van der Horst

Red Bull Ring: Nieuwe zege en leider in het kampioenschap

Podium race 2 Red Bull Ring
Podium race 2 Red Bull Ring
Op de Oostenrijkse Red Bull Ring wisten Stienes Longin en Nicolas Saelens voor de tweede keer dit seizoen met hun Audi R8 LMS GT2 naar een overwinning in de Fanatec GT2 European Series te rijden. Dat levert het duo ook de eerste plaats in de tussenstand op, met één punt voorsprong op hun PK Carsport-teamgenoten Peter Guelinckx en Bert Longin. Zij reden in Oostenrijk opnieuw twee keer naar een podiumplaats.
Guelinckx /Bert Longin - PK Carsport Audi R8 LMS GT2
Guelinckx /Bert Longin - PK Carsport Audi R8 LMS GT2
Een positieve balans na het tweede weekend van de Fanatec GT2 European Series dus, al was de Oostenrijkse uitstap niet ontzettend goed begonnen. In de eerste race werd Nicolas Saelens tot twee keer toe aangetikt, en dat tweede contact – nota bene met kampioenschapsorganisator Stephane Ratel, de SR van SRO – betekende meteen het einde voor de PK Carsport Audi met het nummer 11. “Frustrerend, maar dat hoort bij autosport”, stelde een rustige Stienes Longin achteraf.

Gelukkig werd de PK Carsport-eer in die eerste race gered door Peter Guelinckx en Bert Longin, die in de Pro-Am klasse naar de tweede plaats reden. “Nochtans liep dat niet makkelijk”, licht Bert Longin toe. “We hebben het hele weekend wat geworsteld om alles uit de wagen te puren, en nogal wat verschillende afstellingen uitgeprobeerd. Uiteindelijk hebben de jongens van het team opnieuw uitstekend werk geleverd, en ook foutloze pitstops afgewerkt.”

Saelens/Longin - PK Carsport Audi R8 LMS GT2
Saelens/Longin - PK Carsport Audi R8 LMS GT2
Op zondagochtend kregen de PK Carsport-troepen opnieuw de kans om allebei te schitteren. In de aanvangsfase bleven Bert en Stienes Longin lange tijd bij elkaar in de buurt, maar net voor de verplichte rijderswissels schoof junior een plaatsje op. “Mijn vader werd wat gehinderd door de Porsche die vlak voor hem reed, en zo kon ik hem passeren. Ik had er die hele eerste stint echter op gelet mijn banden niet te veel op de proef te stellen, om zo een relatief frisse wagen aan Nicolas te kunnen doorgeven. En dat is gelukt.”

Na de rijderswissel trok Saelens met het mes tussen de tanden ten aanval. “Op de limiet en er soms ook over, ja”, grijnsde Saelens achteraf. “Het is altijd een beetje zoeken als je met reeds gebruikte banden onderweg moet. Maar ik was vast van plan om alles wat zaterdag was gebeurd van me af te schudden. Borst vooruit, en aanvallen. En dat leverde ons de overwinning en de leidersplaats in het kampioenschap op.”

Saelens leek nog even aanspraak te kunnen maken op de algemene zege in die tweede race, maar verkoos in de slotfase wijselijk zijn maximale puntenoogst in de Pro-Am klasse veilig te stellen. Iets verderop trok Peter Guelinckx ook stevig ten aanval, op zoek naar een vierde podiumplaats op vier races. Ondanks een klein foutje aan het eind kwam die derde plaats er ook.

“Toch moeten we nog wat dingetjes bijschaven”, geeft Guelinckx eerlijk toe. “Het kan en moet nog beter. Want ja, we hebben dan wel vier podiumplaatsen op vier races, maar nog geen overwinning. En ik wil wel graag een trofee met het nummer 1 in de lucht steken. Misschien kan dat begin juli, bij de volgende meeting in Misano. Ik heb vorig jaar gemerkt dat die piste mezelf en onze wagen wel ligt.”

Voordien komen de PK Carsport-troepen nog op Pinkstermaandag in actie op het Franse Magny-Cours, bij de tweede race van de Belcar Endurance Series.

PK Carsport
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 22 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Lausitzring ADAC.
  • Qvick Motors

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons