van der Horst

Le Castellet: Gabriele Tarquini topt test

Gabriele Tarquini - Castrol Honda WTCC
Gabriele Tarquini - Castrol Honda WTCC
Amper vijf dagen na de dominante vertoning van constructeur Citroën op de Slovakia Ring, kwamen de deelnemers aan het WTCC alweer op de baan in het Zuid-Franse Le Castellet waar dit weekend de tweede seizoenhelft van start gaat. Hoewel de prijzen pas zaterdag in Q2 en Q2 verdeeld worden lijkt het er op dat Honda er, net als vorig jaar, sterk voor de dag zal komen. Na het afvlaggen van de half uur durende test troonde Gabriele Tarquini alvast bovenaan de tijdtabel terwijl Tiago Monteiro slechts op een zucht van tweedenselste Ma Qing Hua strandde. Alle Honda's torsen in de Provence 20 kilogram minder ballast mee (1.140 kg) dan in Slovakije waar het merk een erg frustrerend weekend kende. Da's niet eens zoveel minder als wat de C-Elysées, eens te meer het referentiemodel, tijdens hun homerace mee aan boord hebben (1.160 kg) maar het kan bij de hoge temperaturen die voor dit weekend worden verwacht wel een verschil maken wanneer het op bandenslijtage aan komt.
Sebastien Loeb - Citroën C-Elysée
Sebastien Loeb - Citroën C-Elysée
Elk van de achttien rijders die dit weekend aan de start komen heeft uiteraard wel zijn redenen om er nog maar eens tegenaan te gaan. Fransen Yvan Muller, Sebastien Loeb, Hugo Valente, John Filippi en Grégoire Demoustier willen voor eigen volk uiteraard hun beste beentje voorzetten. De beide Citroën-rijders hopen daarenboven op hun elan van Slovakije door te kunnen gaan en leider Lopez opnieuw een voetje te lichten.

In het Honda-kamp wil men de bittere pil van vorig weekend zo snel mogelijk doorslikken, trekt men zich op aan de reductie met 20 kg van het succesballast op de Civic én de twee podiumplaatsen die hier vorig jaar op Paul Ricard werden behaald.

Jaap van Lagen - Lada Sport Rosneft Vesta TC1
Jaap van Lagen - Lada Sport Rosneft Vesta TC1
De Lada Sport Rosneft-troepen van Viktor Shapovalov willen dan weer de sterke prestatie van vorig weekend bevestigd zien; ook voor de Vesta's van Rob Huff, Nick Catsburg en Jaap van Lagen is de race in Le Castellet ten dele een thuisrace aangezien technische partner Oreca zijn basis heeft in het Franse Magny Cours. Het trio is als gevolg van de rondetijden van de twee snelste Vesta's tijdens de voorbije drie meetings wel voor het eerst met 20 kg succesballast onderweg.

Yokohama Trophy
Yokohama Trophy
De RML Chevrolets kwamen de voorbije weken wat bleekjes voor de dag, uitzondering gemaakt voor Valente die vorig weekend tweemaal vijfde eindigde. Dat de 50 kg ballast thans tot 20 kg gereduceerd wordt kan 'em een slok op de borrel schelen in de onderlinge strijd tussen de privérijders om de Yokohama Drivers Trophy. Daar gaat Norbert Michelisz momenteel aan de leiding. De Hongaar sprokkelde aan boord van zijn Zengo Motorsport Civic tot dusver negen punten meer dan ROAL Motorsport-rijder Tom Chilton, de Brit staat staat met een achtste plaats algemeen als beste RML-vertegenwoordiger genoteerd. Uitkijken ook of teamgenoot Tom Coronel zijn knalgele DHL-bolide weer op het juiste spoor krijgt. Onze Noorderbuur kreeg van ROAL-baas Roberto Ravaglia daags na de meeting op Paul Ricard een testdag toegezegd, wat alvast voor de eerstvolgende manche in het Portugese Vila Real betere perspectieven opent.

Foto's: David Noels en Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 26 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons