Kouvola: Opnieuw Kristoffersson voor een verrassende Rytkönen
Aktueel leider in de tussenstand, Johan Kristoffersson was opnieuw buiten categorie en zette driemaal op rij de snelste chrono op de tabellen. Na de tweevoudige wereldkampioen was uiteraard ook Tomas Ekström opnieuw vooraan te vinden met een tweede plaats in de kwalificaties voor Timmy Hansen en een verrassende Juha Rytkönen, die zijn kopman Grönholm nipt voorbleef.
Kristoffersson won zijn halve finale voor Timmy Hansen en Grönholm, die na een mindere start in de eerste ronde ging jokeren en zodoende een goede zaak deed richting finale. Rytkönen pakte in de tweede halve finale verrassend de leiding en verwees de Audi S1 van Ekström naar de tweede plaats. Maar de Zweedse sterrijder moest net als ploegmaat Larsson even later de Audi aan de kant zetten en dus geen Audi’s op de startgrid van de finale. Na de Finse kampioen werden Kevin Hansen en Bernd Scheider tweede en derde in de halve finale. Opnieuw en voor de derde maal op rij parkeert de Duitse ex DTM-kampioen de Seat op de startgrid van de finale.
Tijdens die finale kwam de VW Polo van Kristoffersson het snelst uit de startblokken voor de Hyundai van Rytkönen, Timmy Hansen, Niclas Grönholm, Kevin Hansen en Timo Scheider. Grönholm ging reeds in de eerste ronde jokeren met de bedoeling om vrij het gaatje dicht te rijden. Kristoffersson wachtte tot de laatste ronde om de jokerlap in te duiken. Timmy Hansen gokte duidelijk op een podiumplaats, want hij bleef in het spoor rijden van zijn landgenoot en ook hij wachtte tot de laatste ronde. Rytjkönen kon zodoende opnieuw inschuiven naar de tweede plaats en Hansen kon nog nipt Grönholm voorblijven.
Op de Renaults na heeft de concurrentie na Zweden niet stil gezeten en hebben we de indruk dat Peugeot en Hyundai opnieuw dichter zijn geslopen. Al is de combinatie Kristoffersson/VW Polo (chassis ex Ogier) toch nog de te kloppen combinatie.
Foto's: Paulo Maria
Tweet