Kronos stopt TCR Benelux omdat piloten geen ballen meer hebben
Goed, terug naar de uitspraken van Marc Van Dalen aan Vincent Franssen, over het "waarom" van het falen. "Eerlijk, ik weet het nog steeds niet. De wagens zijn mooi en er is spektakel. Maar de tijden zijn veranderd... In het Procar-tijdperk was een rijder die vijfde eindigde tevreden en fier dat hij erbij was. Als vandaag een deelnemer niet op het podium staat en bekerloos huiswaarts keert, krijgt hij naar zijn voeten van de mama", een uitspraak met een kern van waarheid, totdat Van Dalen verdergaat...
"Wat ook niet in het voordeel van TCR Benelux speelde, is dat België en Nederland heel wat goede piloten kent, maar weinig toppiloten. Gezien het competitieniveau (onthou: met minder dan 10 wagens, n.v.d.r.), kiezen ze er voor om zich niet de verbranden en opteren ze deel te nemen aan uithoudingsraces, waar hun gebrek aan snelheid minder opvalt." Say what? "Ze durven dus niet komen", OK, we hebben het dus goed begrepen...
Laten we daar meteen een eigen vaststelling aan knopen: het gebrek aan Nederlandstalige piloten in het kampioenschap... Eigenlijk een beetje hetzelfde bedje als waar de Porsche GT3 Cup Challenge (o.w.v. Franstalige rijders) wat ziek in is (of anders: groeipotentieel heeft én ziet!), maar dan een factor erger. In de top 20 van de tussenstand 2016 vinden we welgeteld 2 Nederlandstalige rijders terug... twee... Bij de toppers in de voorlopige Junior-rangschikking? Geen...
"Men zegt ons ook dat alles te duur is, maar de moderne autosport is duur en daar kunnen we niets aan veranderen", waarmee we Van Dalen meteen een van de grootste kritiekpunten aanhaalt en even snel ook weer onder de mat schuift om verder te gaan met "we wilden voorlopers zijn met dit kampioenschap, met name met de oprichting van "Make the Grid" voor het bepalen van de startgrid", een systeem wat de organisatie al snel aanpaste en vervolgens schrapte. Innoveren kunnen we enkel toejuichen, maar wat Make the Grid met autosport te maken had, was voor ons (en vele andere collega's overigens) een haspel in een fles. Laat ons het houden op een marketingstrategie, een minder succesvolle dan wel.
Het opvallendste van dit hele betoog: het huidige seizoen is nog niet eens ten einde... Zeer aangenaam voor de deelnemers, en medewerkers, bij de komende wedstrijden, kunnen we ons voorstellen. Wat er dan rest? Kronos Events plooit zich terug op de VW Fun Cup, met recht en rede een succesformule genoemd, en de verkoop van Michelin en Hankook. De organisatie vertrekt ook in Nannine en wil richting de hoofdstad. Wat er met TCR Benelux moet gebeuren, is onduidelijk; Marc Van Dalen schopt de bal in het kamp van RACB. Wordt vervolgd, misschien.
Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens, Hans van Onsem & Jacques Letihon
Tweet