van der Horst

Lichte bijsturing van reglement TCR Benelux 2017

TCR Benelux
TCR Benelux
Bij Kronos Events zit men niet stil en wordt er hard gewerkt aan het concept van TCR Benelux 2017. Het is nog wat vroeg om uit te pakken met cijfers over het precieze aantal deelnemers, maar via de veelvuldige contacten die de promotor had met betrokken federaties, teams, rijders en merkenimporteurs, mogen we ervan uitgaan dat we een vol startveld zullen mogen verwelkomen. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met de komst van de Clio Cup Benelux.
De gesprekken met de verschillende partijen hebben Kronos Events alvast toegelaten om de spelregels te verfijnen en bij te sturen.

Omdat TCR Benelux nog steeds en in de eerste plaats een sprintkampioenschap is, zijn er geen 50 punten meer te verdienen voor een zege in de Qualifying Long Race, en geldt hier voortaan hetzelfde barema (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) als in de vier sprints. Het gelijkschakelen van de Long Race met de sprints geldt ook voor het Team-kampioenschap, want in tegenstelling tot wat het geval was in 2016, worden alle resultaten van het weekend weerhouden voor het berekenen van de Team-titel.
Aan het zeer gesmaakte concept van de vier sprints van telkens twintig minuten – met na SR1 en SR3 een hergroepering door de Leading Car – wordt niet geraakt. Tenzij dat de vliegende start voor SR2 en SR4 wordt vervangen door een stilstaande startprocedure.

“Rijders en teams waren het roerend eens dat de vliegende start niet altijd volgens het boekje verliep, om nog maar te zwijgen over het grote risico op aanrijdingen en zware schade in de eerste bocht”, zegt Koen Wijckmans. “Vandaar de eensgezindheid over het schrappen van de vliegende start. De Leading Car zal nog steeds het veld bij elkaar brengen, maar de herstart volgt volgens de geijkte procedure, nadat alle auto’s volgens de uitslag van SR1 of SR3 tot stilstand zijn gekomen op de grid.”
Een oud zeer in de autosport is het kostenplaatje. Ook in TCR Benelux is men zich ervan bewust dat er op de centen dient gelet te worden.

“TCR Benelux stond synoniem voor erg gespierde gevechten, en om vooraan mee te spelen is ervaring en voorbereiding  - lees testrijden – primordiaal,” vervolgt de coördinator van TCR Benelux. “Dat kost geld. Om dit te verhelpen willen wij voortaan, in mate van wat mogelijk is, “paying practice” voorzien de dagen die een meeting voorafgaan. Op die manier dienen teams geen extra verplaatsingen te maken of dure track time te betalen en dat kan een slok op een borrel maken. Ook voor rijders die opteren voor een one shot-deelname geeft hen dat meer voorbereiding, alvorens zij tijdens de eerste vrije sessie voor de eerste keer achter het stuur kruipen van een TCR-bolide!”

In dat verband benadrukt men bij Kronos Events dat zij de track time reeds optrokken tot 220 minuten, ofte 60’ vrije training, 20’ qualifying, 60’ Qualifying Long Race en de vier sprints van 20’!

Met uitzondering van de vrijheid om een auto te laten bemannen door één of twee rijders, gelden deze spelregels eveneens voor de Clio Cup Benelux, die integraal deel uitmaakt van de TCR Benelux. Alleen in de specifieke eindklassementen en dito podiums gaat Clio Cup Benelux volledig solo.

Kronos Events
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op donderdag 26 januari 2017.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons