van der Horst

Le Mans: Reacties na de race

Start Hankook 3H Le Mans
Start Hankook 3H Le Mans
Dit weekend konden de virtuele Belcar-kampioenschappen opnieuw twee mooie races voorschotelen. De Zolder Touring Cup maakte het mooie weer in Zandvoort, terwijl de Virtual Belcar in Le Mans een van zijn spannendste races afwerkte. Autosport.be deed zijn ronde in de virtuele paddock om reacties te sprokkelen na de manche van zondag.
  • Powercars
Scuderia SimRacing by Goodwill Karting - Porsche Cayman GT4
Scuderia SimRacing by Goodwill Karting - Porsche Cayman GT4
Jeroen Vatlet (Scuderia SimRacing by Goodwill Karting, 22ste algemeen en 2de Belcar 3): "Tijdens de kwalificatie was al duidelijk dat het verschil met de Torque Freak Racing-wagen zeer klein was. Zij vertrokken met iets minder benzine en kwamen dus twee rondes eerder binnen. Door die twee extra ronden kwamen we voor hen terug op de baan. Het tempo van Kevin Lemmens was meteen zoals het hoorde en we reden nog wat verder weg, tot hij in Indianapolis met een half wiel naast de baan terechtkwam. Het was echt een heel klein foutje, maar met grote gevolgen. Door de schade vooraan verloren we zes tiende per recht stuk. Uiteindelijk hebben we op exact hetzelfde moment als Torque Freak Racing een pitstop gemaakt, maar zij waren iets sneller weer weg. Ik kon het tempo van Tim Claessens volgen, maar dat was het dan ook, dichterbij komen zat er niet meer in."

Diego Haems (Flemish Simsports GT4, algemeen winnaar Zolder Touring Cup en 6de Belcar 3): "Nog voor de start van de race hadden we, zeker in de beginfase, een duel verwacht tussen onze wagen en die van Kenny Herremans en Dirk Bouts. Onze tijden lagen niet zover van elkaar, waardoor we dan ook beide op de eerste rij stonden. Mijn stint draaide uit op een duel met Kenny. Hij gaf nooit op. Wat ik ook deed, hij bleef altijd in de buurt en ik heb alle zeilen moeten bijzetten om hem achter mij te laten. Hij heeft me serieus laten zweten! Toen ik het stuur doorgaf aan Senne (Hulsmans n.v.d.r.) bleven we de koppositie vasthouden en voor een comfortabele voorsprong op de concurrentie gezorgd. Ook op de auto van Kenny en Dirk hadden we opeens een grote bonus en dat had ik zeker niet verwacht. Voor de laatste stint was het de beurt aan Hans en dankzij zijn prestatie zijn we nooit meer in de problemen zijn gekomen. Zo veroverden we onze tweede overwinning in de Zolder Touring Cup."

Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
"Voor de race in Le Mans hadden we al snel door dat het een moeilijke race zou worden. Al onze aandacht was naar de race op Zandvoort gegaan, waardoor we zo goed als geen tijd hadden kunnen vrijmaken om te trainen voor Le Mans. Onze Cayman was amper aangepast aan het Franse circuit, dat om een specifieke set-up vraagt. Zowel Senne, Sebastian (Keijmel n.v.d.r.) en ik hebben ons best gedaan om er toch nog iets van te maken, met af en toe een mooi gevecht, maar onze auto kon nooit mee met de rest van het GT4-veld en zo moesten we genoegen nemen met een zesde plaats."

G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
Marvin Julian Amants (G-Drive Racing Eximia #13, 13de algemeen en 5de Belcar 2): "Het was een spannende race voor mij en Steve (Claeys n.v.d.r.). Door een stuurfout verloor ik de auto helaas bij het uitkomen van Mulsanne en kwam ik licht in aanraking met de muur. Ik kon mijn weg voortzetten, maar door de opgelopen schade was de auto minder snel en ik kon ik het tempo niet meer volgen. Na de pitstop kon Steve met een herstelde auto weer de strijd aangaan met de concurrentie, al reden we op dat moment buiten de top 10. Hij nam, zonder banden te wisselen, ook de volgende stint voor zijn rekening en dat bleek een goede zet. We kwamen in strijd met JJ Motorsport voor de laatste podiumplek. We besloten om alles of niets te spelen en lieten ook bij de laatste pitstop geen nieuw rubber monteren. Nadien reden we rond op de vierde positie en merkten we dat de derde plek van JJ door een goede strategie onhaalbaar was. In de slotfase verloor ik tien seconden door een fout in de remzone van Mulsanne, waardoor ik in gevecht was met de Porsche van Vaporshop voor de vierde plek. Omdat het rubber zijn beste tijd gehad had, kon ik die auto niet meer achter me houden. Al bij al kunnen we terugkijken op een knappe wedstrijd met een geslaagde strategie."

Keanu Borgonjon (Flemish Simsports TCR, winnaar Zolder Touring Cup 2, 3de Belcar 4): "De race van zaterdag verliep ietwat stroef: Anton (Dupan n.v.d.r.) had namelijk problemen met zijn computer, waardoor ik twee stints reed. Ik werd in de eerste stint lang opgehouden door twee Porsches, die ik beide na een misverstand van de baan heb getikt. Hierdoor kregen we een stop & go van 55 seconden. Uiteindelijk bleek het niet genoeg om ons van de overwinning te houden."

Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
"De race op zondag hadden we als team bijna niet kunnen voorbereiden. We konden daardoor niet echt mee met de twee topteams. Anton nam de start, maar moest door technische problemen wat vroeger binnenkomen. De set-up was op die manier niet aangepast aan de hoeveelheid brandstof die we moesten meenemen en dat deed ons enkele kostbare seconden verliezen. Ook ik ondervond in de derde stint problemen met de set-up, waardoor ik even van de baan ging. In de Mulsanne-bocht ben ik vervolgens aangereden door een Radical die vervolgens een zwarte vlag kreeg. In de slotfase haalde ik alles uit de kast omdat Simtag Racing, toen in tweede stelling, brandstof moest besparen. Ik zag twee Radicals in mijn spiegels opdoemen, maar ik hield mijn lijn om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Toen heb ik even de billen moeten dichtknijpen! Uiteindelijk werden we derde omdat onze tegenstander genoeg brandstof had kunnen sparen. We kijken nu al uit naar de volgende race!"

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op maandag 15 juni 2020.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons