van der Horst

Le Castellet: Nielsen Racing wint nipt na chaotische race

Nielsen Racing - Ligier JS P320 Nissan
Nielsen Racing - Ligier JS P320 Nissan
De tweede manche van de Michelin Le Mans Cup in Le Castellet werd gewonnen door Colin Noble en Anthony Wells met de Nielsen Racing Ligier. Noble zette in het laatste halfuur zijn opmars richting de leiding aan en kon ook profiteren van andermans problemen. Toch had de Brit niet veel overschot aangezien de Cool Racing Ligier van Matt Bell en Maurice Smith maar een seconde moest toegeven. Derde eindigde de United Autosports Ligier van Wayne Boyd en John Schauermann.
  • St. Paul
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
Tijdens het eerste uur kregen we al na twintig minuten een safety car omwille van een crash van de IDEC Sport Ligier, die bij het uitkomen van de laatste bocht spinde en in de vangrail schoof. Daarenboven duurde de neutralisatie nog langer omdat de ANS Team JSE Management Ligier een foute inschatting maakte bij de Mistral en eveneens de vangrail zwaar raakte. Hierdoor besloten veel teams ineens hun lange pitstop weg te werken, waardoor ze tijdens hun verplichte pitstop halfweg sneller konden vertrekken. Sommige teams, onder meer DKR Engineering, stelde dit lang uit en dat bleek te laat te zijn want uiteindelijk verloren zij een ronde op het veld. Hierdoor eindigden Kris Cools en François Kirmann pas op een achttiende plaats.

Vooraan leek polesitter Josh Skelton met de Cool Racing Ligier op weg naar een zekere overwinning, totdat de Brit tweemaal de pits moest opzoeken en bij deze laatste zelfs een brandje had ter hoogte van de motor. Hierdoor kreeg Noble de leiding in handen, nadat hij zich had opgewerkt van achterin het veld. De andere Cool Racing Ligier van Bell werd zijn eerste belager en de laatste verplichte pitstop zou uiteindelijk uitmaken wie er ging winnen. Noble besloot een ronde eerder te pitten en dit werkte, want hij hield zijn landgenoot een halve tel achter zich, dat uiteindelijk een seconde aan de meet zou worden. Onze andere landgenoot Eric de Doncker reed met ploegmaat Dino Lunardi naar een tiende plaats, terwijl Mühlner Motorsport als veertiende en negentiende over de meet bolde.

Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
In GT3 werd het een dubbel voor Herberth Motorsport, al was dit wel met een uitzonderlijk ongewone tactiek. Beide Porsche's stonden namelijk maar liefst drie keer in de pits, waarvan tweemaal tijdens de safety car periode en zij kwamen als bij wonder op kop te liggen in het laatste halfuur. Robert Renauer en Ralf Bohn mochten de zegekrans in ontvangst nemen, terwijl Alfred Renauer en Daniel Allemann nipt de Iron Lynx Ferrari van Rino Mastronardi en wederom een goede Logan Sargeant voorbleven. Sarah Bovy reed met haar Ferrari een goede race, waar zij zelfs even op een tweede plaats lag. Door de verschillende strategieën viel ploeggenote Dorianne Pin terug naar achteren, maar de Franse werkte zich toch nog op naar een vierde plaats. Na de race kreeg de winnende Porsche een tijdstraf omdat Renauer niet voldoende lang het stuur had genomen en ging de zege naar de andere Herberth Motorsport Porsche voor beide Iron Lynx Ferrari's.

Foto's: Michelin Le Mans Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in GT3 Le Mans Cup op zondag 6 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Le Castellet.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons