van der Horst

Kronos stopt TCR Benelux omdat piloten geen ballen meer hebben

2017 TCR Benelux Zolder Superprix
2017 TCR Benelux Zolder Superprix
Toegegeven, de titel is misschien wat cru, maar in feite komt het hier wel op neer. TCR Benelux-bezieler Marc Van Dalen geeft in een gesprek met onze collega Vincent Franssen van SpeedActionTV aan dat het doek na dit seizoen valt over de organisatie van de TCR Benelux door Kronos Events. De hoofdreden volgens Van Dalen? De piloten en hun gebrek aan echt toptalent en... moed, durf.
  • Curbstone
Sprint Race 3
Sprint Race 3
TCR Benelux vist al enkele jaren in een vijver met talent en deelnemers die afstamt uit minstens drie landen: België, Nederland en Luxemburg. Toch is er de spijtige vaststelling dat het aantal vaste deelnemers de kaap van tien niet structureel rondt. De strijd kan dan wel mooi zijn, met een dermate laag aantal starters als in TCR Benelux kan je als promotor - zonder grote steun van partners - geen levensvatbaar kampioenschap organiseren. De uitspraak "belachelijk" noteerden we recent ook off the record bij één van de betrokkenen over het startveld, zegt dat al niet voldoende?

Marc van Dalen (Kronos Events) met Marcello Lotti (CEO TCR)
Marc van Dalen (Kronos Events) met Marcello Lotti (CEO TCR)
Goed, terug naar de uitspraken van Marc Van Dalen aan Vincent Franssen, over het "waarom" van het falen. "Eerlijk, ik weet het nog steeds niet. De wagens zijn mooi en er is spektakel. Maar de tijden zijn veranderd... In het Procar-tijdperk was een rijder die vijfde eindigde tevreden en fier dat hij erbij was. Als vandaag een deelnemer niet op het podium staat en bekerloos huiswaarts keert, krijgt hij naar zijn voeten van de mama", een uitspraak met een kern van waarheid, totdat Van Dalen verdergaat...

Frédéric Vervisch, Stéphane Lémeret en Dries Vanthoor
Frédéric Vervisch, Stéphane Lémeret en Dries Vanthoor
"Wat ook niet in het voordeel van TCR Benelux speelde, is dat België en Nederland heel wat goede piloten kent, maar weinig toppiloten. Gezien het competitieniveau (onthou: met minder dan 10 wagens, n.v.d.r.), kiezen ze er voor om zich niet de verbranden en opteren ze deel te nemen aan uithoudingsraces, waar hun gebrek aan snelheid minder opvalt." Say what? "Ze durven dus niet komen", OK, we hebben het dus goed begrepen...


Sam Dejonghe & Stoffel Vandoorne
Sam Dejonghe & Stoffel Vandoorne
Laten we daar meteen een eigen vaststelling aan knopen: het gebrek aan Nederlandstalige piloten in het kampioenschap... Eigenlijk een beetje hetzelfde bedje als waar de Porsche GT3 Cup Challenge (o.w.v. Franstalige rijders) wat ziek in is (of anders: groeipotentieel heeft én ziet!), maar dan een factor erger. In de top 20 van de tussenstand 2016 vinden we welgeteld 2 Nederlandstalige rijders terug... twee... Bij de toppers in de voorlopige Junior-rangschikking? Geen...

Podium 2017 TCR Benelux Zolder Superprix Race 4
Podium 2017 TCR Benelux Zolder Superprix Race 4
"Men zegt ons ook dat alles te duur is, maar de moderne autosport is duur en daar kunnen we niets aan veranderen", waarmee we Van Dalen meteen een van de grootste kritiekpunten aanhaalt en even snel ook weer onder de mat schuift om verder te gaan met "we wilden voorlopers zijn met dit kampioenschap, met name met de oprichting van "Make the Grid" voor het bepalen van de startgrid", een systeem wat de organisatie al snel aanpaste en vervolgens schrapte. Innoveren kunnen we enkel toejuichen, maar wat Make the Grid met autosport te maken had, was voor ons (en vele andere collega's overigens) een haspel in een fles. Laat ons het houden op een marketingstrategie, een minder succesvolle dan wel.

Groepsfoto TCR Benelux 2017
Groepsfoto TCR Benelux 2017
Het opvallendste van dit hele betoog: het huidige seizoen is nog niet eens ten einde... Zeer aangenaam voor de deelnemers, en medewerkers, bij de komende wedstrijden, kunnen we ons voorstellen. Wat er dan rest? Kronos Events plooit zich terug op de VW Fun Cup, met recht en rede een succesformule genoemd, en de verkoop van Michelin en Hankook. De organisatie vertrekt ook in Nannine en wil richting de hoofdstad. Wat er met TCR Benelux moet gebeuren, is onduidelijk; Marc Van Dalen schopt de bal in het kamp van RACB. Wordt vervolgd, misschien.

Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens, Hans van Onsem & Jacques Letihon

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in TCR Benelux op dinsdag 3 oktober 2017.
  • Inforegio

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons