van der Horst

Legend Boucles de Spa: Opnieuw spektakel met ditmaal 3 verschillende categorieën

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona
Het wordt weer druk in en rond Spa voor de 56ste editie van de Boucles de Spa. In tegenstelling tot de vorige edities van de Legend Boucles de Spa waar de categorieën Legends en de Classics de dienst uitmaakten, komt er nu nog een derde categorie bij onder de naam Demo. Daarnaast wordt er een Power Stage georganiseerd, naast natuurlijk een handtekeningsessie en tot slot brengt ook RTBF de Boucles de Spa wederom uitgebreid in beeld.
De reden om een derde categorie in het leven te roepen is volgens de organisatie om een breder startveld aan te trekken. “Het initieel plan was om aan het publiek van onze rally wagens te tonen die men zelden nog ziet”, aldus organisator Pierre Delettre. “Onze categorie DEMO staat open voor wagens uit de klasse Groep B en Groep A van na 1986, die niet in de Legend zelf mogen starten. Voor de première, hoopten we op goed 15 auto’s. We hebben er iets minder om twee redenen, ten eerste het evenement vindt tijdens de wintermaanden plaats en de verzamelaars van de wagens willen hun wagen niet beschadigen in bijvoorbeeld delicate weersomstandigheden, of ze aan strooizout blootstellen. We willen ook dat alles zeker verloopt en dat de auto’s beantwoorden aan de look van destijds, daarom hebben we dossiers geweigerd. We willen niet alles toelaten. De wagens moeten een historiek hebben, of herinneringen losmaken uit de Boucles de Spa.”

Marc Duez - MG Metro 6R4 Groep B
Marc Duez - MG Metro 6R4 Groep B
Ondanks het kleine aantal zullen de wagens wel een geweldige indruk nalaten. Er is onder andere een MG Metro 6R4 Groep B voor Marc Duez die reeds eerder met een dergelijke bolide het Belgisch kampioenschap aansneed.  Verder nog een Peugeot 205 Turbo 16 Evo1 van Philippe Olzyck in de officiële kleuren en de prachtige Audi’s Quattro S1 van ex rallycrosser Marc Ver Eecke en Vandeburie. Verder nog Groep A-geweld van ondermeer Subaru Imprezza 555, Toyota Celica 4WD, BMW M3 en ex-Auril Ford Sierra Cosworth en een tweede exemplaar in de Belga-kleuren. Het idee zal niet bij deze editie blijven want de Fransman en ex-fabrieksrijder Philippe Wambergue stoomt zijn BX klaar voor 2015. En misschien komt er ook wel een Ford RS200 identiek aan die van Robert Droogmans in 1986.    

Na de passage van de DEMO die niet gelimiteerd aan een opgelegde normtijd komen de jongens van het grote werk. Een dikke 100 wagens hebben zich ingeschreven bij de Legends die rijden aan een gemiddelde van ….

Zware oppositie voor François Duval

François Duval
François Duval
Daarbij krijgt de winnaar van vorig jaar, François Duval (Ford Escort Groep4) sterke tegenstand. En hierbij wordt vooral Aliter McRae genoemd. De Brit, zoon van Jimmy en broer van de betreurde Colin en voormalig kampioen van Engeland en Asia -Pacific, komt ook aandraven met een Escort Groep 4en deelt de wagen met de ervaren Stéphane Prévot.


Ford Escort BDA Groep 4
Ford Escort BDA Groep 4
Verder is er ook Patrick Snijers. Na de flop van vorig jaar met de Lancia 037 (forfait inlaatste instantie), gaat die op zoek naar een negende zege in de Ardennen met een Escort Groep 4. Tegen deze armada van Ford, waar we nog de Escort van Delhez aan toe moeten voegen en uiteraard ook de gloednieuwe MKI van François de Spa en Fred Bouvy, lijkt Porsche over de beste wapens te beschikken. Zo zijn er de 911 Groep 4 « Safari » van de voormalige winnaars Grégoire de Mevius en Bernard Munster (2devorig jaar), maar let op, ook de versies van Pascal Gaban en de BMA Porsche van de Fransman Alain Deveza zijn te duchten. Die laatste is overigens de nummer 2 van de recentste historische Rallye du Maroc.

Vandewauwer - Lancia Monte Carlo
Vandewauwer - Lancia Monte Carlo
De outsiders zullen ook met ambitie van start gaan en het duel Ford-Porsche willen verstoren. Onder de deelnemers vinden we ook: de Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, winnaar twee jaar geleden, de ex-fabrieksVW Golf Gr.2 van de spectaculaire Nederlander Kevin Abbring, de diverse Opels van Freddy Loix, Marc Timmers, Cédric Cherain en Frank Jorissen. We moeten ook in geval van sneeuw de kleine Citroën Visa 1000 pistes van de patron van Citroën Racing Yves Matton tot de favorieten rekenen. De man uit Hoei doet het in de vierwielaangedreven wagen met negenvoudig wereldkampioen Daniel Elena. Een tweede wagen is er overigens voor een tweede zeer gerenommeerde gast.

Bruno Thiry - Alfa Romeo GTV
Bruno Thiry - Alfa Romeo GTV
Eén van de grote attracties van dit jaar is de Alfa GTV6 van Luigi zijn. Deze wagen kwam al naar Spa, in 1985, in de handen van Yves Loubet. De eer is nu  aan Bruno Thiry om de schitterende V6 te laten huilen in de bossen rond Spa. De mensen die meer dan 40 jaar oud zijn, zullen zich deze machtige machine zeker herinneren.



Pierre Delettre-Benoit Lutgen
Pierre Delettre-Benoit Lutgen
Een andere originele wagen in de Boucles is de Peugeot 504 V6 Turbo – waarvan we er overigens twee zien -, een wagen met goed 280 paarden. Achter het stuur zien we onder meer niemand minder dan een ex-F1-rijder en piloot van Peugeot in Le Mans, Franck Montagny. Nog uit Frankrijk is er de ex-kampioen Mourgues (Ascona), Marteilen Julien (Citroën Visa en DS) en de jonge belofte Sébastien Chardonnet.


Bernard Munster - Porsche 911
Bernard Munster - Porsche 911
We volgen zeker ook met de nodige aandacht de Nederlanders Bergsteyn, Vanderlinden (Manta 400), Deenikof Janssen en de Porsche van Brasseur, Bouche, Chavan en vader en zoon Martin. Jean-Michel en zoon Maxime wisselen elkaar achter het stuur af! Volledig zijn is moeilijk, maar vermelden we ook de Escort van Guillaume Dilley, de BMW van Vincent Radermecker en Jacky Delvaux, die zijn 29ste deelname viert, de Corsa van Blaise, de Mercedes van Galand en de MINI van Daffeen Leens.

De echte Die Hards aan het werk in Divisie Classic met onder meer de familie Van Rompuy

Naast de categorieën Legend en DEMO, zien we dit jaar ook weer de Classic aan de start verschijnen. Zij zorgen voor het leeuwenaandeel van het deelnemersveld. Onder hen, de debutanten, gentlemen, verzamelaars en echte liefhebbers van het genre. Meer dan 120 wagens worden aan de start verwacht, voor een stevige editie. Na meerdere jaren aan 50 km/u, hebben de organisatoren nu besloten om het gemiddelde voor de 15 RT’s of 146,5 af te leggen kilometers naar 60 km/u op te trekken.

Dat verandert niets voor de liefhebbers die enkel komen om deel te nemen en geen rekening met hun chrono houden. Anderzijds zal het voor de puristen van het genre een stevige verandering worden, een verandering die ze zeker zullen toejuichen. Geen sprake meer van wachten voor de finish, neen de kandidaten op een goede klassering of het podium zullen stevig voor de dag moeten komen om het gemiddelde te halen. En dan hebben we het nog niet over mogelijke winterse weersomstandigheden.  

Zo zien we meteen ook enkele habitués uit de Legend weer voor de Classic kiezen met ondermeer Daniel Reuter in zijn Porsche 914, maar ook Jean-Noël Van Houdenhove (Manta), Karl Govaert (BMW 2002), Lionel Hansen (Porsche 911 Carrera), René Franchi (Triumph TR7), Damien Chaballe (Volvo 122S), Christian Jupsin (205 GTI) en Antoine Brakovic (Datsun 240Z) .

Dirk Van Rompuy - Opel Ascona i2000
Dirk Van Rompuy - Opel Ascona i2000
Zij vinden op hun weg de toppers uit het genre, met onder meer vader en zoon Van Rompuy (Opel). De familie Van Rompuy tekent paraat met twee Opels Ascona. Dirk Van Rompuy behaalde vorige week nog een zeer knappe zesde plaats algemeen in de Rally Monte Carlo Historique op een deelnemersveld van meer dan 300 wagens. Hij heeft in ieder geval reeds de voeling met sneeuw onder de knie. Verder nog Yves Deflandre (Porsche Carrera RS de 1972), Eric Gengou (Volvo 142), Kurt Vanderspinnen (Ford Cortina Lotus de 1963), Claude Verhelle (Ford Escort RS2000), Guy Moerenhout (Fiat Ritmo Abarth), Dominique Paulus (Opel Kadett), Nico Sax (Alfa Romeo) André Ransy (Daf Marathon) en Christian Crucifix (Porsche).

Onder de nieuwkomers is er de toegejuichte comeback van Bernard Herman (BMW 1602), de deelname van de ex-kampioen van ons land Groep N Jean-Marie Milissen (Porsche) en van de Belgische Nederlander Xavier Maassen, podium in Le Mans GT en doorwinterd GT-rijder, met zijn vader Servé in een officiële Chrysler Avenger van 1975.

Enkele journalisten zijn er ook weer klaar voor, zoals Dominique Dricot (Sud Presse) in de Mini Cooper van John Jeanquart (Le Moniteur de l’Automobile), Olivier Gaspard (RTBF) met een BMW 323i en Joost Custers met zijn MGB als nulwagen.  

Goed om weten

Dubbele punten tijdens Power Stage, de RT joker

Voor het eerst in de geschiedenis van de Boucles en zelfs van de Belgische rally, staat er een Power Stage op het menu. Het idee is eenvoudig: één van de laatste RT (welke wordt voor de start bekend gemaakt), telt dubbel qua punten, zowel voor de deelnemers in Classic als Legend. Zo kunnen we ons aan een strijd tot op de meet verwachten, met mogelijk ook enkele mooie remontes.

Show RT: zoals op circuit

Dankzij het systeem AMB My Lap, dat in iedere wagen zal geïnstalleerd worden, zoals op circuit, krijgen de commentatoren van de Show RT rechtstreeks de tussentijden, wat hun commentaar zeker zal vergemakkelijken.  

Handtekeningen vrijdag om 17u30 onder de tent

Het is ondertussen een populaire traditie, de grote namen die tussen 17u30 en 18u15 in het centrum van Spa, onder de tent de handtekeningen uitdelen. Niet minder dan 24 grote namen uit binnen en buitenland zullen aanwezig zijn. Ook Thierry Neuville zal trachten er te zijn, als zijn agenda van Hyundai hem het toelaat.

De RTBF op post

De RTBF blijft een trouwe partner van de Boucles en zal weer uitgebreid verslag van ons evenement uitbrengen. Onderstaand het uitzendschema:
- Vrijdag 7 februari: aankondiging Legend Boucles in AutoMobile
- Vrijdag 14 februari: presentatie Legend Boucles in AutoMobile
- Zondag 16 februari: verslag Legend Boucles.
- Zondag 16 februari: verslag Legend Boucles in Week-end sportif.
- Vrijdag 21 februari: uitgebreid verslag van 12 minuten in AutoMobile.

De uitzenduren van AutoMobile zij:
-1ste uitzending op vrijdag op La Deux om 22u50
- Heruitzending 1 zondag op La Une om 17u50
- Heruitzending 2 dinsdag of woensdag op La Deux om 21u50  

Ambassadeur MINI Paddy Hopkirk 50 jaar later

Om de 50ste verjaardag van eerste zege van een MINI in de Rally van Monte-Carlo te vieren, zal baron Paddy Hopkirk, 81 jaar oud in april, in Spa zijn om de Mini van Xavier Daffe en John Jeanquart te steunen. De wagen worden ingezet door de invoerder van het merk en de Autogids. De Brit van de bekende n°37 zal vrijdag ook mee handtekeningen uitdelen.

Télévesdre  brengt de show RT live

Net als vorig jaar zal het lokale Tv-station Télévesdre live de show RT van zaterdagnamiddag brengen. Indien u niet thuis bent, neem dan de uitzending op, of kijk ergens onderweg op de streaming van onze site www.racspa.be.

28 merken, meer dan 50 modellen, 9 nationaliteiten

De afwisseling blijft één van de sterke punten van de Legend Boucles de Spa, met niet minder dan 28 merken en meer dan 50 verschillende modellen. Er zijn uiteraard een groot aantal Ford Escort en Porsche 911, maar ook een aantal unieke wagens: de Groep B uit de Demo, naast twee Peugeot 504 en een Autobianchi A112 Groep 5, een Triumph TR7, een Alpine en een Alfa GTV6 Gr.2.
Wat betreft de deelnemers, zien we iets minder buitenlanders, 45 om exact te zijn, maar toch nog 20% van het deelnemersveld. Er zijn 9 nationaliteiten, met een merendeel Fransen en Nederlanders.

Dertien winnaars

Als we de rijders en co-rijders opsommen die al ooit wonnen, dan komen we aan 13, een nieuw record. In deze 57ste editie zien we: Bruno Thiry (2010), Marc Duez (1983 en 2007), Patrick Snijers (1981, 1987, 1988, 1989, 1991, 1995, 2008 en 2009), Bernard Munster (1999), Grégoire de Mevius (1993, 1996 en 1998), Marc Timmers (2006), Chavan (1968 en 1970), Jean-Pierre Van de Wauwer (2012) en François Duval, uittredend winnaar. Bij de corijders zijn dat: Chavan (1968), Pascal Lopès (2002), Eric Marnette (2012), Arnaud Smets (2006) en Anthony Bourdeaud’hui (2013).

Méér info op www.racspa.be

Foto's: Van Rompuy Racing press, Georges De Coster & RACSPA



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons