Gerard Van der Horst leider in Lamborghini Cup na eerste seizoenshelft
Net voor Gerard zijn zevende seizoen aanving met de nagelnieuwe tweede evolutie van de Lamborghini Huracan Super Trofeo, mocht hij reeds tevreden terugblikken op drie Europese titels en één wereldtitel. Autosport.be vroeg hem dan ook of de Lamborghini Super Trofeo na al die seizoenen nog even boeiend blijft.
Gerard Van der Horst: “Je kan de Lamborghini Super Trofeo en zijn onderlinge klassen niet meer vergelijken met zeven jaar geleden. We zijn gestart met de Huracán en ondertussen zijn we aanbeland bij de tweede evolutie. De chrono’s gaan jaar na jaar omlaag en de kwaliteit van de concurrentie stijgt. Het is ieder seizoen telkens een nieuwe uitdaging om te zien of we nog competitief genoeg zijn om vooraan in de klasse mee te draaien. Het voorbereidende werk en de trainingssessies zijn geen overbodige luxe. We hebben voor dit seizoen maar liefst 20 trainingsdagen ingekleurd op de kalender. Door het feit dat de wedstrijden van het Middle East kampioenschap in Abu Dhabi en Dubai niet doorgingen, was onze roll-out met de nieuwe wagen op Circuit Zolder voor we richting Imola trokken voor de eerste races van het seizoen. We trachten om ieder circuit van het kampioenschap op voorhand te verkennen en voorlopig heeft ons dit geen windeieren opgeleverd.”
Gerard Van der Horst startte het seizoen op het circuit van Imola en na een pole position, een tweede plaats en een zege verliet hij als leider in de Lamborghini Cup de Italiaanse omloop. In het Franse Paul Ricard scoorde hij opnieuw een pole met een derde en een vierde plaats tijdens de twee races. Hij liet hier wel enkele belangrijke punten liggen, maar bleef aan de leiding van het kampioenschap. Voor het derde raceweekend van het seizoen trok de Lamborghini-karavaan opnieuw richting Italië naar het circuit van Misano. Aan de Adriatische kust lukte Gerard via twee pole positions en twee zeges een eerste clean sweep in zijn carrière en daarmee verstevigde hij uiteraard zijn leiderspositie. Met Francorchamps, Barcelona en Portimão nog voor de deur, telt hij een mooie voorsprong op zijn naaste achtervolgers.
“Francorchamps is mijn lievelingscircuit en het is een beetje thuiskomen voor mij in België”, gaat Gerard Van der Horst verder. “Ik heb het volste vertrouwen om opnieuw een goede prestatie neer te zetten, maar ik wil ten koste van alles een vierde Europese titel verzilveren. Ik zal dus eerder een afwachtende houding aannemen en geen onnodige risico’s nemen. Winnen is plezant, maar kampioen worden is nog plezanter. Het blijft uiteraard racen en we gaan de kaas niet van tussen onze boterham laten halen. Als we aan de leiding rijden, dan gaan we uiteraard onze positie verdedigen.”
Het is opmerkelijk dat Gerard Van der Horst ondanks een sterke concurrentie momenteel in een zeer goede flow zit. Dat bovendien na een zeer zware crash in Barcelona in 2020 en een lange revalidatie aan de onderrug.
“Ik was inderdaad bijna anderhalf seizoen out en heb in 2021 maar drie van de zes raceweekends gereden. Zes races dus, maar ik won er vier en werd tweemaal tweede. En toen wou ik niet stilvallen en schreef me in voor het Middle East kampioenschap. Dit ging dan uiteindelijk niet door omdat men vreesde dat de wagens niet op tijd zouden aankomen voor de seizoenopener in Imola. Spijtige zaak, want het Middle East wordt verreden binnen veertien dagen en ook voor het ganse team is het dan een verademing en een soort van teambuilding in een schitterende omgeving en met mooi weer tijdens de winter. Ideaal voor mij om in het ritme te blijven en ideaal voor de crew.”
“Ik heb met het team en met coach Rik Breukers de zaken ook een beetje herbekeken. Vooral met meer oog voor details, een betere analyse en ook het toepassen ervan in de auto. Méér wil ik er niet over kwijt, maar we zijn wel heel goed bezig op die manier. Ons doel is nu de voorsprong in het klassement minstens te consolideren en zodoende een vierde Europese titel te pakken in de Lamborghini Cup. En uiteraard zal ik tijdens het laatste raceweekend in Portimão ook trachten om mijn tweede wereldtitel te pakken. Het circuit ligt me zeer goed, maar er zijn meer factoren die meespelen tegen de sterkste Lamborghini Cup-rijders van de wereld”, verduidelijkt Gerard Van der Horst.
In het begin van het seizoen had Gerard Van der Horst Autosport.be toevertrouwd dat er ook plannen waren om eventueel naast de Lamborghini Super Trofeo mogelijk nog andere races te rijden, met de voorkeur richting endurance.
“We hebben onder meer met de BMW ex-WTCC en de Lamborghini Huracán GT3 nog andere wagens om eventueel andere horizonten te verkennen. Voorlopig is de focus echter voor 100% gericht op de Lamborghini Super Trofeo en de BMW staat trouwens nog in de steigers. Ook slorpen de 20 testdagen en de zes raceweekends reeds een pak tijd op en professioneel hebben we ook de handen vol. Voorlopig dus niet, maar op middellange termijn willen we toch de Lamborghini Super Trofeo combineren met andere races”, besluit een supergemotiveerde Gerard Van der Horst.
Foto's: Van der Horst motorsport / Racingpixels / Ronald Janssens
Tweet