo nooit potten kunnen breken. De laatste drie seizoenen reed ze GP3 Series en in die drie jaar scoorde ze... nul punten. Velen vragen zich af of Lotus niet gewoon publiciteit zoekt door een knappe vrouw aan te trekken. Onder andere haar voormalige GP3-collega's Rob Cregan, Richie Stanaway en Mitch Evans zijn niet karig met commentaar. 

Foto's: Marussia F1 Team, Red Bull Racing, Georges De Coster & Ferrari



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons