van der Horst

Legend Boucles de Spa: Nabeschouwing BMA

Het is een vaste traditie geworden: het autosportseizoen gaat in ons land van start met de mythische Legend Boucles de Spa. Ook dit jaar kwam er weer een massa toeschouwers naar de wedstrijd om langs de klassementsproeven te genieten van de passages van de bolides van vroeger, bestuurd door de nationale – en zelfs internationale – tenoren van de rallysport!
Een afspraak die BMA, het team van Bernard Munster, natuurlijk niet kon missen. De patron zelf verscheen op het startpodium, genavigeerd door Pascal Lopès, met een Porsche 911 Carrera RS uit 1974. Het doel was duidelijk: winnen!

Een vijftiental uren later verscheen het duo Munster-Lopès opnieuw op het podium in het stadscentrum, deze keer om de zilveren medaille in ontvangst te nemen. Ze grepen met amper… 6 tienden van een seconde naast het goud!

 « Dit is natuurlijk een prachtig resultaat, maar ook de meest frustrerende positie, analyseert Bernard. Ik ken minstens tien redenen waarom we die paar tienden verloren hebben, maar je kan de geschiedenis niet herschrijven… »

Een van die plaatsen waar tijd verloren werd was op de slotproef in Stoumont. Daar had de BMA Porsche #18 een beetje pech, waardoor Bernard in de laatste meters net niet voorbij de winnende Escort van een sterk rijdende François Duval geraakte. « Gelet op de verschillen die ik had gemaakt op de vier of vijf vorige Regularity Tests, was ik redelijk optimistisch over onze kansen om de maat te nemen van Duval, vervolgt Munster. Ik vroeg om niet één minuut, maar twee minuten na de Fransman Mourgues te mogen starten. Dat werd aanvaard, maar helaas bleken die twee minuten nog niet voldoende. We haalden de Opel Ascona van de Fransman in… vlak voor een stempelcontrole! Hij stopte en wij parkeerden onze wagen naast de Opel. Logischerwijze nam de official het controleboekje van de wagen die het dichtst bij hem stopte eerst aan. Dat was het boekje van de Fransman met de Opel. Ik wil toch even benadrukken dat de copiloot van Mourgues heel sportief teken deed naar de official dat hij eerst zijn stempel in ons boekje moest zetten, maar dat gebeurde niet… Wanneer je dan bij de finish hoort dat je met 0,63 punt naast de overwinning grijpt, is dat erg frustrerend. Zelfs al ben je tweede na een topper als François Duval!  En zeker als je weet dat je de beste performer van de rally bent met 6 besttijden!»

De episode in Stoumont was niet het enige voorval waardoor de BMA Porsche op de tweede plaats strandde… « Ik moet eerlijk zijn. Op de Clémentine ging ik even rond en eindigden we in een pak sneeuw. De toeschouwers duwden ons weer op de baan, zodat we verder konden. Waarvoor ik hen van harte wil bedanken! We verloren door die schuiver een dertigtal seconden. Er waren ook nogal wat fouten in het klassement. Bij de eerste passage in Stoumont stonden we stil achter de Opel van Van Woensel, die stopte op het einde van de proef. Wij kregen een minuut teveel aangerekend en Van Woensel een minuut te weinig. En op de proef van Bilstain kregen we om een onverklaarbare reden 180 strafpunten. Pas 's avonds verschenen we terug op een goede plaats in de tussenstand. We wisten op dat moment wel dat we op de tweede plaats stonden en dat de zege nog haalbaar was, maar eerst moest iedereen akkoord zijn met onze versie van de feiten…»

Uiteindelijk beleefden Bernard Munster en Pascal Lopès een schitterende rallydag in de buurt van Spa. « De wagen kende niet het minste probleem en de organisatie was prima. Ik heb echt genoten van de showproef in Bilstain, vertelt Bernard. Al blijft het natuurlijk jammer dat je daar tijd verliest omdat je opgehouden wordt door een tragere deelnemer die je niet kunt passeren, maar hoort bij een dergelijke wedstrijd… De proef was wel redelijk zwaar en slopend, maar wel heel amusant. Kortom, een mooie editie, al mogen er, voor mij, best wat minder showproeven op het programma staan! Zeker wanneer je met een nummer zoals het onze moet rijden… »

Bijna zonder te verpozen, zet team BMA koers naar Landen voor de start van het Belgian Rally Championship. Zaterdag gaat in Landen immers de Rally van Haspengouw van start. Stéphane Lhonnay verschijnt aan de start met de Skoda Octavia WRC van BMA met als doel een plaats op het podium. Volgend weekend wordt eveneens de 28ste editie van de Routes du Nord in het Noord-Franse Armentières verreden. BMA zet er een tweede Skoda Octavia WRC in voor Bart Maes, die zich in de kijker wil rijden op de 15 klassementsproeven gespreid over twee dagen. Kortom, team BMA heeft een vliegende start genomen in 2013…

BMA Press



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons