van der Horst

Lappi: "Nog niet ervaren genoeg om een team te leiden"

Esapekka Lappi - Toyota Yaris WRC
Esapekka Lappi - Toyota Yaris WRC
Esapekka Lappi besliste ietwat verrassend om Toyota te verruilen voor het aarzelende Citroën Racing in 2019, een beslissing die volgens sommigen was ingegeven door de toenemende dominantie van Ött Tanak binnen het Toyota team. In het servicepark te Salou deed de talentvolle Fin de reden achter zijn beslissing uit de doeken aan Autosport.be.
"Citroën heeft het niet zo makkelijk gehad de laatste tijd, vooral in het begin van het seizoen. Maar de C3 WRC laat soms flitsen van haar ware potentieel zien", aldus Lappi. "Pierre Budar wou me heel graag inlijven en is daar uiteindelijk ook in geslaagd met een zeer mooi aanbod. Er zijn dit jaar nog wat testsessies voorzien en indien Toyota en Tommi Makinen instemmen, kan ik nog voor het nieuwe jaar de Citroën eens aan de tand voelen. De onderhandelingen daarover lopen nog."

De terugkeer van Ogier bleek voor de Fin in eerste instantie geen evidentie; "Voor 95% dacht ik dat dat een negatieve impact ging hebben op mij. Maar ik beschouw het als een opportuniteit, om zoveel mogelijk op te steken. Uiteindelijk beschik ik nog niet over de ervaring om een team te leiden als nummer één. Dus misschien is het wel de juiste positie om door te groeien. Het contract stipuleert echter duidelijk dat we over hetzelfde materiaal zullen beschikken en in principe op gelijke voet staan. Dat was belangrijk voor mij. De terugkeer van Ogier zal ongetwijfeld heel wat dingen in beweging zetten en dat komt ongetwijfeld heel het team ten goede."

Over de Rally van Spanje merkte Lappi nog het volgende op: "In mijn ogen is de switch van gravel naar asfalt niet zo moeilijk. Andersom is dan weer een ander verhaal. Het is veel gemakkelijker om te wennen aan een wagen die heel direct is en veel grip heeft, dan omgekeerd. Als je van asfalt naar gravel overstapt, heb je veel meer kilometers nodig om je aan te passen aan de langere remafstanden en de 'losse' wagen." Misschien is het een idee voor de organisatoren om de rally zowaar nog uitdagender te maken. Ook op het vlak van taktiek zou het omgooien een impact kunnen hebben.

Foto: Sandro Delaere



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Rally Championship op donderdag 25 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Spanje.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons