van der Horst

Vice wereldtitel en zege bij debuut voor Van der Horst in Pro Am

Loris Spinelli (Van der Horst) vanop de pole
Loris Spinelli (Van der Horst) vanop de pole
De lage landen hebben opnieuw goed gescoord tijdens het afsluitend weekend van de Lamborghini Super Trofeo dat ditmaal doorging in het Spaanse Jerez de la Frontera met de algemene titel voor de Nederlander Danny Kroes, de LC titel voor de familie Semoulin en de vice wereldtitel voor Gerard Van der Horst in Pro Am. Alleen Niels Lagrange kon, ditmaal met Anthony Lambert, zijn mooie prestatie van vorig jaar niet herhalen, toen met de Deen Schandorff, die nu met Cecotto de wereldtitel pakte in Pro.
François & Benoit Semoulin
François & Benoit Semoulin
De Belgen Benoit en François Semoulin werden in hun eerste seizoen Europees kampioen in de Lamborghini Cup en volgen zodoende Gerard Van der Horst op die door omstandigheden niet het volledige kampioenschap reed in de Lamborghini Cup.

Gerard Van der Horst: “Ik miste door een te drukke beroepsagenda mijn thuisrace in Zandvoort waardoor ik op achtervolgen was aangewezen. Voor aanvang van de slotmanche in Jerez had ik vier van de vijf weekends gereden. Goed voor acht starts met drie zeges, vier tweede plaatsen en een derde plaats. Tijdens het laatste weekend in Jerez had ik nog zicht op een vierde Europese titel. Maar ik had het niet meer zelf in handen en zelfs via twee zeges van mij had de familie Semoulin voldoende aan twee tweede plaatsen om kampioen te worden”.

Winst voor Gerard Van der Horst & Loris Spinelli
Winst voor Gerard Van der Horst & Loris Spinelli
“Ik had reeds eerder aangegeven dat ik in 2020 wou evolueren richting Pro Am met Loris Spinelli en we voegden de daad bij het woord. Loris kwam dit weekend voor de eerste maal mee aan boord van Van der Horst Motorsport en ik besliste om meteen ook de World Final in Pro Am te rijden. Ik heb al een wereldtitel in de Lamborghini Cup op mijn palmares en zodoende konden Loris en ikzelf elkaar nog beter leren kennen”.

“Spinelli was onder de indruk van de werking en de sfeer binnen ons team, temeer omdat bepaalde andere teams toch nog professioneler werken dan wij. Maar de Italiaan zette tweemaal de pole neer, enkele snelste wedstrijdronden en de snelste chrono van het weekend. Voor het Europees kampioenschap wonnen we een wedstrijd en we werden eenmaal derde. In de World Final werden we tweemaal derde. Het Poolse duo Basz/Lewandowski won de beide races en pakte dus verdiend de wereldtitel terwijl wij de vice titel pakten”.

Vice wereldtitel in Pro Am voor Van der Horst & Spinelli
Vice wereldtitel in Pro Am voor Van der Horst & Spinelli
“Ik was achteraf super tevreden. Nooit gedacht dat we bij onze maidentrip in de zéér competitieve Pro Am reeds een overwinning zouden boeken en daarenboven vier podia op vier starts. Uiteraard is dit voor herhaling vatbaar. Ook voor Loris omdat hij erin slaagde om in een wagen van een relatief klein team keer op keer richting de snelste chrono te knallen. Hij zat vrij snel op dezelfde golflengte met het team en engineer Massimo Bottiglieri. Ook ik heb me waanzinnig geamuseerd maar was enorm gestrest omdat ik tweemaal een wagen in leidende positie in handen kreeg. Tijdens de laatste race van het seizoen kon ik in een spannend duel maar net de Letse Pro-Am kampioen rijder Harald Schlegelmilch achter mij houden en we werden op deze manier tweede in de World Final”.

Gerard Van der Horst & Loris Spinelli - Lamborghini Huracan evo Super Trophy
Gerard Van der Horst & Loris Spinelli - Lamborghini Huracan evo Super Trophy
“Ik had een goed gesprek met Loris Spinelli en ik heb de kaarten op tafel gegooid inzake volgend seizoen. Ik heb de Italiaan op het hart gedrukt dat ik heel graag een vervolg wil breien aan de samenwerking, maar dat ik hem desondanks niets in de weg zou leggen indien hij een voorstel krijgt van een ander team dat aantrekkelijkere voorwaardenkan aanbieden dan Van der Horst Motorsport. Ik wil onmiddellijk met Spinelli verder in zee gaan en de Lamborghini Super Trofeo in Pro Am combineren met de GT Open. In de GT Open kunnen we nog kiezen tussen de Super Trofeo en de GT3. En ik wil ook dat Spinelli zijn eigen kans kan gaan in de Lamborghini Super Trofeo World Cup 2020. Ik heb nog een Super Trofeo in de garage staan en dan kunnen we met twee wagens tegelijk de baan op. Hij dan in Pro en ik in Am”, besluit een enthousiaste Gerard Van der Horst.  

Niels Lagrange zwaar ontgoocheld   

Lagrange - Lambert
Lagrange - Lambert
Niels Lagrange, die reeds zijn derde seizoen afwerkte in de Lamborghini Super Trofeo, beleefde naar eigen zeggen een rotseizoen. Vorig seizoen was zijn eerste in Pro en hij stond met kersvers wereldkampioen Schandorff acht keer op het podium en won toen vier races. Tijdens de World Final was hij goed op weg om wereldkampioen te worden, maar werd toen naar eigen zeggen bestolen door de wedstrijddirectie wegens een vermeende jumpstart.

“Ik wil het pas afgelopen seizoen zo snel mogelijk vergeten”, aldus een zwaar ontgoochelde Niels Lagrange. “De omstandigheden waren niet goed genoeg om resultaten te boeken. We kregen bij Leipert Motorsport op zes wedstrijden vier verschillende ingenieurs terwijl ik met mijn jonge ploegmaat constant overhoop lag bij het zoeken naar een compromis inzake de afstelling van de wagen. Het resultaat is navenant met ditmaal geen enkele podiumplaats in zes weekends en veertien races. En vorig seizoen was de concurrentie bovendien zwaarder. Een vijfde plaats in de eindafrekening van het kampioenschap in Pro is niet goed genoeg terwijl ook de chrono’s vorig seizoen beter waren door de goede samenwerking die ik had met Schandorff. Desondanks had ik veel morele steun van sponsors, familie en supporters”, aldus Niels Lagrange die dit hoofdstuk zo snel mogelijk wil afsluiten.    

Foto's: Racingpixels - Van der Horst Motorsport
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Lamborghini Super Trofeo op woensdag 30 oktober 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons