van der Horst

New Race Festival: Kumpen-Longin-Beliën en Audi R8 LMS van PK Carsport meteen op het podium

PK Carsport - Audi R8 LMS GT3
PK Carsport - Audi R8 LMS GT3
Frank Beliën, Bert Longin en Anthony Kumpen stonden na afloop van de eerste manche van het BRCC 2014, tijdens het New Race Festival, met een brede glimlach op het podium. Met een tweede plaats na drie uren racen, haalde het trio van PK Carsport alles uit zijn Audi R8 LMS. Een prima start van het kampioenschap !
  • Hamofa Performance
"Ik denk niet dat we beter konden", blikt Anthony Kumpen terug. "De Ferrari die voor ons eindigde is een stuk recenter en dus ook competitiever dan onze Audi uit 2011.  Bovendien werd de wagen bestuurd door twee jongens die professioneel bezig zijn met autosport en ook geregeld op internationaal niveau op het voorplan treden.  Maar, ik ben erg fier op onze race en ik geloof dat we voor de goede strategie hadden gekozen.  Frank heeft de start voor zijn rekening genomen en heeft vervolgens een prima stint afgewerkt. Daarna hebben Bert en ikzelf het onderste uit de kan gehaald zonder daarbij in de fout te gaan.  Net zoals vorig jaar, beginnen we het kampioenschap goed, terwijl een aantal van onze concurrenten kennelijk nog niet helemaal klaar waren… Wij hebben kunnen profieteren van hun fouten en daardoor  doen we dus meteen een erg goede zaak, rekening houdend met het feit dat het winnende duo Vervisch-Verdonck, niet het hele seizoen zou afwerken."
 
Beliën - Longin - Kumpen
Beliën - Longin - Kumpen
Ook Bert Longin, die zijn jongste zoontje Louis, net één jaar oud, meenam op het podium, beleefde een prachtig weekend.  "Wij finishen op een onverhoopte tweede plaats en mijn zoon Stienes behaalde de zege in de BGDC", straalt de man uit het Leuvense.  "Ik ben ook blij te mogen vaststellen dat het ook met de BRCC de goede kant uitgaat.  Het nationaal kampioenschap ziet er opnieuw goed uit met mooie wagens aan de start en heel wat volk in de tribunes.  De promotoren hebben goed werk geleverd.  Bravo!  Maar, als ik heel eerlijk ben, moet ik ook toegeven dat ik best wel wat teleurgesteld was met onze 7e chrono in de kwalificaties.  Door de Balance of Performance wordt de topsnelheid van onze Audi beperkt.  We komen kracht te kort omwille van de ‘bride’ en onze wagen is te zwaar.  Zo bedroeg ons snelste rondje 1’32’’3, terwijl ik in 2011 nog een rondje aflegde in 1’30’’9.  Het bewijs dat onze R8 LMS zijn potentieel niet kon tonen.  Toegegeven, we werden hier tweede, maar dat was vooral te danken aan het professionalisme van PK Carsport, dat de perfecte strategie had uitgedokterd.  Daarenboven is Zolder ook een bochtige omloop…  Ik weet nu al dat we binnen twee weken in Dijon gaan afzien op dat lange, klimmende, rechte stuk van de start/finish.  En dan denk ik nog niet aan wat ons te wachten staat in Francorchamps!  Ik vind het echt niet normaal dat wagens uit de Cup-categorie een hogere topsnelheid hebben dan onze R8.  Ik ben van mening dat de verantwoordelijken van de federatie nog wat moeten sleutelen aan de Balance of Performance.  Dan is alles perfect!"
 
Voor zijn eerste wedstrijd met PK Carsport en het magische duo Kumpen-Longin, deed Frank Beliën het meer dan behoorlijk.  Vier jaar na zijn zege in de 24 Uren van Zolder, mocht de Bolderbergse piloot opnieuw plaatsnemen op het Limburgse podium samen met zijn prestigieuze ploegmaats.  "Dit was echt een heel goed weekend", klonk het tevreden na afloop. "Het team PK Carsport heeft uitstekend werk geleverd en heeft opnieuw bewezen van een hoog niveau te zijn.  Zelf voelde ik me trouwens op mijn gemak in onze Audi R8 LMS.  Om zo snel mogelijk vooruitgang te boeken, heb ik samen met Bert, Anthony en onze ingenieur, drie uur lang de data ontleed en de onboard beelden bestudeerd.  Iets wat zijn vruchten lijkt te hebben afgeworpen want ik wist mijn persoonlijke besttijd van 1’36’’2 te verbeteren tot 1’34’’6.  Tijdens de wedstrijd bovendien... Weet je, hoewel ik al 52 jaar oud ben, ben ik nog een jonkie in autosport. Dit weekend nam ik deel aan mijn 28ste wedstrijd.  Ik heb dus nog heel wat te leren!  In ieder geval mag deze tweede plaats worden beschouwd als een mooie beloning.  Ik kijk nu al uit naar Dijon, een circuit dat ik zal ontdekken, maar waar ik hopelijk opnieuw de verwachtingen zal weten in te lossen."
 
Het is inderdaad in het kader van de ‘Trophée de Bourgogne’, van 9 t.e.m. 11 mei aanstaande, dat de tweede BRCC-meeting plaatsvindt.  De gelegenheid voor PK Carsport om opnieuw een podiumplaats te veroveren op een circuit dat legendarisch is sinds het episch duel Arnoux-Villeneuve tijdens de Franse GP van 1979.

André Lotterer op het podium in de Belgian Historic Cup.

André Lotterer & Patrick Schreurs - Audi Coupé Groep 2
André Lotterer & Patrick Schreurs - Audi Coupé Groep 2
Met de Audi Coupé Groep 2, in de kleuren van Kamei,  van Johan Aerts was Audi  ook goed vertegenwoordigd in de Belgian Historic Cup.  Enkele dagen voor zijn deelname aan de 6 Uren van Spa, tweede manche van het Wereldkampioenschap Uithouding (WEC), kroop André Lotterer nog een keer achter het stuur van deze mytische wagen.  Een uitstapje waar hij ook nu weer veel plezier aan beleefde.  "De wagen stond echt op punt », lachte de Wereldkampioen van 2012. « Het doet me bovendien elke keer weer enorm plezier te kunnen rijden met een wagen die nog door mijn vader werd ontwikkeld.  In de kwalificaties realiseerde ik de 4e tijd en ik eindigde tweede in de eerste wedstrijd. Jammer genoeg had Patrick Schreurs, die de tweede race afwerkte een ongeval waarbij de Audi zware schade opliep.  Er is nogal wat werk aan de winkel om alles te herstellen en ik wil bij deze Johan en zijn team veel moed toewensen!"

Belgian Audi Club Press

Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 28 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons