van der Horst

Audi gebruikt zijn Formule E-MGU voor Dakar Rally debuut

Teaser Audi-wagen Dakar Rally
Teaser Audi-wagen Dakar Rally
De auto waarmee Audi gaat debuteren in de Dakar Rally zal er eentje zijn die gebruik maakt van de motorgeneratoreenheid (MGU) van de huidige Formule E-auto. Voor het 2021-seizoen van de FE heeft Audi besloten de aandrijflijn zelf te maken in plaats van te rekenen op partner Schaeffler. Dat betekent dus dat Audi de eerste autofabrikant is die de Dakar Rally met een elektrische aandrijflijn aanpakt.
Het prototype maakt gebruik van de motorgeneratoreenheid (MGU) van de huidige Formule E-auto die Audi vanaf het begin voor het seizoen 2021 heeft ontwikkeld. Er zullen drie motoren worden gebruikt: “We hebben een MGU op de vooras en een op de achteras. Een derde MGU dient als generator om de hoogspanningsaccu tijdens het rijden op te laden”, aldus Andreas Roos, die verantwoordelijk was voor de successen van Audi in de DTM. “Natuurlijk moeten we aanpassingen doen, want de woestijn kent andere uitdagingen dan de steden waar we momenteel racen in de Formule E: zoals sprongen maken, zand en de zeer lange etappes. Maar we kunnen in principe voortbouwen op de expertise van de Formule E en ook van onze Le Mans-prototypes de e-tron quattro. ”

Audi ontwikkelt de hoogspanningsbatterij ook in eigen huis. In de Formule E is dit een spec-onderdeel geleverd door een leverancier aan alle teams. De energie voor het opladen van de accu wordt geleverd door de viercilinder TFSI-motor van de DTM.  “Het belangrijkste is dat onze aandrijflijn volledig elektrisch is. De TFSI-motor wordt alleen gebruikt om de batterijen op de klassementsproeven op te laden", aldus Roos. "De accu moet tijdens het rijden worden opgeladen, aangezien er momenteel geen andere opties zijn om dat ergens in de woestijn te doen."

Audi heeft belangrijke stappen gezet op weg naar zijn debuut in de beroemde Dakar Rally in januari 2022. Het concept van zijn prototype is bijna afgerond en wordt halverwege het jaar voor het eerst getest. Door elektrische aandrijflijnen te gebruiken wil het Duitse merk zijn componenten testen onder extreme omstandigheden. Zo kunnen ze later geïntegreerd worden in toekomstige wegauto's. Audi is van plan om ook op alle verbindingsfasen van de Dakar Rally volledig elektrisch te rijden.

Foto: Audi



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Dakar Rally Raid op zaterdag 3 april 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons