van der Horst

Les Coupes de Mettet: Nabeschouwing BMW Clubsport Trophy

Traditioneel maakt de BMW Clubsport Trophy deel van de wedstrijden van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) uit, maar dit weekend op het Circuit Jules Tacheny van Mettet, is de BMW Clubsport Trophy voor het eerst solo gegaan. Het was de uitgelezen kans voor een tiental quasi serie BMW 325i om zich volop uit te leven op de technische, 2300 meter lange piste. De rijders hebben er enorm van genoten en de wedstrijden waren intens en tot het laatste moment werd er voor de zege gevochten.
  • Oeste Kart
De promotoren van de BGDC, die het weekend organiseerden, stelden ons voor om onze eigen races te rijden, tevens omdat de timing van het weekend het toeliet”, legt Jan Horemans uit. “Lang hebben we er niet over hoeven nadenken, want zo konden we nog extra werken aan de uitstraling van onze competitie en bovendien kregen onze rijders de kans om voor een algemene zege te vechten. Als we afgaan op hun reacties, was het een goede beslissing.

Op zaterdag werd meteen de toon gezet, met een eerste afspraak van 120 minuten, een afspraak die uitdraaide op een titanenduel tussen de beide gastrijders van het weekend, Fred Bouvy, de gelegenheidsteamgenoot van Pedro Bonnet in de #54, en Guino Kenis, partner van Kristof De Neef in de #52. Het eerste uur was er amper ruimte tussen de eerstgenoemden, waarbij het verschil in rondentijden amper in tienden van een seconde uit te drukken was. Het waren dus de reguliere rijders van de wagens die het onderling moesten uitvechten, met uiteindelijk Pedro Bonnet die nipt sneller was dan Kristof De Neef, en de beide wagens kwamen dan ook in die orde over de meet.

Achter de top 2, waar last minute inschrijving Johan Huygens als gevolg van een probleem met de koppeling forfait diende te geven voor de eerste reeks, waren de koersfeiten bijzonder talrijk. De sterke #50 van de jonge Lorenzo Donniacuo, teamgenoot van Johan Lambregs, diende jammer genoeg de pitlane op te zoeken met een probleem aan de versnellingsbak. De #3 van Thierry De Zan, Romain Paul en Frédéric Ledoux, verloor dan weer tijd met een losgekomen demper van de uitlaat. Het was dus uiteindelijk de #45 van de Nederlanders Gerard Van der Horst en Ruud Van Meel, onder begeleiding van een zekere… Jeffrey Van Hooydonk, die de derde trede van het podium innam en dat tot grote vreugde van deze gentlemen drivers in de echte zin van het woord.

Voldoening ook in het kamp van de #49 Young Driver Programme, een wagen waarin een jonge wolf uit de karting zijn eerste stappen in de autosport kan zetten in bijzonder goede omstandigheden. Dit weekend werd Filipe Teixeira Vieira gecoacht door Alain Feraille. Het minste wat we kunnen zeggen is dat deze jonge Belg van Portugese komaf, met enkel ervaring in de amateurkarting,  de mensen van de BMW Clubsport Trophy meteen versteld liet staan. Hij eindigde net aan de voet van het eerste podium. Dat laat dus het beste verhopen voor de toekomst! Volgden Hermans-Convents, Van Deyzen-Van Meel (tweede Nederlands duo) en Valentino-Bendib.

Laat de jeugd rijden!

Uiteraard was iedereen klaar voor een tweede afspraak op zondag, met ditmaal de jonge Lorenzo Donniacuo die zich tussen de beide BMW 325i van onze bekende namen nestelde! De BMW Clubsport Trophy biedt een intense competitie en getuige daarvan de strijd tot het einde voor de zege tussen Donniacuo-Lambregs en Bonnet-Bouvy. Uiteindelijk zou amper 30 seconden hen scheiden van de dubbele winnaar van het weekend. De #50 van Donniacuo-Lambregs was wel sneller dan de bolide van Kristof De Neef en Guino Kenis, waarmee het podium mooi gevarieerd was. De uitslag had nog jonger kunnen ogen als de #49 van het Young Driver Programme, met achter het stuur Filipe Vieira en Alain Feraille, niet de handdoek in de ring had moeten gooien als gevolg van een mechanisch probleem. Opvallend, in amper 11 ronden zette Vieira de beste chrono van het weekend neer, in 1’16’’328. Hoed af!
Achter de sterkhouders vonden we Olivier Hermans en Davy Convents, die met een vierde plek het weekend mooi afsloten. Zij gingen het trio De Zan-Romain-Ledoux vooraf, de Nederlanders Van der Horst-Schrier, Fabrizio Valentino en Pascal Bendib en tot slot de andere Nederlanders in Mettet, Van Deyzen-Van Meel.
Na deze eerste solo races vinden we de BMW Clubsport Trophy terug in Spa-Francorchamps voor de voorlaatste afspraak van het seizoen op zaterdag 19 oktober. Daar maken de 325i weer deel van het peloton van de BGDC uit, in het voorprogramma van de 24 Heures 2CV de Spa. We verwachten ons aan veel volk op de piste…

BMW Clubsport Trophy press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op dinsdag 17 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12 Heures de Mettet.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons