Le Mans: Nabeschouwing van de organisatoren (Porsche Cup)
Tijdens de vrije trainingen kregen de piloten uitgebreid de kans om het circuit van 13,629 kilometer lang te leren kennen. Voor de meeste piloten was het de eerste keer op het Franse circuit en kwam het er op aan om snel het circuit onder de knie te krijgen. Volgens de rijders bleek het toch moeilijker dan eerst gedacht. "Le Mans is echt een uitdagend circuit, er zijn heel snelle stukken maar ook echt technische. Op sommige plaatsen moet je ook vooral veel lef hebben." aldus Pierre Piron
Xavier Maassen (DVB Racing) deed het zoals verwacht goed in de vrije trainingen en de kwalificaties. Ayhancan Güven (Toksport) bewees dat hij zich snel aanpast aan nieuwe circuits. Met een gemiddelde snelheid van meer dan 195 kilometer per uur en een topsnelheid van 285 raasden de Porsches over de straten van Le Mans. Tijdens de kwalificaties werd meermaals sneller dan 4 minuten en 10 seconden gereden. Hierdoor blijven de GT3 Cup's binnen de 20 seconden van hun grote broers in de LMGTE PRO, indrukwekkend!
Het was Florian Latorre die in de kwalificaties de snelste rondetijd neerzette, 4:08:576, dit gaf hem de pole position voor de wedstrijd.
Op zaterdag namen alle 61 een start maar voor net de Dunlop chicane ging het al grondig mis voor Xavier Maassen die de race moest staken. Güven nam een knappe start en reed al snel mee vooraan. Verschillende keren ging hij succesvol in de aanval voor een plaats in de top 3 maar de Britse en Franse tegenstanders boden sterke weerstand.
Yannick Hoogaars en Glenn Van Parijs (Belgium Racing) waren aan elkaar gewaagd maar na een uitschuiver van Glenn was het Yannick die de tweede plaats kon verzilveren. Pierre Piron vervolledigt de algemene Benelux top 3 en wint zo ook in het B klassement, voor Menno Van De Grijspaarde en Cenk Ceyisakar.
B rijders Ziad Geris (GP Elite), Ümit Ülkü (Toksport WRT), John De Wilde (Speedlover), Yves Noel (Car Tuning Lease Motorsport) en Wim Meulders (Speedlover) finishten vlak na elkaar.
Dylan Derdaele (Belgium Racing), die pech had tijdens de kwalificaties, kwam sterk terug tijdens de wedstrijd. Hij ging 26 auto's voorbij en scoorde zo toch punten voor het Benelux kampioenschap.
De rijders in het Benelux kampioenschap boden stevige weerstand aan hun concurrenten uit de Franse of Britse Porsche Carrera Cup.
De voltallige Porsche board zag dat het goed was, ook de fabrieksrijders volgden de spannende wedstrijd op de voet. Junior Güven kwam uiteindelijk als vierde over de eindmeet op slechts 1,6 seconden van winnaar Cammish en won in de Benelux.
Dat het Benelux Junior Program nu al zijn vruchten afwerpt is duidelijk. Al in de tweede vrije training reden 4 juniors in de top 5 na een trackwalk met Le Mans expert En coach Marc Goossens.
De organisatie van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux is met een live TV uitzending in 52 landen, goede samenwerkingen met de Carrera Cup Frankrijk en Groot Britannië en tevreden deelnemers.
"Wat een week! Het kampioenschap groeit echt snel. Op slechts 5 jaar staan we hier op zulk groot raceweekend als 24 Hours of Le Mans. We zijn enorm trots om hier als jong kampioenschap als voorprogramma te rijden. Het is fantastisch om te zien hoe iedereen hiervan geniet!" aldus Operations Manager Severine Ulenaers.
In het kampioenschap verliest Xavier Maassen zijn leidersplaats aan Dylan Derdaele. Ook Yannick Hoogaars gaat aan Maassen voorbij. In het B klassement blijft Pierre Piron aan de leiding en vergroot zijn voorsprong. Menno Van De Grijspaarde stijgt naar de tweede plaats en John De Wilde sluit de top 3 af.
Volgende afspraak in Zandvoort op 1 en 2 juli voor de Porsche Racing Days.
Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Tweet