Legend Boucles @ Bastogne: Vereenvoudiging van de technische regels en de coëfficiënten
Nog belangrijker is dat voor de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’, de remmen en ophangingen… vrij zijn! Dat betekent dat er geen wijzigingen aan wagens moeten gedaan worden in vergelijking met de rest van het seizoen. De versnellingsbakken mogen sequentieel zijn, maar dan is de coëfficiënt 1,5!
“Voor wat de motoren betreft, een bron van heel wat discussies, voor, tijdens en na de proef, is een vergroting van de cilinderinhoud van 20% toegelaten, zonder de coëfficiënt te veranderen”, aldus nog Pierre Delettre. “Als het meer dan 20% is, of als de motor van 8 naar 16 kleppen gaat, is de coëfficiënt 1,5. De Ford Escort van het type ‘Milligton’, of wagens met een mechaniek van een ander merk zijn verboden! Het is en blijft een proef voor historische wagens.”
Last but not least worden de coëfficiënten voor de bouwjaren ook vereenvoudigd. De wagens gebouwd tot 31 december 1961 krijgen een coëfficiënt van 0,95, om eigenaars van oudere wagens aan te moedigen deel te nemen, terwijl voor de wagens gebouwd tussen 01/01/1962 en 31/12/1986, de coëfficiënt 1,0 zal zijn.
Wat betreft de categorie ‘Classic’, daar veranderen de regels niet. De rolkooi is verplicht vanaf 2021. Dat betekent dat voor de Legend Boucles @ Bastogne 2020, dat nog niet verplicht is. “We hebben overigens besloten dat voor de editie 2021, enkel de auto’s van na 01/01/1971 een rolkooi moeten hebben. We willen daarmee de deelname van wagens van de jaren ’50 en ’60 verder aanmoedigen”, aldus Pierre Delettre.
Voor deze editie 2020 van de Legend Boucles @ Bastogne is er dus een zekere zachtheid in de sportieve en technische filosofie aanvaard.
Legend Boucles @ Bastogne 2020
Tweet