van der Horst

Letland: Timmy Hansen zet scheve situatie recht en wordt nieuwe leider

Timmy Hansen voor Niclas Grönholm & Andreas Bakkerud
Timmy Hansen voor Niclas Grönholm & Andreas Bakkerud
Gisteren, toen de Zweedse Peugeot-rijder Timmy Hansen nog een pak tijd verloor door ondermeer toedoen van zijn landgenoot en kersvers Europees kampioen, Robin Larsson, blokletterden we nog over een rampscenario voor Timmy. Vandaag bewees de zoon van meervoudig Europees kampioen Kenneth Hansen via tweemaal winst in de resterende kwalificaties en winst in de halve finale en finale dat je nooit mag wanhopen. Hij wordt na een schitterende tweede wedstrijddag de nieuwe leider met één puntje voor op de Noorse Audi-rijder Andreas Bakkerud en rukt zich acht punten los van zijn broer Kevin Hansen.
  • De Swert Opticiens
Wie van de drie wordt wereldkampioen
Wie van de drie wordt wereldkampioen
Met nog één wedstrijd te gaan in Zuid-Afrika is de spanning te snijden in het World RX. Bakkerud leek gisteren in pole te staan om zijn voorsprong van twee punten op de broers Hansen verder uit te diepen. Daarvoor kreeg het Monster Energy RX Cartel van Bakkerud en Doran versterking uit de hoek van kersvers Europees kampioen, Robin Larsson die net als de Audi’s van Monster Energy RX Cartel zijn exemplaar laat onderhouden door EKS. Mattias Ekström was zelfs persoonlijk aanwezig om zijn troepen te steunen. Maar het draaide enigszins anders uit toen Larsson na de tweede kwalificatieheat werd gediskwalificeerd. Maar ondertussen zat Timmy Hansen wel in de gevarenzone en stond amper als 15de geklasseerd. Maar er werd regen voorspeld voor zondag en dat is iets wat Hansen en zijn Peugeot enorm goed ligt. De Zweed reed zich uit de naad en draaide op zondag tweemaal de snelste chrono. Dit bracht hem op de tweede plaats na Bakkerud die tijdens de kwalificatie een punt was uitgelopen op Timmy en drie op diens broer Kevin, die tijdens de kwalificaties vierde werd na de Litouwer Rokas Baciuska.

Timmy Hansen voor Niclas Grönholm & Andreas Bakkerud
Timmy Hansen voor Niclas Grönholm & Andreas Bakkerud
Bakkerud won de eerste halve finale voor de Huyndai van Grönholm en de twee Audi's van Monster Energy RX Cartel van de Brit Liam Doran. Bakkerud had dus een bondgenoot mee in de finale nadat de supersnelle Renaults van Marklund en Baciuska en de Seat van Scheider tijdens de start van de baan knalden. Timmy Hansen moest dus ook zijn halve finale winnen om geen extra punten te verliezen.

Timmy had op de eerste startrij van de tweede halve finale het gezelschap van broer Kevin en beiden bolden als één en twee over de meet met in hun zog de Hyundai van de Rus Timerzyanov die een dag eerder nog op zijn dak ging liggen. Met Nitiss en Baumanis hadden de plaatselijke supporters twee thuisrijders in de halve finale, maar ze werden respectievelijk vierde en vijfde in de halve finale en zodoende kwam er geen plaatselijke rijder in de finale.

Aflossing van de wacht
Aflossing van de wacht
Bakkerud mocht de finale aanvangen vanop de pole, geflankeerd door Timmy Hansen met Kevin Hansen en Grönholm op de twee rij en Doran en Timerzyanov die de startgrid afsloten. Timmy Hansen kwam het snelst uit de startblokken terwijl Timerzyanov als een kanonskogel vanuit de achterste gelederen naar voor schoot. Iets te onstuimig want de Rus kreeg zijn Huyndai niet gestopt en dook het decor in om er wonder boven wonder nog als derde uit te komen achter Timmy Hansen en ploegmaat bij Huyndai, Grönholm. Bakkerud kon na de jokerlap van de Rus oprukken naar de derde plaats maar kon niet beletten dat Timmy Hansen zijn vierde zege van het seizoen boekte en zijn tweede op rij. Grönholm pakte de tweede stek terwijl Kevin Hansen, Timerzyanov en Doran respectievelijk de vierde, vijfde en zesde plaats pakten in de finale. Een Zweed, geflankeerd door een Noor en een Zweed op het podium dus.

Met nog één wedstrijd voor de boeg telt Timmy Hansen één punt voorsprong op Bakkerud en acht op broer Kevin. Niclas Grönholm is mathematisch uitgeteld voor de titelstrijd. De vliegende Fin miste wel twee races wegens een operatie aan de appendix. Met een achterstand van 30 punten en twee wedstrijden minder is dit uiteraard spijtig, want de Hyundai-rijder had zeker een rol van betekenis kunnen spelen en is een van de snelste rijders van het lot.

Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zondag 15 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Latvia.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons