van der Horst

Kwalificatierace 24 uren Nürburgring: zege voor Schübert BMW

Baumann/Hürtgen/Klingmann/Tomczyk - Schübert BMW Z4 GT3
Baumann/Hürtgen/Klingmann/Tomczyk - Schübert BMW Z4 GT3
De heisa ontstaan na de tijdelijke verbanning van de GT3 wagens op de Nürburgring is wat gaan liggen en verleden weekend ging de kwalificatierace voor de 24 uren race gewoon door met de GT3 wagens. Het samenvallen met de BES race in Monza en de ELMS race in Silverstone had wel tot gevolg dat een heel resem topteams niet present tekenden. Zo ook het Belgium Audi Club Team WRT dat in actie kwam in Monza en het Marc VDS Racing team dat de BMW Z4 GTE liet debuteren in Silverstone. Tijdens de kwalificatie en in de race was de Haribo Racing Team Mercedes oppermachtig maar met nog 20 minuten op de klok moest de zwarte bolide de strijd staken. De overwinning ging uiteindelijk naar de Schübert BMW Z4 van Baumann/Hürtgen/Klingmann/Tomczyk.
De deelnemers aan de kwalificatierace zijn automatisch geplaatst voor de etmaalrace later op het jaar op de Nürburgring. Dat maakt het voor verschillende teams interessant om aan deze wedstrijd deel te nemen, maar door de concurrentie van verschillende internationale GT evenementen die hetzelfde weekend plaats vonden bleven heel wat teams weg. Uiteindelijk verschenen er een zeventigtal wagens aan de start van de zes uren race.   

Alzen/Holzer/Stursberg/Götz - Haribo Racing Team Mercedes SLS
Alzen/Holzer/Stursberg/Götz - Haribo Racing Team Mercedes SLS
De Haribo Racing Team Mercedes SLS GT3 van Alzen/Holzer/Stursberg/Götz vertrok van op de pole en leek ook de wedstrijd te gaan winnen tot kort voor het einde van de wedstrijd Götz de wagen aan de kant van de piste zette. De zege ging zo naar de Schübert BMW Z4 #20 van Baumann/Hürtgen/Klingmann/Tomczyk, zij hadden een ronde voorsprong op twee Porsche Cup’s, de Manthey Racing #92 van Breuer/Cairoli/Müller en het Black Falcon exemplaar van Gerwin/Metzger/Eng/Plesse. De vierde stek ging ook naar Porsche met de Falken 997 GT3-R van Dumbreck/Henzler. De tweede Schubert BMW Z4 van Müller/Sims/Wittmann/Werner pakte de vijfde plaats. De Walkenhorst Motorsport BMW’s Z4 GT3 van Laser/Cerruti/Edwards en Walkenhorst/Hamprecht/Bollrath volgden gegroepeerd op de zesde en zevende plaats.

Lauck/Franchiti/Jahn - SCG 003c
Lauck/Franchiti/Jahn - SCG 003c
De SCG 003c van de Scuderia Cameron Glickenhaus bestuurd door Lauck/Franchiti/Jahn leek op weg naar een verrassende tweede plaats tot de wagen de pits werd binnengeroepen omdat hij teveel decibels produceerde. De wagen haalde alsnog de eindmeet en werd als dertiende geklasseerd. Het tweede exemplaar van de SCG 003c in handen van Franck Mailleux en Thomas Mütsch kwam niet aan de start ten gevolge van elektrische problemen. Ook Bentley zag een van zijn beide Continental GT3’s  gestopt wegens geluidsoverlast, het tweede exemplaar met onder meer Jeroen Bleekemolen aan het stuur moest de strijd staken met mechanische problemen.

De nieuwe snelheidsbeperkingen die op bepaalde delen van het circuit van kracht waren, een maatregel die genomen werd na de crash van Jann Mardenborough, werden goed gerespecteerd en er werden geen inbreuken gemeld.  

Foto's: ADAC 24h Rennen



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op dinsdag 14 april 2015.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons