van der Horst

Rally van Argentinië: Loeb op zegekoers - Latvala en Novikov in secondenstrijd voor derde plaats

Jari-Matti Latvala - VW Polo R WRC
Jari-Matti Latvala - VW Polo R WRC
De eerste twee proeven van de vierde dag van de rally van Argentinië stonden volledig in het teken van de strijd voor de derde en laatste podiumplek. Ford-rijder Evgeny Novikov vatte de laatste dag aan in derde stelling op ruime afstand van de Fransmannen Loeb en Ogier, maar met een verschil van amper acht seconden op Jari-Matti Latvala. Op het programma stond een eerste run over de legendarische proeven van ‘Mina Clavero’ (22.64 km) en ‘El Condor’ (16.32 km), beide KP’s sluiten later op de dag zonder voorafgaande service de rally ook af.
  • LTF
De eerste proef ging meteen naar Jari-Matti Latvala, maar de Fin kon met zijn Volkswagen Polo amper 9 tienden van zijn achterstand afknabbelen. Novikov kreeg van zijn kant nochtans af te rekenen met een wagen die maar niet in ‘stage mode’ wou gaan. Voor ‘El Condor’ kreeg de Rus het probleem op zijn Ford Fieste RS opgelost, maar dat resulteerde niet in een besttijd, in tegendeel zelfs, Latvala was opnieuw de snelste en ditmaal zelfs met een marge van 3.9sec waardoor het verschil tussen beide heren nu nog 3.4sec bedraagt.
 
Elders was de spanning ver te zoeken met onderlinge verschillen die inmiddels vaak de minuut overschrijden. Sébastien Ogier vatte de dag aan met achterstand van net geen 40 tellen op Loeb, maar gaf na afloop van ‘Mina Clavero’ al aan niet meer te zullen jagen op zijn landgenoot en vrede te nemen met de punten van de tweede plaats. Thierry Neuville speelt inmiddels ook op zeker en liet het verschil met zijn voorliggers aanzienlijk groeien, met een marge van goed twee minuten op Miko Hirvonen lijkt de vijfde plaats evenwel niet meer in gevaar te komen.

Foto: Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Rally Championship op zaterdag 4 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Argentina.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons